Hebben waterslakken nut in een tropisch aquarium? Welk nut?

Heb namelijk regelmatig last van een overschot aan jonge waterslakjes. een paar grote slakken vind ik wel oke, maar geen grote hoeveelheden.
Ik vroeg me af: welk nut hebben ze in het aquarium? Zou het beter zijn ze te verwijderen of om ze te houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag ik er een paar. de mijne zijn overleden in mijn goudvissen aquarium. had er 3. en daar bleef het ook bij. dus had geen last van over bevolkingen van slakken

Het beste antwoord

waterslakken eten vooral plantaardig voedsel (organisch afval) waaronder algen maar helaas ook waterplantjes.
het zijn de regenwormen van het aquarium. ze wroeten de grond om dus hebben zeker nut (voorkomen van gasbellen, houden de grond open wat beter is voor de waterplanten)

de appelslak (volwassen nogal van behoorlijke afmeting) houd de ramen schoon, en eet alg en smult eventueel ook van een dode vis.

waarschijnlijk heb jij de kleinere slakjes in je aquarium (de ronde, maar ook de punterige hoornslak komen vaak voor) laatstgenoemde is de meest nuttige soort onder de kleine slakken.

heb je veel organisch afval zullen de slakken zich in rap tempo vermenigvuldigen. een 'schoonmaakbeurt' van je aquarium voorkomt dat het een slakken mekka wordt.

het verwijderen van slakken kan een optie zijn als je je stoort aan deze diertjes. overigens is dit een klusje waar je nooit klaar mee bent want er zullen altijd weer slakjes ergens opduiken.
(komkommerschijfje waar de slakken op af komen is een goed val)

moeder natuur heeft hier ook iets op gevonden. slaketende tropische visjes! de kogelvis en de botia's zijn de bekendste slakkeneters.
als alle slakken op zijn gegeten moeten deze vissen echter wel levend voer hebben (in het bijzonder de kogelvis aangezien deze anders vinnen van andere vissen aan gaat vreten. aan het water stelt deze vis ook bepaalde eisen dus zint eer ge begint!!)

Toegevoegd na 1 minuut:
hoornslakken worden ook wel torenslakken genoemd trouwens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx voor je antwoord. De slakken die ik heb worden vrij groot.... de volwassen slak is al zeker een cm of 2... geen idee welk soort het is. Zal mn aquarium eens goed schoonmaken, vanavond gaan de jonge guppen eruit dus geen gevaar meer voor de kleintjes als ik de vloer schoonzuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank hoor, graag gedaan.
waarschijnlijk zijn het de puntige toren of hoorn slakjes die je bak teisteren. mocht je ze niet allemaal kunnen verwijderen is het geen ramp. juist deze slakjes worden gezien als de regenwormen van het aquarium. in ieder geval alvast een goede duik gewenst! :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, snorkel en zwemvliezen klaar.... duiken maar! Ik zal mn slakken eens goed bekijken... wie weet kom ik er nog achter welk soort het is. Anders maak ik een foto voor hier... krijg ik vast het goede antwoord wel :)

Andere antwoorden (4)

Ze helpen met het schoon houden van je glas, want ze eten algen. Echter, ze eten ook je waterplanten op. Dus een of twee is leuk. Tientallen is te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond een hele duidelijke uitleg over de slakken in een aquarium, een beetje lang om te kopieren, dus vandaar de link.
ook duidelijke uitleg over de oplossingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk hier eens.......
dit zijn mensen die er veel verstand van hebben.....
met duidelijke uitleg en foto's

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/108/17.html

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/50/140.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ze in toom houden, wat moeilijk is. Ze werken enerzijds als afvalopruimer, maar produceren zelf afval. Of ze sierlijk zijn op je ruiten is nog maar de vraag. Er zijn betere methodes om evenwicht te houden. Conclusie: probeer ze kwijt te raken.