Hoe kan ik zorgen dat twee volwassen poezen die constant ruzie maken,vriendjes met elkaar worden?

De ene poes woont al 3 jaar bij mij in huis en heb sinds gister een volwassen poes uit het asiel geadopteerd.
Helaas is het constant vechten en blazen!kan ik iets doen dat ze vriendjes worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds gisteren? Is de kwalificatie 'constant ruzie maken' dan niet een beetje overdreven? Geef die beestjes een kans om aan elkaar te wennen! In de antwoorden staan trouwens goede tips voor hoe je ze dat gemakkelijker maakt.

Het beste antwoord

Dat is even schrikken voor de oude kat. En de nieuwe kat krijgt een ander baasje, ander huis, geurtjes en een vreemde kat erbij.

Zorg dat de oude kat zijn normale aandacht krijgt, en laat de ander even apart wennen in een andere kamer, laat deze ook gewoon met rust.Als je daar bent ga merk je vanzelf of ze naar jou toekomt en kan je deze aaien. Als deze honger krijgt gaat deze vanzelf eten,

Katten liggen ook op een deken of handdoek. Als ze hier op hebben gelegen leg je deze ergens in de buurt van de andere kat zodat ze kunnen wennen aan elkaars luchtje. Als ze dan bij elkaar komen herkennen ze deze geur.

Dan laat je de deur openstaan en komen ze vanzelf bij elkaar, dwing het niet, ze zullen vast een keer ruzie maken, en weten ze gelijk wie de baas is, en zullen dan echt wel wennen aan elkaar. Het heeft gewoon even tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Niet, je kan niet iemand dwingen om vrienden te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is geen goed idee een nieuwe kat zo maar in de woonkamer te zetten.
voor de al aanwezige kat zeer bedreigend, en voor de nieuwkomer erg beangstigend.
beter kan je ze rustig aan elkaar laten wennen.
het beste is om de nieuwe kat apart op een kamertje te zetten, en hem een paar dagen te laten acclimatiseren.
vervolgens kan je geurtjes gaan uitwisselen door de katten beurtelings te aaien, en mandjes en dekentjes om te wisselen.
het volgende stadium is deur op een kiertje of hordeur inzetten, zodat de katten elkaar kunnen zien en ruiken, maar niet handtastelijk kunnen worden.
geef beide katten hun eten aan weerszijden van de deur, en zo nu en dan een lekker snoepje oid, zodat ze het zien van elkaar gaan verbinden aan positieve ervaringen.
als dit allemaal ontspannen verloopt kan je de katten bij elkaar laten.
feliway kan dit hele proces ondersteunen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ze moeten aan elkaar wennen... Komt vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leuke is dat je iets wilt waar je geen invloed op uit kan oefenen.
Een psycholoog vertelde ooit eens.. "maak je alleen druk over de dingen waar jezelf invloed op uit kan oefenen" . In dit geval kan je er niets aan doen en dus ook geen invloed op uit oefenen. Ze zullen samen er zelf achter moeten komen hoe ze het "beste" met elkaar om kunnen gaan. Lukt dat niet na een lange tijd? Dan zullen er maatregelen moeten worden genomen.

Best logisch toch, zou jij je troon zomaar afstaan als je man/vrouw thuis kwam met iemand die hij/zij gadopeerd had? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft gewoon eventjes tijd nodig. Als je binnen twee á drie maanden geen verbetering ziet dan zal het ook niet meer gebeuren. De tips die eerder genoemd zijn helpen het wel, alleen had je daarmee meteen moeten beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
twee vrouwtjes is lastiger dan een mannetje en een vrouwtje, want de man is overheersend, dat merkt het vrouwtje en kiest eieren voor haar geld, en dan is er vrede, die vrouwtjes krijgen amper balans...ik maak op dat je twee vrouwtjes hebt, poezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steeds even bij elkaar en daarna weer gescheiden. De periode dat ze bij elkaar zijn langzaam opbouwen en steeds weer uit elkaar halen als ze zich ernstig misdragen.

Wat nog wel eens kan werken is wat smeerworst op de koppen van de katten, dan gaan ze elkaar likken, en dat is een teken van genegenheid, kortom een goede ervaring die ze samen delen. Maar vooral hun het tempo naar het helemaal samenzijn laten bepalen.

Als ze apart zitten ze regelmatig van ruimte laten wisselen zodat beide ruimtes van hun allebei worden, en niet altijd de een in het territorium van de ander gezet wordt.

Ik hoop voor je dat er niet veel geplast gaat worden om het territorium opnieuw uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd er ook rekening mee dat het, ondanks alle goede tips hierboven, misschien niet lukt. Informeer bijvoorbeeld bij het asiel of je de nieuwe kat terug mag brengen als het echt niet gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is best schrikken voor de kat die je al 3 jaar hebt, die heeft natuurlijk in ieder hoekje wel zijn geur achter gelaten. de nieuwe kat zal dit ook ruiken en moet dus eerst de kans krijgen om zijn/haar eigen geurtjes in huis achter te laten door ze aan te raken met de pootjes en alles in huis "kopjes" geven.

Om ze direct bij elkaar te zetten is erg intimiderend en grote kans dat de verhoudingen altijd wat moeilijk blijven liggen.

Kort de nieuwe kat de kans geven om in alle rust het nieuwe huis te ontdekken en geur achter te laten, daarna "oude" kat erbij en dan het beste er van hopen.