hond wordt dun van haar, wat zou het kunnen zijn?

sinds 4 weken is mijn hond flink aan het verharen, en begon vanaf vorige week vooral op zijn rug plekken te krijgen waar je op de huid kijkt (is -nog-? niet kaal dus)

zijn huid is enorm vet en heb hiervoor sebolic shampoo van virbac gehad waar ik d'r 2x p/w mee moet wassen.
het is idd minder vet, maar verder lijkt er niet veel te veranderen (of ik ben te ongeduldig?) heb haar nu 2 keer gewassen ermee.

uit een test bleek dat het niet om een bacteriële of schimmel infectie ging. ook krijgt ze al geruime tijd een premium brok (voor de actieve hond) dus hier ligt het m.i. niet aan.

kleine plekjes die heel iets dikker en ietsje rood. op deze plekjes ligt het haar niet zo plat op de huid, en het haar laar daar heel makkelijk los.

weet iemand wat het kan zijn of waar ik op kan letten als ik na het shampoo kuurtje weer terug ga naar de DA (hopelijk voor controle, anders omdat de klacht niet verholpen is)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee verder is er niets aan die tuttenbol te merken en zien voor zover ik het zelf kan vaststellen. ze heeft geen enorme dorst en plast niet overdreven veel, achterhand is flink gespierd (kruising Ambull) en ze moet nog 3 worden (in maart)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb toch maar een afspraak met de DA gemaakt en kan over een uurtje terecht. moest stoppen met de shampoo en hoop vanmiddag meer te horen. ik laat de betrokkenen hier weten hoe het is gegaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
update: een kuur Cefaral 500 omdat er zeer waarschijnlijk sprake is van ontstoken haarzakjes/follikels wat vaker voor schijnt te komen bij kortharige honden. (ben het vakjargon even vergeten) voor de zekerheid staan er een paar losse haren op kweek om een schimmelinfectie 100% uit te kunnen sluiten. de eerst komende 21 dagen 2x 2 tabletten als 3e gang bij de maaltijd (naast de premiumbrok en het schapenvet) ;-) hopelijk valt de kweek neg uit, en heb ik ook met deze hond super ervaringen met Cefaral.

Het beste antwoord

Je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen want het hoeft geen allergie o.i.d. te zijn,maar bijv een traag of snel werkende schildklier dat mijn hond toen had.

Ik moet er wel bij zeggen dat hij ook jeuk had en zichzelf kapot beet.

Sinds de medicatie was dat probleem verholpen,maar dat hoeft natuurlijk niet te zeggen dat dit bij jouw hond ook aan de orde is.
Je kunt het allicht met je DA erover hebben,misschien komt er niets uit het onderzoek,maar je weet het nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord.
als het met de shampoo (en schapenvet wat ze sinds gisteren krijgt) niet verbeterd of minder gaat worden wil ik idd een bloedtest laten doen. fijn te lezen dat het met je hond is opgelost! heb eerder een verwaarloosde hond ergens weggehaald die atopie had, en daar ben ik enorm druk mee geweest.
(zware schimmel en bacteriele infectie, ogen en oren ontstoken, kale plekken, huid helemaal dik en opgezet, smetplekken etc, dus zit er gelijk bovenop als het gaat om jeuk en huidklachten) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan eucalypje. Ik kan begrijpen dat als je zoiets bij je hond ziet,je er gelijk bovenop zit.

Andere antwoorden (4)

Ik gebruik bij mijn hond altijd tea tree olie. Geneest en verzacht de huid,maar hersteld ook snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
gebruik nooit tea tree olie bij katten.
ik weet dat het hier om een hond gaat, maar ik zet het er voor de zekerheid toch maar even bij, voordat mensen op ideeen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zekerheid voor alles Rieneke :)
mijn nieuwsgierigheid is gewekt: waarom niet bij katten? @jcherrie
dank je wel voor je reactie.
+1
Rieneke1
12 jaar geleden
alle etherische olieen zijn een dikke no-no voor katten, het is giftig voor ze.
best kans dat het voor honden wel ok is hoor, maar katten hebben een enorm gevoelige lever.
Rieneke1
12 jaar geleden
je bent trouwens vergeten te plussen euca.
veel beloven en weinig geven..... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, je geeft info aan overvloed anders. (ik steek zo nu en dan nog wel wat op hiero) thanx, ook voor het vertraagde +je :)
Een allergie? "Beesies"? Heeft-ie jeuk?
Natuurlijk is je dierenarts de aangewezen persoon om te kijken, maar uit ervaring weet ik, dat huidproblemen vaak moeilijk te diagnosticeren zijn.
Onderstaand een leuke lijst van huidaandoeningen bij honden; misschien dat het je wat verder helpt.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/hond/huidproblemen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neeeee, ze heeft geen beesies gelukkig! :)
geen vlooien, teken, wormen of andere gluiperige kleine griezels (de dieren worden tegelijkertijd periodiek ontwormd én ontvlooid) infectie met een schimmel of bacterie is ook uitgesloten (hier is ze op getest) het lijkt dus van binnenuit te komen. het rare vind ik dat het van de ene op de andere dag is gekomen terwijl er niets veranderd is in huis, omgeving, voer, ritme etc. zal eens snuffen bij je link (hoop dat ik er zelf geen jeuk van krijg) ;-)) ze krijgt sinds gisteren overigens schapenvet, want dat schijnt ook wel te helpen heb ik gehoord en gelezen. had vanmorgen even gebeld maar moet nog even wat langer de shampoo proberen en eind deze week, begin volgende week nog even contact opnemen. thanx voor het antwoord en het linkie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YW!
Stress? Langngngng geleden heeft een hond van mijn moeder huidproblemen gekregen na de dood van mijn vader. Er is nooit uitgekomen wat het is geweest, veeeeeele onderzoeken gehad. Wil niet zeggen dat dit bij jouw beauty ook zo is natuurlijk, maar misschien toch es iets om nog eens over na te denken. Ook omdat je zegt dat het zo van de ene op de andere dag is gekomen. Is er iets in de week ervoor voorgevallen, is ze heftig geschrokken... vuurwerk misschien? Zoiets.
Balen joh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb haar 2 jaargeleden vuurwerk proof gemaakt nog vóór het oud en nieuw
(steeds dichterbij het geknal gaan staan en wat brokjes doen wonderen)
vuurwerkt doet haar geen hol eigenlijk (liefst apporteert ze alles wat je weggooit, ook vuurwerk) bij het siervuurwerk zitten kids in vensterbank en staat hondlief met de grote poten op de vensterbank kwispelend tussen de kids in te gluren naar al het moois, dus dat is het niet. afgelopen periode geen persoon weggevallen in de fam of omgeving. bij mijn weten geen stress, stressige sitautie, of andere veranderingen die een aanwijzing geven. het is me echt een raadsel met die muts hiero. mevrouw komt altijd naar me toe als ik het aan stofzuigen ben (áhhh toeeeee, ikke ook ikke ook!!!) en het gaat echt hard met daar haar van d'r.
voor de lolbroeken onder ons (alsof die er zijn #kuch#) het stofzuigen is niet de oorzaak, dan had ze als pup al kaal moeten zijn. ;-) zal nog een week moeten wachten voor ik hopelijk meer te horen krijg, maar ondertussen is het wel een enorm vraagstuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte meis! Is altijd heel vervelend als mutsen problemen hebben ;-))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gemutst met die mutsen ook ;-)
(#huhum# ach..zolang het de dierenars is en niet de huisarts hoor je mij niet klagen overigens) ;-p onder de vraag zelf staat ff een update over het hoe en wat met de muts :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Goed dat je toch weer bent gegaan!
Ik duim voor een snel herstel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je.
muts maakt zich zelf niet zo druk, ligt in haar mand na een ritje naast de fiets. hihi, over fietsen gesproken....
mijn moeder vroeg laatst of de hond nog steeds zo netjes naast de fiets liep.
de meid zei: ja oma, natuurlijk doet ze dat nog steeds, want zelf fietsen kan ze niet leren hoor. (hoezo logica? ze keer erbij of oma niet helemaal spoorde haha) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
woehaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahahaha!!!
Ik herken veel..... zoonlief had ook vaak dit soort wijsheden ;-))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, wat een heerlijke blagen hebben we he? :-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Is er misschien stress in huis of bij u? Kan een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gezonde dosis stress zoals iedereen het zal hebben.
(spitsuur met de kids hoofdzakelijk) hond heeft bij mijn weten ook geen stress. veel beweging, aandacht dagelijks, en het loopje naast de fiets uiteraard. daar buiten ook genoeg verzetjes (brokjes zoeken, achter de tennisbal aanhuppelen etc)
Ivana
12 jaar geleden
Hahaha, kortom een heerlijk hondenleven!
Heb je er al eens aan gedacht om hem iedere dag een blokje schapenvet te geven? Schapenvetblokjes zijn er ook speciaal met zeewier. Het ligt aan de maat van je hond of je hem een heel of een half blokje moet geven.
Dit helpt heel vaak bij huidproblemen. Zijn huid wordt er niet vetter van, wel beter.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze krijgt sinds 3 dagen schapenvet met gedroogd zeewier (smelly bonbons van Biofood, 3 per dag want mevrouw is aardig aan de maat) ;-) gisteren na het borstelen van de hond toch maar nog een keer naar de DA geweest. er viel weer zo enorm veel haar uit!
waarschijnlijk zijn het ontstoken haarzakjes wat vaker voorkomt bij kortharige honden. ze heeft nu een kuurtje cefaral van 21 dagen, en voor alle zekerheid heb ik een paar haren incl. follikel op kweek laten zetten. ben blij dat ik geen week heb afgewacht met het shampoo'tje wat ze eerder had gekregen. nu maar hopen dat het verbetert en dat er op de kweek niets te vinden is over 2 weken. ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Eucalypje, drie is een beetje veel van het goede. Twee is meer dan zat. Sterkte, dat het maar gauw weer allemaal normaal mag zijn!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) wat de dosis schapenvet betreft:
op het pakje staat 1 blokje per 10 KG dus met haar gewicht is 3 stuks precies genoeg. :)
Ivana
12 jaar geleden
Ikzelf geef mijn hond van 22kg maar een half blokje. Als je te veel geeft kan het onderhuids gaan stapelen en krijgen ze vetbulten. Ik weet niet of dat waar is, maar neem het zekere voor het onzekere. Er wordt op diverse sites veel over geschreven. Het meeste is positief, maar zoals met alles: overdaad schaadt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de DA zei niets van de dosis, en Kyra zelf is niet aan de race of heeft een nare gasaandrijving. lees idd hier en daar wat over vetbulten, maar echt betrouwbare info kan ik niet vinden. bij vloerbaar vet zou ik me wel zorgen maken, maar dit komt van bioschaapjes en is gewoon hard vet. bij mijn weten is een hond ook prima in staat om vet te verteren.
de verhalen over levernecrose icm schapenvet kan ik persoonlijk niet vinden op het net. denk dat er veel broodjes aap zijn te vinden (als mens kan je ook bijna niets meer eten als je de verhalen moet geloven omdat zo'n beetje alles kankerverwekkend is bijvoorbeeld) maar voor alle zekerheid hou ik het in de gaten, want wil het brave dier niet van de regen in de drup helpen natuurlijk :))
Ivana
12 jaar geleden
Leuk dat ze Kyra heet. Heb ik altijd al een mooie naam gevonden voor een hond.
Ja, ik zou als ik jou was ook maar het meest op eigen intuïtie afgaan. Ik wens Kyra het allerbeste!!