Hoe komt het dat onze poes zo moeilijk kan poepen?

Onze poes zit steeds verstopt, en moet dan weer naar de dierenarts waar hij helemaal leeggehaald wordt.
De kosten hiervan lopen flink op.
Hoe zou dit komen, en is er misschien een goed alternatief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

een bekend probleem, vooral bij oudere katten.
wat vaak gebeurt is dat door de verstoppingen het laatste stuk van de darm uitgerekt raakt, en op den duur niet de oorspronkelijke vorm meer aan kan nemen.
dit wordt ook wel megacolon genoemd.
erg veel is er helaas niet aan te doen.
een enkele keer is het operabel, maar het gaat om een zware operatie die niet altijd het gewenste resultaat oplevert.
ik neem aan dat hij al dagelijks laxeermiddel krijgt?
soms loont het om hier wat mee te experimenteren, de kat kan soms beter op het ene middel reageren dan op het andere.
verder is het van belang dat de kat voldoende vocht binnenkrijgt.
ik zou alleen nog maar natvoer of rauw voer geven, en zorgen dat er her en der drinkbakjes staan.
ook de aankoop van een drinkfonteintje zou je kunnen overwegen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij heb jij inmiddels een gouden medaile met je antwoorden...
zo,ja..dik verdient+
Rieneke1
14 jaar geleden
dank muts, ik heb 'm nog niet, maar ik ben op weg :)

Andere antwoorden (11)

kan het niet aan de voeding liggen ?
mischien eens een andere soort kattenvoer proberen
14 jaar geleden
Het lijkt mij dat de dieren arts hier een oplossing voor dient te vinden, maar misschien vindt hij het wel best zo, is een lekkere bron van inkomsten.
Ik zou ten eerste een ander voedingspatroon en andere voeding proberen. Als dit niet helpt is advies van een andere dierenarts misschien interessant?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt misschien raar maar om de dag ceasar hondenvoeding nat geven helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het aan de dierenarts vragen, hij "haalt de poes dan leeg" zoals je het zelf noemt, maar hij moet toch ook een oorzaak zien te achterhalen van het probleem.
het komt vaker voor bij oudere katten en katten die niet zoveel lichaamsbeweging hebben.
Maar ik zou het echt laten uitzoeken waar het door komt, desnoods ga je naar een andere dierenarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb even verder gegoogled, maar er is medicatie voor en ook speciaal voer, dus ik zou de dierenarts hier ook even naar vragen. Sterkte met de poes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt proberen een paar druppeltjes olie aan het voer toe te voegen. Onze kat vond de olie van sardientjes altijd heerlijk en had toen geen last meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou denken dat het aan de voeding ligt en een andere dierenarts zoeken die er meer verstand van heeft ,omdat de dierenarts die je nu hebt er geen oplossing voor weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft jou dierenarts geen middel voorgeschreven?

Er zijn verschillende producten verkrijgbaar bij de dierenwinkel o.a.

Darmreiniger tegen diarree en harde ontlasting, bevordert de darmwerking en helpt de darmflora in stand houden. Darmreiniger bindt water aan zich. Bij te harde ontlasting wordt water uit de darm opgenomen en aan de ontlasting toegevoegd. De massa wordt hierdoor volumineuzer en zachter. Bij diarree wordt het overtollige water uit de darm gebonden, waardoor diarree stopt. Darmreiniger voorkomt verder haarballen door ingeslikte haren in te kapselen.

http://www.nourritani.nl/shop/beaphar-darmreiniger.html

Toch raad ik je zelfapotheken niet aan, even bij een ANDERE dierenarts navraag doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zelf niet aan de handel gaan met middeltjes, als je niet weet wat de oorzaak is. De dierenarts is de aangewezen persoon om je juist te adviseren. Het beste kan je je laten doorverwijzen naar een dierenartsspecialist of vraag een second opinion bij een andere dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat rot voor je poes.
en ten tweede rot voor jouw portemonnee

ik heb wel eens gelezen dat kinderen nadat ze "verstopt" geweest zijn, bang zijn om nog te poepen, en het daardoor zo lang ophouden dat het helemaal hard wordt, en dus nog moeilijker. Daar is een poep-poli voor.
Ook zal de endeldarm van je kat wel geïrriteerd raken als de dierenarts er steeds aanzit. Dat bevordert ook het pijnloos poepen niet.

Ik zou inderdaad de voeding aanpassen, medicatie of laxeermiddel vragen, en zalf op haar uiteinde smeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij katten met een te langzaam werkende schildklier (erg zeldzaam), een tekort aan kalium, een overmaat aan calcium, uitdroging of enorme vetzucht is de kans op het optreden van constipatie/obstipatie groter dan bij een gezonde kat.

Bepaalde medicijnen zijn niet bevorderlijk voor het functioneren van de dikke darm. Bij normale doseringen zien we echte bijna nooit problemen op dit vlak. Maar in theorie kunnen bijvoorbeeld vochtafdrijvende medicijnen, antiallergische middelen, maagzuurremmers en atropine een oorzaak zijn van constipatie.

Veranderingen in het huishouden kunnen bij sommige katten zoveel stress opleveren dat ze hun ontlasting gaan ophouden met alle gevolgen van dien. We kunnen bijvoorbeeld denken aan de geboorte van een baby, een nieuwe kat of ander huisdier in huis, een verbouwing, een verhuizing, een nieuwe kattenbakvulling etc.

De behandeling zal er in eerste instantie op gericht zijn om de ontlasting die is blijven zitten zo zacht mogelijk maken waardoor het gemakkelijker vervormbaar wordt en kan afkomen. Dit wordt gedaan door middel van klysma's. Soms kan de dierenarts door manuele manipulatie ervoor zorgen dat de ontlasting kleiner wordt.. Dit gebeurt onder narcose waarbij de ontlasting er als het ware wordt uitgepeuterd in combinatie met het geven van een klysma.
Eventuele uitdroging wordt opgeheven met het geven van infusen. Ook wanneer een kat niet uitgedroogd is kan het zinvol zijn om infusen toe te dienen omdat klysma's en laxerende middelen vocht aan het lichaam kunnen onttrekken.
Bij sommige katten is het noodzakelijk om levenslang te blijven behandelen met laxerende middelen zoals Laxatract® en Isogel®.
Wanneer het niet lukt om de ontlasting zacht en klein te maken is operatief ingrijpen soms noodzakelijk. Wanneer een kat vaker last heeft gehad van obstipatie waardoor een megacolon is ontstaan (of bij een idiopatische megacolon) kan het zinvol zijn om een gedeelte van de einddarm te verwijderen (=subtotale colonectomie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verstopping of constipatie bij een kat kan erg lastig zijn.
Een goed natuurlijk alternatief middel voor verstopping bij katten is Gasto Entero Comfort van Sensipharm Pharmaceutica. Meer over verstopping kun je lezen op mijnhuisdiergezond.nl zie link: http://www.mijnhuisdiergezond.nl/info/verstopping-bij-katten.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry ik bedoel het product Obesitas Stop van Sensipharm.