Bestaat er plastische chirurgie voor konijnen?

Mijn konijn is vroeger heel dik geworden, bij de vorige eigenaar, nu is ze weer slank maar ze heeft heel veel vel over. Onder haar hoofd zat een grote vetkwab, nu zit er alleen maar vel. Het is goed dat ze nu gezond is, maar het vel zit duidelijk in de weg. Mijn vraag: Bestaat er, in Nederland, een praktijk (oid) waar je dat kan laten weghalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Elke dierenarts kan dit gewoon weghalen. Je konijn kan dan direct gesteriliseerd worden tijdens dezelfde operatie. Je kunt dan gemakkelijker een vriendje bij haar plaatsen. Konijnen kunnen overigens niet goed tegen de narcose, dus er bestaat een kans, zeker als ze wat ouder zijn, dat ze niet meer wakker worden. Als ze er echt last van heeft, dan zou ik toch overwegen om haar te laten opereren, maar het laatste woord geef ik aan je dierenarts. Die kan beter beoordelen of hier iets aan gedaan kan worden en of het beter is om het niet te doen. Het kan namelijk ook zo zijn dat deze kwab hoort bij het ras en dat ze er weinig last van heeft bij eten, drinken en spelen als ze gewoon 'slank' gebleven was. Als een operatie te riskant (of te duur) is zou je kunnen overwegen het voerbakje hoger te plaatsen en groter speelgoed aan te bieden (een lege emmer, lichte voetbal, een plastic bloempotje, een hooibal die je ophangt in de kooi). Waarschijnlijk heeft je dierenarts nog wel meer tips. Jaren geleden had ik ook zo'n konijn. De mensen van wie hij was wilden hem niet meer, hij beet hen als ze niet met eten aankwamen. Hij was bijna een kilo te zwaar en na een dieet hield hij ook een vel onder zijn kin onder. Het zat hem in de weg, maar hij had er ook plezier van. Het vel diende als kussentje, zo lag zijn kop heerlijk zacht. Met de bovenstaande tips had hij een goed leven en weinig last van zijn velletje.

Plastische chirurgie voor een konijn: gekker moet het toch echt niet worden. Je konijn heeft waarschijnlijk helemaal geen last van die kwab onder haar hoofd, of sleept het echt over de grond? Je zult ongetwijfeld bij je dierenarts kunnen vragen of het weggehaald kan worden, maar ik verwacht dat een dierenarts geen medewerking zal verlenen aan dit soort praktijken, behalve als het gaat om een hinderlijk gezwel. Gaat een dierenarts wel mee in jouw verzoek terwijl er medisch geen enkele noodzaak is voor deze ingreep, dan gaat het hem/haar kennelijk alleen om de centen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100