waarom doet mijn windhond raar na vakantie?

k heb haar een paar jaar maar voor het eerst ging ik een weekje op vakantie en bleef zij bij een oppas. maar toen ik haar ophaalde deed ze beetje suf en thuis jankte ze veel en raar. terwijl als ik 5 min van huis ben ze blijer opspringt en nu leek t alsof ze me niet echt kende ofzo? of d8 ze dat ze niet meer terug zou komen?? of is dat iets typisch windhond?? ze ging meteen liggen in dr mand raar janken en nu slaapt ze

9 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er misschien iets gebeurd bij de oppas dat ze pijn heeft?
Anders even naar de da.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze het nu nog heeft, raadpleeg dan een dierenarts. Die kan het beter beoordelen dan wij hier. Dierenartsen hebben ook avonddienst.
Rieneke1
9 jaar geleden
En nog een die zegt: dierenarts!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog 1 !!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dit ook eens gehad met mijn hond zo'n 12 jaar geleden. Ik ging toen een keer op vakantie en ik had iemand in huis genomen voor die 2 weken die mijn hond goed kende. Toen ik weer thuis kwam, negeerde mijn hond mij. Achteraf bleek mijn hond 3 dagen niet te hebben gegeten van heimwee dat ik weg was. Ze had 3 dagen voor de voordeur gezeten omdat ze dacht dat ik elk moment weer terug kon komen maar dat gebeurde dus niet.... Ik denk dat toen ze mij weer zag ze kwaad en blij tegelijk was en niet wist wat ze nu moest doen. Dat negeren heeft wel een paar weken geduurd en ik heb toen gelijk besloten om nooit meer met vakantie te gaan zelfs niet eens meer voor 1 dagje weg. Ik wil dit niet meer op mijn geweten hebben, ook niet later met mijn andere honden.

Het beste antwoord

Een mogelijkheid is uiteraard dat je hond een slechte ervaring heeft gehad bij de oppas. Ik ga er van uit dat je een oppas hebt gekozen die je vertrouwt, maar als dat niet zo is, dan is een onderzoek door een dierenarts zeker een optie.

... maar dat gedrag is zeker niet uitzonderlijk bij huisdieren, met name bij honden (niet alleen windhonden) Katten hebben daar veel minder last van omdat ze veel onafhankelijker zijn.

Je schrijft dat je je hond al 2 jaar hebt, en ik neem aan dat jullie een hechte relatie hebben, zoals het hoort tussen een hond en zijn baas, toch?
Kern van het probleem is dat een hond nooit weet voor hoe lang iemand uit zijn leven verdwijnt, en dat kan je uiteraard onmogelijk uitleggen. Wat je wél kan doen is een hond geleidelijk laten wennen aan je afwezigheid gedurende de dag, b.v. als je gaat werken en de hond alleen thuis blijft.
Je moet dan beginnen met eerst 5 minuten naar buiten lopen (helemaal uit z'n zicht), en dan terugkomen. Als de hond zich goed heeft gedragen, dan kan je hem belonen, en dit herhalen met steeds langere "uitjes". Als het goed is, kan je bijna elke hond redelijk snel laten wennen aan een afwezigheid van enkele uren.
Maar er is iets wat hij tot nu toe nog nooit had ervaren: het feit dat je weg ging, en niet terug was voor het einde van de dag, en dan ook in een vreemde omgeving. Dat is een buitengewoon stresvolle situatie voor elke hond. Hij weet niet wat er gebeurt, begrijpt het niet, en wordt hierdoor zenuwachtig.
Nu ben je na één week terug, en wat er in zijn hoofd zich waarschijnlijk afspeelt is dat hij bang is dat je weer zal verdwijnen, en hij niet meer weet wanneer je terug zal zijn. Die ene zekerheid die hij had, heeft hij nu niet meer: dat je altijd vóór het einde van de dag terug zou zijn. Maar dat weet hij nu niet meer zeker, dus loopt hij angstig en bang rond (vandaar het gejankt), en reageert niet meer op een normale manier als je na 5 minuten terug bent.

Is dat ernstig? Voor je hond is het zeker niet prettig.
Wat nu? Gewoon normaal doen is wat je hond wil: terug naar de voorspelbare routine.
Is dat blijvend? Ik ga niet hiervan uit. Het kan enkele dagen duren voordat hij ziet dat de routine weer hersteld is, en dat je toch terug komt elke dag en niet meer verdwijnt voor onbepaalde tijd. Ik ken een paar gevallen, en meestal is het binnen 1 week al over.
Is dat te voorkomen? Alles is te trainen met honden. Geleidelijk laten wennen aan een oppas is in ieder geval zeker aan te raden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19belle87
9 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide informatie. het is inderdaad verlatingsangst en had haar langer moeten laten wennen aan de oppas stom van me . ik zal haar weer moeten laten wennen aan alleen laten de routine doe ik al zwz hoop dat ze wat kalmeert na een weekje :( zo zielig ze is egt mijn babytje altyd aan mn zij al ga k 5 min naar winkels dus ja was schrikken voor haar natuurlijk:(