Vinden hamsters het leuk om met zijn tweeën in een kooi te zitten, of liever alleen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf over welke hamstersoorten je het hebt.

Er zijn enkele soorten die solitair leven en je niet bij elkaar mag zetten. Maar de meeste soorten zijn groepsdieren en die mag je in feite enkel alleen houden als het niet anders kan. Dus met z'n tweeën is altijd beter dan alleen (op voorwaarde dat ze op de correcte manier aan elkaar geïntroduceerd worden).

Mijn persoonlijke ervaring leert mij dat je zelfs de beste resultaten krijgt als je ze met 3 of meer bij elkaar houdt (de kans dat het dan 'mis' gaat is kleiner dan bij 2).

Toegevoegd na 1 dag:
Ik citeer even uit Dwerghamsters van Judith Lissenberg:

"Neem minimaal twee dieren als u voor een kortstaartdwerghamster (...) kiest."

Het is een spijtig misverstand dat deze dieren beter alleen gehouden kunnen worden. Ja, soms gaat het mis. Maar dat ligt niet aan het feit dat deze dieren beter niet in groepjes gehouden kunnen worden. Dit is meestal de schuld van de houder en ligt aan het feit dat ze verkeerd (in te grote groepen in te kleine huisvesting) worden gehouden. Wat gekibbel in de groep is altijd normaal en geen reden om te concluderen dat de hamsters beter niet in groepen gehouden worden.

Het zijn sociale dieren. Als je wat inzit met deze dieren zet je ze dus niet alleen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Houd ze alleen: goede kans dat ze mekaar afmaken als je er twee in een kooi zet. Zelfs een mannetje en een vrouwtje tolereren mekaar alleen als er gepaard moet worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het KAN wel goed gaan, maar hou ze dan wel heel erg goed in de gaten. Bij bepaalde soorten hamsters heb je meer kans dat het goed gaat dan bij anderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Goudhamsters zeker nooit bijelkaar zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit doen! Sommige eten elkaar zelfs op. Niet zo prettig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het fout gaat heb je ze verkeerd aan elkaar geïntroduceerd en ligt de schuld dus bij jou en niet bij de hamsters. De hamsters die zelf, op enkele soorten na, sociale dieren zijn en liever niet alleen zitten moeten daar dus niet de dupe van zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daki: Waar haal jij vandaan dat hamsters sociale dieren zijn? En wat introduceren betreft: Dat kan wel eens goed gaan bij jonge dieren uit hetzelfde nest. Als je ze echter een paar uur uit elkaar gaat halen of je neemt er 1 in je hand en laat er vreemde geuren op achter, (bijv. omdat je net chips hebt gegeten) herkennen ze elkaar al niet meer en gaan ze alsnog vechten. En al tolereren sommige hamsters elkaar, je doet ze geen plezier met een soortgenoot. Ze dulden elkaar, maar meer niet. Zelfs de socialere soorten kunnen elkaar uiteindelijk doden.
Ik zou het risico dus zeker niet nemen, los van het feit of je de hamster er wel plezier mee doet (niet dus!).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daki De schuld ligt sowieso nooit bij de hamsters. Hamsters doen wat hamsters doen, en je geeft ze een onnatuurlijke situatie. Goudhamsters zijn zeker geen sociale dieren, maar sommige dwerghamsters wel. Dan nog zul je de introductie goed moeten plannen en in de gaten houden. Zoals @Astrid66 al aangeeft: beter alleen houden. Muizen zijn ook leuke huisdieren, en veel socialer ;-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@astrid66: Enerzijds uit de bron in mijn antwoord anderzijds uit eigen ervaring. Ik hou al jaren dwerghamsters in groepjes. Dat gaat goed op alle leeftijden. Soms zitten ze uren apart maar ze kennen elkaar wel ook al hebben ze een vreemde geur (het moeten geen heel jonge dieren zijn natuurlijk). Die geur is vooral van belang wanneer ze elkaar niet kennen. Er zijn tientallen truucs om hamsters aan elkaar te introduceren. Maar als je geen enkele daarvan toepast. Tja, dan gaat het wel mis. Zoals ik zei: op enkele uitzonderingen na zijn de meeste soorten sociale dieren en doe je ze wél een plezier door ze in groepjes te huisvesten. Iedereen die het tegendeel beweert heeft dat of nog nooit zelf geprobeerd of het verkeerd aangepakt. Maar ja, judith zal wel mis zijn en haar 30 jaar ervaring met deze dieren zijn natuurlijk waardeloos.
Bijna alle soorten moeten individueel gehouden worden, wanneer hamsters samen gehouden worden zullen ze vroeg of laat elkaar dood bijten.
De enige hamster die wel samen gehouden kan worden is de Roborovski , maar zelfs bij deze diertjes kan het fout gaan!

Hamsters zijn hamsteraars en dulden daarbij geen concurrentie.
Goudhamsters en dwerghamsters leven in woestijnen, halfwoestijnen en steppen waar het voedsel schaars is. Elke ontmoeting met een concurrent die ze tegenkomen kan dodelijk zijn. In de vrije natuur kunnen de dieren elkaar ontwijken. In een kooi hebben ze deze mogelijkheid niet.

Er is een uitzondering, gebaseerd op de tweede spelregel in de natuur: Als er voldoende voedsel en ruimte is om elkaar te mijden, accepteren ook solitair levende dieren elkaars aanwezigheid. Dit betekent: ze dulden elkaar, maar meer zit er niet in. Als je je hamster dwingt om met een soortgenoot te leven die hij zoekt noch wenst, doe je het dier echt geen plezier!

Ook al tolereren ze elkaar soms in gevangenschap, meestal gaat het vroeg of laat toch fout. Het gebeurd voornamelijk plots zonder aanleiding en wanneer jij er niet bij bent en dus niet in kunt grijpen met de dood tot gevolg.

Het is dus absoluut niet te adviseren om twee of meer hamsters samen te houden. Op jonge leeftijd gaat het wel goed. Daarom zie je in de dierenwinkel dat ze wel bij elkaar zitten. Maar op het moment dat ze in de pubertijd komen kan het elk moment mis gaan. Dan dulden ze elkaar niet en gaan ze vechten. Er zijn uitzonderingen, maar dit zijn uitzonderingen op de hoofdregel.

Vele fokkers en dierenwinkels zeggen dat het prima kan om de hamsters samen te houden. Die mensen zien echter vaak zelden volwassen dieren met uitzondering op de fok paartjes. Daarnaast zijn ze helaas vaak uit op geldwinst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een hamster moet alleen gehouden worden. In tegenstelling tot andere knaagdieren zoals cavia's die samen leven. Maar een hamster is van nature geen groepsdier en ik raad dus aan om een hamster alleen in een kooi te zetten. Anders heb je grote kans dat het vechten wordt als je 2 hamsters hebt. Succes!