Ik wil een poes op internet kopen

ik wil een poes op internet kopen ,heb die mensen ook al gesproken de poes is zonder stamboom kan ik nu een gezondheidsverklaring eisen want die heeft ze niet de poes is een ragdoll van 4 maanden oud ziet er wel mooi uit geen vieze oogjes e.d en wat houd de gezondheidsverklaring allemaal in

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een gezondheidsverklaring wordt afgegeven door de dierenarts. Het houdt slechts in dat de lichamelijke gezondheid van het dier, voor zover dat uiterlijk en via een stethoscoop te concluderen valt, goed is. Nagekeken worden: huid, oren, ogen, lymfeknopen, respiratie, hart en vaatstelsel, digestie app.,bewegingsapp., geslachtsapp. uitwendig, voedingstoestand en gewicht.
Je kunt bij de koop hier om vragen, maar in dat geval zal dat in de koopprijs worden verdisconteerd.

Een ander verhaal zijn de testen die via het bloed worden gedaan en waar alleen naar wordt gevraagd bij dekkingen.

Bij de koop van een raskat zal de dierenartsverklaring er automatisch bij zijn. Omdat er in de wet staat dat een niet ingeënte kat eigenlijk niet mag worden verkocht, zou die verklaring er ook bij horen als het geen raskat of een stamboomloze raskat is (dan is het dus effectief geen raskat meer). Je zou een zekere veiligheid inbouwen als je die verklaring bij de kat geleverd kreeg. Een dierenarts zal eerst het kitten onderzoeken alvorens de eerste injectie te geven. De gezondheidsverklaring staat dus in het paspoort. Het paspoort is heel wat anders dan een stamboom.
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ivana, er staat toch nergens in de wet dat een niet geente kat niet verkocht mag worden?
Ivana
14 jaar geleden
In het honden en kattenbesluit staat dit vermeld. Dit is, meen ik, in 2002 in werking getreden.
Rieneke1
14 jaar geleden
was het maar waar!
hoewel er toch niet op gehandhaafd zou worden.
niet lullig bedoeld hoor, je geeft naar mijn idee uitstekende antwoorden.
Ivana
14 jaar geleden
Ze kunnen de naleving van deze wet ook alleen maar opleggen aan pensionhouders en asiels. Maar zelfs daar wordt er de hand mee gelicht. Als je alleen al de puinhopen ziet bij hondenfokstations...waar deze wet dus ook voor bedoeld is.
Het staat vermeld in paragraaf 7.
Voor privé-nestjes kunnen ze inderdaad niet controleren, daarvoor is de wet slechts een richtlijn. Bedankt voor je compliment.

Andere antwoorden (2)

een gezondheidsverklaring is bewijs (testrapporten) dat de poes is getest op erfelijke ziektes zoals pkd, en afhankelijk van de omstandigheden (zijn vader en moeder getest ?) op fiv en felv.
hcm is op deze leeftijd nog niet te testen.
poezen zonder stamboom worden meestal zonder gezondheidsverklaring meegegeven.

Toegevoegd na 15 minuten:
wat me niet helemaal duidelijk is; ben je bij de verkopers thuis geweest?
voor je de koop sluit, zou ik eerst eens vrijblijvend gaan kijken.
de poes mag er goed uit zien op een foto, maar je wil toch ook het gedrag beoordelen.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
kijk uit dat je geen kat in de zak koopt , je kan beter eens rondneusen in een asiel daar zijn de katten op hun gezondheid enze nagekeken .