wat te doen als een poes krols is?

onze poes is krols wat kunnen we er aan doen?
want een operatie is niet mogelijk omdat ze dat niet aankan.
Is er ook een manier dat het minder word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
capthavoc
13 jaar geleden
wat is de reden dat ze die operatie niet aan kan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is 3 jaar door zeldzame ziekte en heeft formaat van kitten 4 maanden en het kan de ziekte opwekken
Rieneke1
13 jaar geleden
weet je de naam van die ziekte?
ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal ff in me mail kijken is speciaal door kliniek opgestuurd
Rieneke1
13 jaar geleden
ja graag! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pemfigus folliaceus zo heet het rieneke
Rieneke1
13 jaar geleden
dat is een mondvol zeg, en ik heb er nog nooit van gehoord.
ik ga eens stevig googlen.
bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank en zoals ik al zeg is zeldzaam dus vandaar ;)
Rieneke1
13 jaar geleden
het blijkt een auto-imuunziekte te zijn, waar de huid ernstig door aangetast wordt.
staat je poes op de prednison?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee heeft ze wel gestaan als kitten dit is ook maar eenmalig gebeurd bij der maar dingen van buitenaf kennen deze ziekte prikkelen.. zoals narcose enzo dus vandaar en ze heefthet alleen op de vetkussentjes gehad en der oortjes dus vorige eigenaars waren er toen op tijd bij ze heefthet al 3 jaa rniet meer gehad maar door deze ziekte isze wleoz lein gebleven

Het beste antwoord

het is niet goed om een poes maar krols te laten zijn.
je loopt verhoogd risico op baarmoederontsteking, suikerziekte, en mammatumoren op latere leeftijd.
ook is krols zijn enorm uitputtend voor de poes.
verder willen krolse poezen graag ontsnappen, en wat als dat gebeurt en ze gedekt wordt?
mogelijk kan ze dan ook de dracht en geboorte niet aan.
de pil is geen optie, omdat die dezelfde nare effecten kan hebben als die ik hierboven bij het krols laten zijn al noemde.

overleg even met je dierenarts: is een gasnarcose ook geen optie?
anders zou ik gaan voor implantatie van een staafje suprelorin, de poes zal dan als het goed is langdurig niet meer krols worden.
nadeel van suprelorin is dat het niet 100% veilig is, want soms breekt de krolsheid er toch doorheen.
maar het is hier een geval van het minst kwade te kiezen.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas is het een speling van de natuur. Als je dieren houdt is dat geweldig, het zijn trouwe makkers en je kunt er heel veel lol aan beleven. Maarr... zoals met alles kleven er ook nadelen aan en omdat we hier praten over levende wezens (met rechten)moet je omzichtig me dat soor zaken omgaan. Soms moet je gewoon de nadelen accepteren en niet met allelei kunstgrepen je eigen ego vooropstellen.
Indien zaken echt uit de klauwen (dreigen te) lopen kun je altijd even contact opnemen met de dierenarts (denk nog even aan de rechten van het dier)want deze is een specalist op het gebied van kleine dieren en kan je goede en op je dier afgestemde adviezen geven.
Hier zul je waarschijnlijk niet veel verderkomen dan wat huis tuin en keukenmiddeltjes die als je niet goed oplet kunnen resulteren in dierenmishandeling (dat hoeft niet altijd bewust te gaan maar mensen kunnen in hun drang het goed te willen doen wel eens de verkeerde keuzes maken voor het dier. En dat wil een dierenliefhebber niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de poes eenmaal krols is kan je niets doen, ze zal niet ophouden met haar gedrag. Gemiddeld zit je er 2 tot 3 weken mee en ca 3 keer per jaar. Haar apart zetten is het enige wat je kan doen om zelf rust te hebben. Liefst niet in een kamer waar spullen staan die moeilijk schoon te maken zijn zoals tapijt ed. Ze zal waarschijnlijk overal plasjes maken. Zorg dat zodra de krolsheid over is je met haar naar de dierenarts gaat om er een oplossing voor te vinden. Misschien kun je morgen alvast telefonisch advies vragen.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemalen kanverballen door zijn voer mengen.
Deden ze in militaire dienst bij ons ook als we krols waren en dat kwam nog al eens voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke min!
kamfer is giftig voor katten.
sowieso is het fout om te denken dat katten hetzelfde als mensen kunnen verdragen.
hun lever is veel en veel gevoeliger dan de onze.