Kunnen huiskatten gevaarlijk zijn?

En zo ja, op wat voor manier uit zich dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ja zeker: rabies kunnen ze verspreiden.
Een kat in het nauw ok in paniek kan aanvallen. De beten of krabben kunnen ziektes verspreiden.

http://www.kattenziektes.com/rabies.html

Ook het meenemen van insecten kan gevaarlijk zijn. Denk aan besmette teken en de ziekte van Lyme. Denk aan het ongemak van vlooien.

Toegevoegd na 6 minuten:
Toxoplasmose is ook een gevaarlijk vooral voor zwangere vrouwen. Jammer genoeg laat de onderstaande site zich niet citeren, ik kan geen tekst kopieren en alhier plakken.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://www.dierenambulancenijmegen.nl/helpen/index.html

Niet alleen katten maar elk dier kunnen problemen geven:
Zoönosen zijn infectieziekten die van het dier op de mens (en omgekeerd) kunnen overgaan, met al dan niet dezelfde symptomen.
Ziektes kunnen overgebracht worden door:

* Ectoparasieten ( in of op de huid ): schurftmijten, ringworm (schimmel) vlo, luis en teek
* Endoparasieten ( in het dier ): o.a. spoelworm, lintworm
* Bacteriën, o.a. verantwoordlijk voor: leptospira ( Ziekte van Weil ), salmonella (Paratyfus), tetanus, botulisme
* Virussen, o.a. verantwoordelijk voor rabiës ( hondsdolheid )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1:D katten hebben wel 5 gevaarlijke wapens!! Een linker voorpoot, een rechter voorpoot, een linker achterpoot, een rechter achterpoot en de gevaarlijkste: zijn bek!!! Ook een huiskat heeft die wapens :p

Andere antwoorden (2)

waarschuwing: katten kunnen enorm verslavend zijn!
zo verslavend, dat ze voor gedragsveranderingen bij hun mens zorgen!
onderschat de impact die ze hebben niet.
ik ken vegetariers die opgewekt de slagerij leegkopen voor hun beestjes.
ik hoor van mensen die liever de nacht in een kramp doorbrengen, dan de slaap van hun katten te verstoren.
en wat dacht je van mooie meubelen, die aan de kant moeten voor giga krabpalen?
enfin, de lijst is eindeloos.
goed dat er eens op de gevaren gewezen wordt! :)
Rieneke1
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+ 1 Rieneke. Eigen ervaringen zeker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHA, waar was je voor mijn kattenbesmetting??!!! nu is het te laat....! ik ben HOOKED :)) toch nog een plusje hoor. :OP
Rieneke1
13 jaar geleden
leuk die plusjes!
ik was niet zeker of een geintje wel op prijs zou worden gesteld. ivana, idd eigen ervaring, maar dat raadde je al :) euca, sorry dat ik je niet tijdig heb gewaarschuwd ;)
worminfecties op mensen (ook kleine kinderen) overbrengen.

zwangere vrouwen besmetten met toxoplasmose

een haal geven net in het oog van een kind (het blijft een dier)

doorgeven van krentenbaard op de mens

mens besmetten met rabies.

de nagels van de kat zitten altijd vol bacterien. doordat het scherpe dunne nagels zijn maken ze een wondje dat snel weer dicht zit. de bacteriën sluit je dus op waar je ook onprettige dingen van kan krijgen.

katten zoeken graag warmte op en kunnen dus bij een baby in bed gaan liggen. het is een fabel dat een kat de adem van een slapend kind steelt, maar het in principe mogelijk dat een kat op het gezicht van een baby gaat liggen en hierdoor stikt.

natuurlijk zijn dit allemaal mogelijkheden, in het dagelijkse leven is het met de katten hier niet echt puur overleven hoor, dat valt best mee :))