Is het normaal als een geit paar weken voor het lammeren een hele grote uier heeft?

Ik had op mijn stage een geit die blauw uier had. En een paar weken voor had zij een enorm grote uier. Is had normaal? En zijn dat voor symptomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, het is normaal (trouwens bij alle zoogdieren) dat een tijdje voor de bevalling de uier (bij mensen de borsten) groter worden en de melkproductie op gang komt. Bij de een is dat wat meer dan bij de ander.
9 jaar geleden
Ja, dat is normaal. De lammetjes moeten melk kunnen drinken na de geboorte. Het is er dus ook een symptoom van dat de melkproductie op gang is gekomen en dat de lammetjes bijna geboren kunnen worden.
Je ziet het vaak bij drachtige dieren en ook bij zwangere vrouwen: niet alleen de buik wordt dikker, maar ook de borsten. Voedsel blijft toch een eerste levensbehoefte! ;)