Hoe voorkom en verzorg je klitten van een maltezer leeuwtje?

De hond heeft altijd vrij snel klitten in zijn vacht en ziet er vrijwel bijna alleen verzorgt uit als hij van de trimster af komt. Heeft iemand tips hoe ik de vacht zelf mooi bij kan houden (Gewoon klitvrij maken) zodat hij niet elke maand naar de trimster hoeft. Wordt namelijk anders een beetje te duur

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
Cryofiel
10 jaar geleden
Zelf trimmen. Millimeteren is heel effectief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan dat toch niet zomaar doen ik heb de kennis en matrialen niet voor . Als ik dat zou kunnen had ik t al lang gedaan bespaard me dan een hoop op kosten van trimster

Het beste antwoord

Als je een maltezer hebt, is het belangrijk dat je de hond regelmatig laat trimmen. Dit kun je zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een goede hondensalon. Als je het trimmen uitbesteedt wil dat niet zeggen dat je zelf geen vachtverzorging meer hoeft te doen. De vacht dient namelijk dagelijks te worden verzorgd, gekamd, geborsteld. De haren moeten voor de ogen van de Maltezer worden weggedaan, vastgebonden boven op zijn kopje met een elastiekje. Trek daarbij de ogen niet strak. Klitten in de vacht moet je verwijderen met je vingers, lukt dit niet, knip ze dan weg. Let op voor lelijke gaten in de beharing.
Je borstelt eerst de voeten, dan de poten. Je borstelt in laagjes. Dan borstel je vanuit de buik naar de rug. Dan nog de borst en staartbeharing. Het hoofdhaar borstel je in laagjes vanaf de onderkant naar boven toe. Snor en baard borstel je voorzichtig uit.
De oren bostel je aan de binnen- en buitenkant. Let op: ook hier zitten vaak klitten! Haren die in de gehoorgang groeien moet je eruit trekken om oorontsteking te voorkomen.
De haren tussen de voetzooltjes knip je weg. Soms is het nodig de nagels te knippen. Bij twijfel laat je dit laatste door de dierenarts doen.

Door de vacht goed te verzorgen voorkom je grote klitten, het is een hondje dat veel werk en tijd kost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben juist bang dat als ik ga knippen en plukken hem juist pijn doe
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de klitten met je vingers er niet uit krijgt, heb je geen andere keus, zorg dat je rustig bent, zodat je geen angst aan je hondje laat blijken, dan wordt hij ook nerveus. Als je het zelf niet durft, laat het dan iemand anders doen. Als je dit niet doet, dan ziet je hondje er onverzorgd uit. Ik heb nog een goede link voor je:
http://members.chello.nl/c.renirie/de%20verzorging.htm

Andere antwoorden (3)

Dat is heel eenvoudig: borstelen... dagelijks borstelen zelfs. Het onderhoud van een dier, daar gaat veel tijd in zitten, maar als je het dagelijks doet, voorkom je die problemen zoals klitten!

Uit de bron:
De Maltezer heeft een witte zijden vacht die een goed onderhoud vereist. Elke dag borstelen is een noodzaak, anders gaat het haar klitten. Vooral rond de staart en onder de oksels moet er goed op gelet worden dat er geen klitten aanwezig zijn. Mochten er klitten zijn, kam ze dan uit na er eerst een beetje olie opgedaan te hebben. Dit zal het uitkammen vergemakkelijken. Overtollige haren tussen de voetkussens dienen weggeknipt te worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maltezer#Verzorging
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve dagelijks een borstelbeurt,zijn klitten altijd vervelend om er uit te halen voor de hond.

Zelf heb ik voor mijn bouviers altijd de snij kam gebruikt,je hebt ze in verschillende maten en vormen,maar het werkt perfect,je snijdt als het ware de klitten eruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doet dit geen pijn bij een maltezer
Voelt de hond er echt niks van???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet natuurlijk niet keihard gaan trekken als je een klit tegen komt,je houdt het haar boven de klit vast en dan kun je met de kam voorzichtig de klit eruit snijden.
De achterkant van de snijkam is gewoon bot.
Zelf heb ik een cotton de tulear, deze hondjes gelijken kwa verzorging wel op een maltezer! Ook ik had problemen, bij een dierenzaak heb ik een balsemspray gekocht die ik op de klitten spuit en een kammetje die de knopen doorsnijd! Ook laat ik iedere 2 maanden haar trimmen, sinds de trimmer 2 x balsem gebruikt is haar vacht ook makkelijker! Je kunt best alle dagen 30' kammen, dan 3x per week 2 uur! Zonder klitten geniet je hondje en jezelf hiervan! Veel succès!