Hoe krijg ik mijn baby konijntje zover dat ze naar me toe komt, en.niet bang is als ze het hok hoord?

Ik heb 2 dagen.geleden (15 aug) 2 konijntjes gehaald, mijne heet dotje, maar is erg bang. Als ze het hok hoort, rent ze haar shuil huisje in. Ik wil zo graag dat ze juist naar me toe komt! Iemand tips?

Toegevoegd na 54 minuten:
En nig een vraag.. ze zijn denk ik ongeveer 6 weken? Na hoeveel weken moet ik ze in laten enten? En hoe duur is dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je vertelt niet hoe oud jouw baby konijntje is en dat maakt nogal verschil.
Vaak worden konijntjes echt te vroeg bij de voedster weggehaald. Acht weken is goed, maar vaak zijn ze pas 6 weken als ze weg gaan bij de moeder.

-Socialiseren Nijntje mist zijn nest/moeder en is nog niet gewend aan mensen. Dat moet nog geleerd worden: socialiseren. Nijntje moet stap voor stap aan jou wennen. Je geur is nieuw en door groente of fruit uit je hand te laten eten, tegen haar te praten en voorzichtig te aaien zal Dotje aan jou wennen. ---nooit tegen de haren in aaien--- Langzaam aan.
Maar door dit te doen zal Nijntje snel je stem en geur herkennen en minder bang en vrijer, worden. Dit socialiseren moet je de eerste maanden doen. Daardoor zal Dotje in de toekomst eerder wennen aan nieuwe mensen en vreemde geluiden.

-Optillen Wanneer Dotje helemaal aan je gewend is, niet meer schrikt, dan kun je voorzichtig proberen op te tillen. Ene hand onder de borst en de andere onder de kont. Houdt Dotje met zijn rug tegen je aan dan kan zij niet makkelijk wegspringen. Let wel op, door hun instinctieve vluchtreactie kunnen baby Nijntjes erg springerig zijn.

-Belangrijk Zowel mensenbaby's als baby konijntjes moeten alles nog leren. Nijntjes zijn actief en nieuwsgierig, maar vaak ook ondeugend en onzindelijk. Geduldig zijn dus.

Toegevoegd na 1 uur:
Vanaf een leeftijd van 5 weken mogen konijnen gevaccineerd worden. Het konijn heeft 3 weken na de vaccinatie voldoende immuniteit (afweer) opgebouwd en deze blijft een jaar lang aanwezig. In uitzonderingsgevallen is het nodig om na 4 weken een booster (herhaling) te geven.
http://www.dierenartsenpraktijkgaasterland.nl/inenten-van-konijn/

De kosten hiervoor zijn heel verschillend.
Vanaf €25 tot €50 voor de eerste inenting zag ik, dus eerst even informeren bij een dierenartsenpraktijk is wel zo slim.