Bestaat er plastische chirurgie voor konijnen?

Mijn konijn is vroeger heel dik geworden, bij de vorige eigenaar, nu is ze weer slank maar ze heeft heel veel vel over. Onder haar hoofd zat een grote vetkwab, nu zit er alleen maar vel. Het is goed dat ze nu gezond is, maar het vel zit duidelijk in de weg. Mijn vraag: Bestaat er, in Nederland, een praktijk (oid) waar je dat kan laten weghalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plastische chirurgie voor konijnen.....
Alleen als het arme dier geboren wordt met een hazelip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel ook niet echt plastische chirurgie, maar ik wist niet hoe ik het anders moest noemen. Het klinkt inderdaad wel raar, net alsof je je konijn een paar neptieten wilt geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aww het arme beest! Ik hoop dat hij/zij snel geholpen kan worden! Misschien dat de DA dit ook wel gewoon kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja misschien wel, maar ik wou het graag zeker weten. We hebben het beestje gevonden in een bos. Het werd daar duidelijk achter gelaten. Ze was heel dik en best wel schuw. Nu is ze weer slank, maar soms nog wel een beetje bang. En sinds ze bij ons is is ze niet bij de dierenarts geweest, dus ik wou haar de ( misschien nutteloze ) tocht besparen, aangezien de meeste dieren de dierenartsen geur háten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben haar gevonden in een bos. Best wel schuw, maar tam genoeg om mee te nemen. Ze was dik en wou nog wel eens bijten. (wij dachten dat ze bij haar vorige baas misschien is vetgemest, maar weer weggedaan omdat ze beet oid). Nu is ze tam, ze bijt niet meer en weer mooi slank. En als dat vel weg is kan ze weer een mooi nieuw fijn leven beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben jullie haar soms gevonden in een bos?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cica: dat denk ik ook! Ik heb 3 konijntjes die ongeveer even dik zijn, eentje heeft er zo'n 'uitbouw' onder haar kin. Ziet er heel grappig uit, het konijn zelf heeft er geen last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over het konijn.
Kun je niet proberen het overtollige vel er met veel trainen af te krijgen?
Misschien dat wel fitnesstoestellen voor konijnen zijn.
Verder is het aan te raden het dier op een dieet van rauwkost te zetten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dus geen lekkere biefstukjes meer? En geen tartaar? Sneu...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is erg zielig, ik zou het niet aankunnen om mijn konijn naar de plastische chirurgie te brengen. en anders maak je hem weer dik? nah da's niet zo goed. misschien komt het vanzelf wel goed. ;)

Antwoorden (2)

Elke dierenarts kan dit gewoon weghalen. Je konijn kan dan direct gesteriliseerd worden tijdens dezelfde operatie. Je kunt dan gemakkelijker een vriendje bij haar plaatsen.
Konijnen kunnen overigens niet goed tegen de narcose, dus er bestaat een kans, zeker als ze wat ouder zijn, dat ze niet meer wakker worden.
Als ze er echt last van heeft, dan zou ik toch overwegen om haar te laten opereren, maar het laatste woord geef ik aan je dierenarts. Die kan beter beoordelen of hier iets aan gedaan kan worden en of het beter is om het niet te doen. Het kan namelijk ook zo zijn dat deze kwab hoort bij het ras en dat ze er weinig last van heeft bij eten, drinken en spelen als ze gewoon 'slank' gebleven was.
Als een operatie te riskant (of te duur) is zou je kunnen overwegen het voerbakje hoger te plaatsen en groter speelgoed aan te bieden (een lege emmer, lichte voetbal, een plastic bloempotje, een hooibal die je ophangt in de kooi).
Waarschijnlijk heeft je dierenarts nog wel meer tips.

Jaren geleden had ik ook zo'n konijn. De mensen van wie hij was wilden hem niet meer, hij beet hen als ze niet met eten aankwamen. Hij was bijna een kilo te zwaar en na een dieet hield hij ook een vel onder zijn kin onder. Het zat hem in de weg, maar hij had er ook plezier van. Het vel diende als kussentje, zo lag zijn kop heerlijk zacht. Met de bovenstaande tips had hij een goed leven en weinig last van zijn velletje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plastische chirurgie voor een konijn: gekker moet het toch echt niet worden. Je konijn heeft waarschijnlijk helemaal geen last van die kwab onder haar hoofd, of sleept het echt over de grond?
Je zult ongetwijfeld bij je dierenarts kunnen vragen of het weggehaald kan worden, maar ik verwacht dat een dierenarts geen medewerking zal verlenen aan dit soort praktijken, behalve als het gaat om een hinderlijk gezwel. Gaat een dierenarts wel mee in jouw verzoek terwijl er medisch geen enkele noodzaak is voor deze ingreep, dan gaat het hem/haar kennelijk alleen om de centen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch schijn het eind December veel uitgevoerd te worden, die plastische chirurgie aan konijnenvelletjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongelofelijk , hoe ziek en geobsedeerd kunnen mensen zijn. Plastische chirurgie voor een konijn....
Enig idee hoe riskant de narcose alleen al is voor zon klein beestje ? Nouja, kan-ie in elk geval strak de pan in. Al had dat vermoedelijk lekkerder geweest VOOR zijn dieet......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar ik heb niet echt veel verstand van konijnen. En als ik wist dat hij zou kunnen overlijden aan de narcose, had ik deze vraag echt niet gesteld. Dan zou ik er niet eens over denken.