waarom kakelt een kip als-tie een ei legt?

Niet al mijn kippen doen dat, maar sommigen maken veel kabaal zodra ze een ei heben gelegd.
Dat lijkt me evolutionair gezien niet logisch.
Predatoren zullen immers leren dat er dan wat lekkers te halen is, waardoor dit gedrag vanzelf uitsterft.
En toch doen sommige kippen dat?

5 jaar geleden
10K
jc54
5 jaar geleden
De kippen lopen meestal weg van het nest als ze een ei gelegd hebben. Als ze dan kakelen, kan dat ook een manier zijn om eventuele predatoren van het nest weg te lokken.
Amadea
5 jaar geleden
Zie ook het antwoord bij https://www.startpagina.nl/v/huisdieren/vraag/486340/kip-maakt-kabaal-leggen-ei/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/kippenpraatjes

Antwoorden (1)

Vanuit menselijk standpunt gezien, heb je gelijk: hard kakelen door een kip wordt gehoord door een roofdier. Roofdier komt en eet de kip en het ei op. Deze kippen sterven uit.
Maar kippen leven bij elkaar. Zodra er een aantal kippen op een plaats wonen, ontstaan er rangen binnen deze groep. Eigenlijk moet je jouw hennen eens een tijd observeren. Waarschijnlijk ontdek je dan (misschien heb je dat al) hoe de rangorde is verdeeld. Vooral als je redelijk wat kippen hebt, moet dit zichtbaar worden/zijn.
De 'belangrijkste' hennen zitten normaal op de hoogste stok of in de hoogste boom. Deze dames bepalen bijvoorbeeld wie als eerste bij het voer mogen. Een pik of een klap uitdelen, vinden ze ook normaal. Deze dames bepalen ook het nest.
Als deze dames hebben gelegd, laten ze dat merken. Ze vertellen aan de andere kippen dat er een ei is gelegd op die plek van het nest. Meestal gaan daarna pas de ander hennen hun ei leggen. Omdat zij niet dominant zijn, 'mompelen' ze maar een beetje tijdens het leggen.
Kippen schijnen ongeveer 30 tot 40 verschillende geluiden te maken in hun groep. Ze vertellen inderdaad of er gevaar dreigt, of het lekker rustig is, of ze lekker aan het eten zijn, of ze een ei hebben gelegd. Dit doen ze puur om de positie in de groep te bepalen en zo te houden.
Stel nu dat al de hard kakelende dames worden opgegeten, dan nemen de minder dominante hennen de positie over. Dan laten zij hun stem wel horen.
Ik kan hier geen bron bij vermelden, omdat ik het gevraagd heb aan een dame die al tientallen jaren tientallen kippen houdt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Dank je. Klinkt best wel plausibel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag gedaan. Met dank aan de schoonmoeder van mijn zus.