Is dit een rat of een grote muis? zie foto

Kan een muis zo groot worden? Lijfje is ong 11/12cm. Mijn witte kat zazoe bracht een week of 5 geleden 2 kleine muisjes mee en heb ze gered en maar in een kooi gezet maar die worden zo groot!?

Toegevoegd na 1 uur:
Staart is ong 10/11cm

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij gewoon een muis hoor. Mijn muizen zijn ook best groot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foto is iets te wazig om het goed te kunnen zien,je ziet de staart ook niet zo goed.
Amadea
11 jaar geleden
Misschien kan je een foto maken zonder tralies voor de lens, Zazoe? Dan pas zal er duidelijkheid kunnen komen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: oei ik ga niet met mn Ipod in de kooi hoor trouwens die zijn snel hoor :o
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt een fototoestel toch zodanig dichtbij de tralies houden dat de lens er tussendoor kan en alleen toont wat eronder te zien is?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn smalle tralies. dan krijg je één wazige streep midden over het beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is moeilijk te zien op deze foto, maar je moet wel oppassen ratten/muizen uit het wilt kunnen bijten en ziektes doorgeven! ;-)

Het beste antwoord

een muis ziet er heel anders uit, ik heb muizen gehad, als huisdieren.
de vorm van het lichaam is een rat, de vorm van de nek/kop: absoluut een RAT !
een zo lange staart van 10/11 cm bevestigt mijn mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook mijn gedachte. Bij mij thuis komen ratten elke dag mee-eten uit het eetbakje van de konijnen. Die zien er precies zo uit als het beest in dat kooitje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik houd het ook op jonge ratjes. Leuke beestjes trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij MisterWrite en jodokus. Ik heb ook bruine ratten op de boerderij die mee eten met de kippen. Het diertje op de foto ziet er precies hetzelfde uit als de jonge ratjes die ik hier heb. Ik dacht eerst ook dat het grote muizen waren, maar ik heb ze in het verleden uit zien groeien tot bruine ratjes, dus het is echt geen muis maar een ratje hoor. Het zijn overigens hele leuke intelligente diertjes. Jammer dat er zoveel nare vooroordelen over deze diersoort bestaan. Ik had als kind een tamme rat die heel aanhankelijk was, ik weet niet of je deze wilde ratjes zo tam kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn idee ook. Jonge rat. Een iets betere foto zal absoluut uitsluitsel geven. Foto graag van opzij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook op deze foto is de overduidelijk rattenkop onmiskenbaar. Lijkt niet eens op een muis.

Andere antwoorden (6)

Vrijwel zeker heb je een bruine rat in je hokje zitten, zeker als het lijf 10 centimeter groot is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het plaatje al genoeg zegt, ratten zijn dikker, en hebben een veel grotere staart, en ratten die buiten leven zijn meestal bruin! Zazoe heeft een muis gevangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beestje is nog jong en nu al 11 tot 12 centimeter lang. Een volwassen muis wordt maximaal 10 centimeter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is een rat, een jonge rat. kijk naar de kop van de tekening en de foto, zie de overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze lijken op de rat
Er zijn maar enkele mogelijkheden, de bosmuis, de grote bosmuis, de dwergmuis en de huismuis. De grote bosmuis kan 12 cm lang worden, maar heeft grotere ogen en oren en heeft een lichtbruine vacht. Hetzelfde geldt voor de bosmuis, die een slagje kleiner is. Ik houd het dus op een flinke huismuis, de maximale lengte zou ruim 10 cm zijn, maar je hebt deze muizen blijkbaar goed gevoerd. Het betrouwbaarste kenmerk voor huismuizen is de muffe muizengeur die ze verspreiden, die zou je geroken moeten hebben.

Veldmuizen (engels, voles) komen niet in aanmerking omdat ze niet zo'n lange snuit hebben. Ook ratten hebben niet de puntige snuit van het dier op de foto.

Toegevoegd na 8 minuten:
Eén mogelijkheid blijft nog over, dat is de zwarte rat, een dier dat in Nederland zeldzaam is behalve in Zeeuws Vlaanderen. Als het een zwarte rat betreft (staart langer dan het lichaam), dan is het wel een waardevolle waarneming. Kan via de zoogdiervereniging of waarneming.nl worden gemeld.

Toegevoegd na 1 uur:
Op de foto van de zwarte rat in de derde bron zie je dezelfde roze voorpoten , spitse neus en leigrijze kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een muis. Een Bosmuis of een Veldmuis denk ik. die kunnen inderdaad wel eens 11 - 12 centimeter worden. Huismuisjes zijn vaak iets kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zegt "het is" met daarna gevolgd "denk ik". Duidelijk is dat je antwoord geeft op iets wat je denkt. Hoeft niet, de vraagsteller heeft niets aan wat anderen denken. Overigen: al eens een bosmuis gezien? Lijkt in de verste verte niet op dit dier! Dikke min!
Dat lijkt mij een rattenkind,ik zie ze s avonds bij ons in de schuur,en muizen groeien toch niet zo vreselijk hard dat het begint op te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb ratten en muizen gehad. Over duidelijk een muis, dat zie je aan zijn koppie. Het is geen standaard kleurmuis die door mensen als huisdier gehouden wordt.