Regels voor het zelf begraven van een huisdier.
Een huisdier mag enkel in de eigen tuin begraven worden, voorheen was het nog per gemeente verschillend maar daar is nu een duidelijke wetgeving voor.
Het mag dus wel.

Op openbare plekken zoals een park of een bos etc, is dus verboden.

Wanneer je in een flat woont is het dus niet mogelijk om zelf je huisdier te begraven.
Tenzij je het in de tuin van ouders, vrienden etc. doet.

Er zijn dus maar een paar regels waar je rekening mee moet houden als je het beestje in de tuin begraaft, namelijk
• Het graf moet minimaal 1 meter diep zijn
• Het dier mag niet gewikkeld zijn in plastic (zoals een vuilniszak)

http://plazilla.com/2-je-huisdier-begraven-in-de-tuin-wat-zijn-de-regels

Dan zijn er de opties die al genoemd zijn.
Lees daarvoor de formele website van de Voedsel- en Waren authoriteit: Wat moet u doen met dode gezelschapsdieren?
http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/dossier/kadavers-verwijderen-van-dode-dieren/wat-moet-u-doen-met-dode-gezelschapsdieren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Begraven maar dan niet in een putje van 10 cm. Toch minsten 40 a50 cm diep, anders heb je de kans dat het uitgegraven wordt
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begraven is vanzelfsprekend een optie, praktisch gezien wordt het gedoogd in bijv. het bos wanneer je zelf niet over een tuin beschikt.

Dierenartsen e.d. accepteren de lichamen ook voor (massa)crematie.

Eventueel kan je ook voor een GFT-bak kiezen wanneer dit voor jou ook akkoord is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wordt niet gedoogd om een dier in het bos te begraven, zelfs de eigen tuin niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig zeg ik ook praktisch gedoogd. Zeker bij kleine dieren. Een bos is inderdaad discutabeler, eigen tuin sowieso praktisch geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theodbn: je mag je eigen huisdier in je eigen tuin begraven,
zelfs als het een hond of kat zou zijn, maar zeker een vogeltje.
Hier zijn meerdere mogelijkheden voor:

1 huisdieren crematie
2 huisdierenbegraafplaats
3 inleveren bij dierenarts
4 inleveren voor destructie (Rendac)
5 GFT bak

Alle overige opties die genoemd werden zijn officieel niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mag wel in de eigen tuine.