Kunnen cavia's alleen paren en bevallen van een mannetjes cavia die ongeveer even groot is als het vrouwtje? (zie uitleg)

Je mag toch alleen een mannetjes cavia bij een vrouwtjes cavia zetten, wanneer het ongeveer dezelfde grootte heeft en het vrouwtje dan ook geen problemen op kan lopen bij de zwangerschap, of maakt dat niet uit??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Aangezien een zeugje pas met vijf maanden (en als ze minimaal 800 gram weegt) in verwachting mag raken, is het logische gevolg daarvan dat ze een flinke poos geen ongecastreerde beer ziet. Want anders zou ze gevaar lopen te vroeg in verwachting te raken.

Beren kunnen geslachtsrijp zijn als ze vijf weken oud zijn, maar dan zijn ze nog erg klein om een zeug te dekken. Het hofmaken van een zeug en paren met een zeug kost erg veel energie, en dat dient een beer natuurlijk wel te hebben. Indien hij nog volop in de groei zit, kan hij zijn energie beter besteden aan groeien. Bovendien is er nog het praktische probleem: Een klein beertje kan moeite hebben om een (veel) grotere zeug te dekken, simpelweg omdat hij niet tegelijkertijd zijn penis in haar vagina kan inbrengen en zich aan haar vasthouden omdat hij niet boven haar uit kan komen en haar dus niet als steun kan gebruiken.
Een leeftijd van drie maanden is dan ook het minimum voor een beer waarop hij een zeugje mag dekken. Dit is niet omdat hij niet eerder zou kunnen dekken, maar omdat hij, als hij jonger is, teveel van zichzelf zou kunnen vergen. Ook hierom wordt wel aangeraden een jonge beer niet bij een hele groep zeugjes te zetten, maar hem te laten beginnen met één zeug en pas later, als hij gewend is aan het dekken, hem bij meerdere zeugen te zetten indien het gewenst is dat de zeugen zwanger raken. Dit houdt overigens niet in dat beren niet daarvoor kunnen dekken, want dat kunnen ze wel: Beren kunnen al vanaf een leeftijd van vier weken geslachtsrijp zijn.