Mijn kat is sinds ruim een jaar te mager. De dierenarts kan geen oorzaak vinden. Wat kan ik nu nog verder doen? (zie uitleg)

Het gaat om een kater van 8 jaar oud. Er is al een bloedonderzoek geweest maar de uitslagen zijn goed. Zijn gebit is ook prima in orde. In zijn urine is een paar dagen geleden een beetje bloed gevonden wat kan duiden op een lichte blaasontsteking. Hij krijgt hier nu antibiotica voor.
Dan nog, kan dit geen reden zijn voor het gewichtsverlies.
Ook heeft hij regelmatig wat teveel afscheiding uit de ogen. Hij heeft wel eetlust.
Ik geef mijn katten hier onbeperkt brokjes van Royal Canin Sensible. Hij kan dus zoveel eten als hij wil. Daarnaast geef ik deze kater als extra nog natvoer van Royal Canin. En ja, hij is ook ontwormd.

Ik probeer de kater nu een tijdje binnen te houden om uit te sluiten dat hij ergens buiten verkeerde dingen drinkt of eet. Af en toe is hij wel eens een paar dagen ziek en misselijk geweest en at dan ook een paar dagen nauwelijks. Ook hier kon de dierenarts geen oorzaak voor vinden. Het ging ook vanzelf weer over. Toch blijft hij te mager.

De kat binnen houden is echter niet eenvoudig omdat hij graag dagelijks een rondje door de buurt gaat. Ik weet ook niet of ik hier nu goed aan doe.
Graag advies van kattenkenners!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Astrid,hoe is het met zijn ontlasting en is dat ook al onderzocht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, wat zou je daarin dan kunnen vinden wat niet in het bloed zichtbaar is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan ik je niet vertellen wel weet ik dat als er in bloed en/of urine niks zichtbaar is, het wel mogelijk dat er toch iets in de ontlasting te vinden is zoals bv bacterien ( volgens mijn dierenarts)

Het beste antwoord

Bij een kat die een goede eetlust heeft, maar wel te mager is, zou ik zeker het bloed laten onderzoeken op schildklierwaarde en suiker.
Verder, is je kat getest op Fiv (kattenaids)?

Voor nu zou ik hem Hill's a/d geven, extra voedzaam natvoer, te krijgen bij je dierenarts. Ook kan je wat convalescense support mengen met het natvoer.

Voor wat betreft de blaasontsteking: zeer zelden is bij katten een bacterie de boosdoener.
Antibiotica heeft alleen zin als de urine op kweek is gezet en er daadwerkelijk een bacterie is aangetoond. Het is enorm vervelend dat dierenartsen zich niet geroepen voelen terughoudend met ab om te gaan.
Waarschijnlijk heeft je kat meer baat bij een pijnstiller/ontstekingsremmer.

Wat betreft het naar buiten laten gaan: daar ben ik een groot voorstander van, maar dan wel beschermd. Is er wellicht een mogelijkheid je tuin af te zetten?
Zo heb je toch het nodige overzicht, en kan je kat veilig genieten van het buitenzijn.

Beterschap voor je beestje!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke, ik hoopte al dat jij zou reageren: DE kattenspecialist van dit forum;-) Dank voor je antwoord en natuurlijk een vette plus! De kat krijgt nu naast antibioticum ook een vloeibare pijnstiller/ontstekingsremmer (1x per dag), was ik vergeten te vermelden. Heel goed dat je er zelf wel aan dacht. Het bloed is onderzocht en hij heeft een prima schildklier en ook geen suikerziekte blijkt daaruit.
Ik dacht nog aan de nieren, maar ook die werken goed. Kattenaids? Daar heb ik dus ook wel eens naar gevraagd bij de dierenarts, maar er werd een beetje overheen gepraat kreeg ik de indruk. Voor zover ik weet is hij daar inderdaad niet op getest. Wat betreft de antibiotica: daar had ik dus ook al mijn twijfels over. Goede opmerking van je, ik zal het er morgen nog eens over hebben met de dierenarts. Het wordt inderdaad te makkelijk voorgeschreven.
Ik weet inderdaad niet of er wel een bacterie is aangetoond. Er is mij alleen verteld dat er bloed in de urine zat, wat kan duiden op een blaasontsteking, maar het hoeft niet zo te zijn. Die antibiotica is dus een beetje voor de zekerheid.
Eventueel kon het ook nog een steen in de blaas zijn, maar dan moeten we een foto maken om zeker te zijn. Bedankt voor je tip over Hill's .Dat ga ik zeker proberen! Over mijn tuin: Er is wel gaas en een schutting, maar dan meer voor de hond. Katten klimmen overal overheen.
Daarnaast woon ik in een zeer kat-vriendelijke buurt. Nauwelijks verkeer en veel andere katten. Mijn kater is zeer sociaal en gaat ook regelmatig gezellig op bezoek bij buren.
Maar ja, de buren maken zich dus ook zorgen om hem en spreken me daarop aan.
Ik doe echt alles wat ik kan, maar hoopte hier meer tips te krijgen. Dankjewel daarvoor.;-)
Rieneke1
10 jaar geleden
Graag gedaan, en bedankt! :) Mocht je toch besluiten een aidstest te doen, bedenk dan het volgende: Een negatieve test is duidelijk, je kat heeft geen fiv.
Bij een positieve test blijkt echter een hoog percentage vals positief: in dat geval moet een echte labtest ter controle worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat kan ik anders dan je weer een dikke + geven ;-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft net al zijn eten weer uitgebraakt. Ik word er moedeloos van:(
Wat kan daar de reden nu voor zijn.
Rieneke1
10 jaar geleden
Hij braakt met regelmaat? Dat had je nog niet eerder vermeld.
Dan zou ik de dierenarts vragen om een middel tegen misselijkheid en braken, ik meen dat het Cerenia heet?
En dan is toch verder onderzoek naar de oorzaak geboden.
En hoe gaat het met de ontlasting? Goede consistentie en regelmaat?
(Dit zijn van die zaken waarbij het heel fijn is als je kat niet vrij buitenkomt, dan heb je hier overzicht over. Algemeen bedoeld hoor, en zeker niet verwijtend of belerend).
Sowieso kan wat soft malt pasta ook geen kwaad lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jeetje zeg Astrid, wat een zorg, ik kan me zo voorstellen dat je hier helemaal moedeloos van wordt. Heb je de mogelijkheid om misschien een andere dierenarts te raadplegen? Ik hoop echt dat heel gauw wordt ontdekt wat er aan de hand is met je kat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij braakt niet elke dag gelukkig. Bij mijn uitleg staat wel dat hij af en toe een paar dagen achter elkaar ziek en misselijk is geweest (ook braken dus) en dan niet of nauwelijks at. Ik heb toen inderdaad wel eens zo'n middel tegen misselijkheid meegekregen. Emeprid heet dat. Vanmiddag heeft hij zijn eten uitgebraakt, maar een tijdje later zag ik hem weer eten. Hij voelt zich ook zichtbaar niet ziek en misselijk nu gelukkig en hij wil ook steeds naar buiten, maar ik hou hem maar even een tijdje binnen om te voorkomen dat hij buiten verkeerde dingen eet of drinkt. Zijn ontlasting is goed verder. Afgelopen vrijdag is hij trouwens van 's morgens tot vroeg in de avond bij de dierenarts geweest ter observatie. Maar heel veel wijzer ben ik er dus niet van geworden. (Nou ja, ik weet wel wat hij in elk geval allemaal NIET heeft.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je dierenarts neemt het gelukkig wel serieus maar ik vind het echt een vreselijke situatie voor je kat en voor jou. Kan me goed voorstellen dat jij je geen raad meer weet.
Vreemd dat het zo op en af gaat,daardoor zal het waarschijnlijk zo moeilijk zijn om de oorzaak te vinden.
Ik hoop toch dat er op de één of andere manier snel iets gevonden wordt zodat hij toch geholpen kan worden!
Heb je vandaag nog contact me de da gehad wat betreft de anti biotica en evt.aids?
Ik wens jullie beiden heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlindertje en Milli, bedankt voor het medeleven;-)
Mijn twijfels over de antibiotica heb ik vrijdag al uitgesproken. Nu is het wel zo dat hij in zijn 8-jarige leven nog nooit antibiotica heeft gehad. Dus waarschijnlijk kan een keertje dan niet zo heel veel kwaad. Vandaag is hij heel erg levendig en wil hij ook steeds naar buiten. Ik hou hem echter nog minimaal een paar dagen binnen om hem beter in de gaten te kunnen houden, ook wat betreft braken e.d. Zijn ogen zijn nu ook veel schoner (kwam nog wel eens vieze troep uit). Wellicht dat de medicatie toch wat helpt. Hij krijgt naast antibiotica ook nog een ontstekingsremmer. Verder heb ik voeding met extra calorieën besteld: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/kattovit/52499 Wordt vandaag bezorgd.
Eens zien hoe hij daarop reageert. @Milli: Hij is al eens door een andere dierenarts onderzocht, maar die kon ook niets vinden en gaf toen alleen een antibraakmiddel mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb alle antwoorden en reacties doorgelezen om zeker te weten dat ik niet iets ga zeggen wat al gezegd is en ik kan het niet vinden dus... Kan een kat ook wormen hebben, zoals honden? Want een hond blijft daar ook mager van, geeft af en toe over maar heeft dan weer honger en voelt zich nu weer goed en dan weer slecht. Maar nogmaals ik weet dus niet of dit ook voor katten geldt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zeker, een kat kan,net als een hond en ook de mens ook last van wormen hebben.
Wormen bij de kat:

Spoelwormen
Wat voor een gevolg hebben spoelwormen voor mijn kat?
Volwassen spoelwormen leven in de darmen van een kat. De meeste katten vertonen geen symptomen van een infectie. Bij zware infecties zullen de katten gewicht verliezen, ze hebben dan een doffe vacht, en soms een opgezette buik. Soms kunt u spoelwormen zien in de ontlasting of braaksel van uw kat. De wormen zijn wit- licht bruin van kleur en tot 10 cm lang. Om te weten of uw kat is besmet met spoelwormen, zal onderzoek van de ontlasting moeten worden uitgevoerd. Wat u moet onthouden over spoelwormen bij katten
Katten infecteren zich door besmette aarde, of door het eten van geïnfecteerde prooidieren
Mensen kunnen zich infecteren met katten spoelwormen door besmette aarde of door voorwerpen die besmeurt zijn met katten ontlasting
Als uw kat mager wordt, een dikke buik of een doffe vacht heeft is het mogeljk dat uw kat een spoelworm infectie heeft
De meeste katten raken wel een keer besmet met spoelwormen in hun leven. Dit gaat meestal zonder symptomen
Spoelworm larfjes kunnen meer dan 2 jaar in de buitenwereld overleven en zijn ongevoelig zijn voor droogte warmte, koude en voor de meeste ontsmettings- en reinigingsmiddelen.

Als u ook wilt weten of uw kat besmet is met spoelwormen laat dan nu een onderzoek van de ontlasting uitvoeren. Ik heb alleen de spoelworm als voorbeeld gegeven omdat dit het dichts in de buurt komt van de symptomen van de kat van Astrid Verder zijn er ook nog:
Lintwormen
Haakwormen
Coccidiose
Toxoplasmose
Giardia http://www.wormbestrijding.nl/kat_worm.html

Andere antwoorden (1)

Een oorzaak moet te vinden zijn. Dus wat je verder kan doen als je dierenarts geen oorzaak kan vinden?

Naar een andere dierenarts gaan! En eentje die verder wilt gaan dan een bloed- en urineonderzoek. Desnoods naar een specialist dus. Laat deze navragen welke bloedonderzoeken er reeds zijn gebeurd en of er nog zaken via het bloed onderzocht kunnen worden.

Geeft dat geen uitsluitsel kan de dierenarts in samenspraak met jou de volgende stap bepalen. Desnoods (in het slechtste geval) een operatie.

Succes, en sterkte!