Mag ik een hond in de tuin begraven ik heb erfpacht?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Erna55
5 jaar geleden
Lees even wat erfpacht is ...
fremar
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/huisdieren/vraag/170210/hond-tuin-begraven/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Blitzy01, ik neem aan dat u wel weet wat erfpacht inhoudt.
Voor de duidelijkheid:
Erfpacht is een zakelijk recht om grond, die eigendom is van een ander, tegen betaling te mogen gebruiken en kent een erfpachtbestemming. Op deze erfpachtbestemming is de canon (erfpachtbedrag) gebaseerd die aan de gemeente moet worden betaald. Erfpachtbestemmingen variëren per gemeenten. Wie weet, misschien krijgt u toestemming.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Als je het doet..... doe het diep !!!
Niet alleen wil je je hond niet tegenkomen bij de volgende keer dat je je tuin omspit, maar ook wil je dat je hond onder de grond blíjft. En dus niet wordt opgegraven door aaseters e.d. Minimaal 1,5 meter is aanbevolen .

Antwoorden (1)

Begraven in eigen tuin mag, maar er zijn voorwaarden
Een EU besluit heeft bepaald dat uw huisdier begraven in uw eigen tuin mag. Dat geeft artikel 14 van het EU besluit van 29 juni 2005 aan.
De belangrijkste voorwaarde die voor de vragensteller geldt is:
Het terrein waarop uw dier begraven wordt moet uw eigendom zijn.

Begraven van de hond mag dus niet in de tuin van een huurhuis of bij erfpacht.

Soms stellen gemeentes in Nederland aanvullende voorwaarden. Die voorwaarden zijn soms lastig te achter halen, het beste neemt u even contact op met uw gemeente.
Als er door de gemeente alsnog toestemming wordt verleend om uw hond - als gezelschapsdier - in de tuin te begraven, houdt dan rekening met de volgende voorwaarden: Je mag het dier niet in plastic wikkelen, elke dierenarts en de meeste dierenspeciaalzaken verstrekken speciale milieuvriendelijke begrafenisdozen (tegen betaling).
Het graf moet ten minste één meter diep zijn.
Toegevoegd op 06 juni 2018 10:06: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+ https://www.dierapotheker.nl/dierentips/mag-ik-mijn-huisdier-in-de-tuin-begraven Ik neem aan dat de erfpachter toestemming kan geven en dat het dan alsnog mag (even aangenomen dat de gemeente niks in haar APV hierover vermeldt).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De APV staat er tegenwoordig buiten, er is namelijk eenduidige wetgeving. Een gezelschapsdier met een gewicht niet boven de 10kg mag in de eigen tuin en in eigen grond worden begraven, mits er genoeg ruimte is ( wat is genoeg ruimte?). De gemeente kan uit milieuoverwegingen, bv door de samenstelling van de grond kan er geen ontbinding plaatsvinden, en omtrent het gewicht van het dode dier regels opnemen.
Bij erfpacht gaat het erom wat er in de betreffende erfpachtbestemming van de gemeente (particuliere erfpacht bestaat ook) is vermeld. Bij een huurhuis kan de verhuurder toestemming geven (of weigeren).
De Nederlandse Voedsel- en warenautoriteit adviseert minstens 75centimeter diepte. Ik vind het advies van Ozewiezewozewiezewallakristallix om minstens op 1,5 meter diepte te begraven om de risico’s voor volksgezondheid, diergezondheid en milieu tot een minimum te beperken, veel beter.
Rieneke1
5 jaar geleden
Aanvulling: een fleece dekentje kan je als plastic beschouwen, gebruik dit niet. Mocht je je dier ergens in willen wikkelen, gebruik dan bijvoorbeeld een katoenen lapje of laken.