wat neemt de kippen eieren en maakt ze leeg?

Vandaag dag twee dat de kippen-eieren uit het nest liggen, met een gat er in ter grootte van een 0,50 cent , voor de rest is de schaal nog heel maar volledig leeg.
Doen de kippen dit zelf, zo ja waarom? Of kan het een ander dier zijn ?
Het gebeurt gewoon bij daglicht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het overdag is zou het ook een ekster kunnen zijn. Die rolt het ei uit het nest, pikt er een gat in en eet dan (vooral het eigeel) op.

Antwoorden (3)

het kan dat de kippen dit zelf doen, als ze eenmaal geproefd hebben omdat bv het ei kapot was, of een windei was, dan zullen ze de volgende eieren zelf kapot maken.
10 jaar geleden
Het zou ook best een ander dier kunnen zijn. Wezels zijn echte eierdieven.
Zijn de kippen overdag wel eens erg onrustig? Dan kan er namelijk een eierdief in de buurt zijn. Als de kippen de hele dag kalm en rustig zijn, zou het best wel kunnen dat één van hen zelf de eieren kapot pikt.
10 jaar geleden
Misschien een hermelijn. Dit is een marterachtig dier.
Ik voeg een link toe van eieren die gegeten zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kippen eten eieren wanneer ze stuk zijn door bijvoorbeeld met een teen door de luchtkamer te trappen. Zelden maken kippen eieren met opzet stuk, ik ken geen enkel feit. Doordat de eieren uit het nest gehaald worden kan je zeker aan marterachtigen denken..