gaat akita inu goed samen met een slechtziende in het gezin?

ik en mijn vriendin (slechtziend / slechthorend) denken er aan om een amerikaanse akita te kopen, maar is dit een goed idee? Ik heb ervaring met dalmatier, american staffort, en mix staffort die vorige week dinsdag gestorven, ze was 13 jaar en een schat van een hond. Nu willen we een hond waarmee we op vakantie naar frankrijk kunnen zonder al die documenten. Door hun intelligentie gaat de akita misschien rekening houden met mij vriendin haar beperkingen?

Toegevoegd na 29 minuten:
een reu of teef aangeraden?
ik denk aan een teef om minder probl met andere honden te hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben blind en zou deze hond niet aandurven, lees er meer over in de link, misschien past hij wel bij jullie. Slechtziendheid heeft niets te maken met het kunnen zorgen voor een hond, ook al is dat geen blinde geleide hond.
http://akitablog.wordpress.com/2012/11/13/het-karakter-van-de-akita-inu/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hond gaat niet rekening houden met iemands beperkingen door de intelligentie maar door training.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat is normaal. alles kost tijd en geduld maar word meestal wel beloond.
Ivana
10 jaar geleden
"Rekening houden met" is bij honden nooit aan de orde. Dat kan alleen als je redeneert (zoals een mens doet). Een hond ziet geen beperkingen, maar ziet een mens als geheel en dan maakt het niet uit wat er in menselijk opzicht te weinig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
rekening houden misschien verkeerde woordkeuze.
ik wil een hond waar ze alleen mee kazn buiten komen zonder probl, maar ook een goede waakhond. de stafforts die ik gehad heb kon je inbreken zonder probl. dit wil ik niet meer.
Ivana
10 jaar geleden
Een goede hond waarschuwt de roedelleider bij onraad, maar zal niet uit zichzelf aanvallen. Een hond die uit zichzelf een inbreker aanvalt heeft de leiding op zich genomen en dat moet je niet willen.
Ook politiehonden zullen alleen op commando aanvallen. Als je wilt dat je vriendin alleen met de hond naar buiten kan, zal zij (de hond) eerst behoorlijk en zonder trekken aan de lijn moeten leren lopen. Maar zoals een hond vaak bij een kind niet trekt, is het ook mogelijk dat de hond feilloos aanvoelt wat er van hem verwacht wordt en net als bij het kind helemaal niet trekt als je vriendin haar uitlaat. Maar dat kan ik van hieruit niet beloven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is ook de bedoeling. hondenschool en dan gaat ze minstens 1x per week mee.en ik heb vrij tot oktober dus tijd genoeg om iets zinnigs te doen. niets komt vanzelf. en ze zijn slim genoeg. maar vrienden hebben bijde een staffort teef, misschien toch beter een reu? t zou fijn zijn dat ze overeen komen zoals met mijn vorige staff.

Antwoorden (1)

Iedere intelligente hond zal kunnen omgaan met een goede baas. Maakt niet uit of de baas slechtziend of kreupel is. Als je vriendin duidelijk is tegen de hond en net als jijzelf de hondentaal tegen hem spreekt, is er geen enkel bezwaar om een Akita Inu in het gezin op te nemen.

Komt hij als pup in het gezin, voed hem dan op zoals hoort bij een pup van welk ras dan ook, liefdevol en consequent.
Je vriendin hoeft hem alleen maar te roepen om zijn aandacht te krijgen. Een hond hoort toch al naar de baas toe te komen, dus als ze hem slecht ziet is dat geen bezwaar. Wel zal de liefdevolle reactie op onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van zeer groot belang zijn.

Het kan zelfs zijn dat de band van haar met de Akita extra stevig wordt door haar beperking. Mensen met een beperking zijn vaak milder en geduldiger en dat kan de opvoeding van de hond ten goede komen.
Het is wel belangrijk dat je al ervaring met honden hebt. Een Akita is een echte persoonlijkheid en een waardevol 'bezit' waar ook vanuit de baas met respect mee om gegaan moet worden.

Toegevoegd na 56 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging:
Ik zou je aanraden te kiezen voor een teef. Daar spelen natuurdriften minder een rol dan bij reuen. Ze voegen zich wat makkelijker.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ook. mijn dalmatier was een reu en was gek op vechten en gecastreerde mannetjes te berijden , wat niet op prijs werd gesteld. mijn andere 2 waen stafforts en alle 2 schatten maar de 1 liep ALTIJD los zonder 1 probl over de meir enzo maar de andere en schat inhuis maar 1 x buiten viel ze alles aan dat geen mens was. ze blafte niet, gromde iet ùaar ineens hup en t ws prijs. dus die liep nooit los. dus ik weet wat kan en niet kan. ik geraak overtuigd om eent akita teefje in huis te halen. ik mis een hond / beste vriend. en hier is op nog geen 50 meter een "park" waaer je toch een uur over doet om rond te gaan zonder te stoppen of teuzenlen. dus beweging genoeg denk ik. en zelf hebben wen een ruim terras .
Ivana
10 jaar geleden
Je zou met je fokker kunnen bespreken welk van de pups het beste bij jullie past. Teven kunnen dominant zijn en een dominante teef moet je dus niet hebben. Iedere goede fokker kent de afzonderlijke karakters van de pups en weet vaak welke match de goede is. Ga diverse malen bij een nest kijken, zodat er meer duidelijk wordt over de karakters die in het nest voorhanden zijn, maar overleg met de fokker en maak dan een zorgvuldig afgewogen keuze. Bij het kiezen van een pup moet je naast je hart ook met je verstand te werk gaan. Succes.