De vis links op de foto is een Zwaardrager

Toegevoegd na 13 minuten:
Een Platy is veel gestuikter, gedrongener, dikker. Deze is nog een jong mannetje, met zwaard in ontwikkeling.
De bekende kweekvormen van zwaarddragers zijn makkelijk te houden en doen het goed bij heel veel andere vissoorten. De beste watertemperatuur is rond de 24°C, niet warmer. Wildvormen zijn echter veel moeilijker te verzorgen en dienen kouder gehouden te worden, net als verwante soorten uit het geslacht Xiphophorus.
De soort dankt zijn naam aan het "zwaard", het gonopodium, dat het mannetje draagt, Xiphophorus is Grieks voor zwaarddrager. Dit gonopodium wordt gevormd door de voorste vinstralen van de aarsvin, die bij vrouwtjes niet vervormt.
Echter, aangezien het gonopodium een kenmerk is voor alle soorten uit de familie, wordt in de praktijk het staartzwaard, gevormd uit de onderste staartvinstralen als het 'zwaard' beschouwd. Dit is echter niet het zwaard dat de naam heeft gegeven.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik denk dat het een vrouwtje s want ik zie geen gonopodium
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of moet het zich nog ontwikkelen?
Z512099
10 jaar geleden
Het is zeker nog een jong mannetje, hij is veel te slank voor een Platy, zijn zwaard is nog vrij kort, het is duidelijk te zien aan de onderste staartvinlob, een oplichtend streepje.
Gonopodium is inderdaad moeilijk te zien, hij zwemt ook wat schuin vanwege de lichtinval, zal ook nog niet volgroeid zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij lijkt mij ook veel te slank voor een zwaarddrager. Lijkt mij eerder een (volwassen) vrouwtjesgup (de kweekvariant met een dubbelzwaard). Als het echt een jonge vis is, is het geslacht mogelijk nog niet te zien. Het gonopodium moet zich dan mogelijk nog ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ohjeetje nu ben ik de kluts kwijt ik weet het niet meer hahah
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja daki je had gelijk ik ben naar een andere petshop geweest en daar zag ik ze een aantal in 1 bakje dus ik vroeg voor de zekerheid en ja hoor het zijn molly's, maar de meeste hebben een zwarte rand by de ogen van deze soort alleen heeft van my 1 zwarte rand aan 1 kant lol
Dit is een platy!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat bedoel je dan met 'dit', en waarom?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De geel/goude kleine visje
Geen van beiden. Ze is veel te slank voor een platy of zwaarddrager.

Het is een dubbelzwaard vrouwtjesguppy.