waarom zijn de kipeieren na 3 weken nog niet uitgekomen?

mijn sabelpoot kriel kip Alli heeft sinds 3 weken terug een paar eieren gelegd en is daarop gaan zitten en maakt van die klokkende geluiden, als je aan haar eieren zit gaat ze je pikken. Ik liet de eieren liggen omdat ik denk dat ze broeds is. Maar nu zit ze al meer dan 3 weken op haar eieren. Op internet lees ik dat het bij een krielkip zelfs korter duurt. Vandaag heb ik een eitje open gemaakt om te kijken hoe het eruit zag en of ze daadwerkelijk wel bevrucht waren. Er zat duidelijk een kuikentje in en is al groot en denk in de laatste fase.
Mijn krielkip zit nog steeds op de eieren maar ze zijn niet altijd warm. Wat moet ik nu doen? Laten liggen en nog ff afwachten of weg halen? Of moet ik voor meer warmte zorgen? Zo ja hoe?
Ik wil niet dat ze zich dood broed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Het komt nog al eens voor dat de jongen in het ei te zwak zijn er uit te komen, met hun tijdelijke eitand, moeten ze van binnenuit het ei stuk maken.
Door niet de juiste ouders, of door inteelt, of door een te lage luchtvochtigheid, zijn de kuikens niet in staat er uit te komen.
Hier is niets aan te doen, in de natuur gaat alles wat niet goed gezond is, gewoon dood.
Ook het kuikentje uit het ei halen gaat niet, die gaan na enkele dagen ook dood.
Ik zou nog enkele dagen wachten en daarna, als er nog steeds niets is, de eieren weg halen.
Zorg voor de volgende keer voor een ander haantje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ander ras zou ook een voordeel kunnen zijn, maar soms ook een nadeel, dat bedoel ik dus ook met niet de juiste ouders.
Ik heb ooit wel eens kippen gehad met van alles door elkaar heen en dat ging wat broeden betreft prima, heb ook wel eens raskippen gehad en dat ging altijd fout, de kuikens waren gewoon te zwak om uit het ei te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dan is het duidelijk een verkeerd koppeltje geweest.

Andere antwoorden (4)

De broedduur is bij een kip ongeveer 21 dagen. Het kan dus nog goed komen. Maar als de eieren niet bevrucht zijn, ja dan is het een ander verhaal. Dan zit er niets in en komt er niets uit. ;)
Ivana
10 jaar geleden
Het is 21 dagen, met een uitloop, afhankelijk van het ras. De info kan je nog eens nalezen op dit forum wat ik vond, waar iemand precies hetzelfde heeft.

http://gekopkippen.forum-xl.nl/viewtopic.php?f=9&t=1079

Deze link ken je misschien al maar wellicht vind je nog interessante informatie over je kippen. Ik hoop voor je dat ze toch nog uitkomen!

http://www.sabelpoot.nl/
http://www.sabelpootkip.ismijnhobby.nl/
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=915801
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou nog even geduld hebben.
Als er in dat ene ei een kuikentje zat is de kans groot dat dat ook bij (een deel van) de andere eieren zo is. De eerste dagen dat een kip op eieren zit hoeft-ie nog niet perse te broeden. Dus wanneer de broedtijd van 20 a 21 dagen is begonnen weet je niet precies. En dat de eieren soms afkoelen is zelfs goed, want zo hoort het in de natuur. De hen moet immers zo nu en dan wat gaan eten en drinken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als ze er echt af is kun je de andere eieren wel weghalen want dan gaat ze er niet meer op.
inprincipe hebben de kuikens de eerste 24 uur voeding nog bij zich maar daarna gaat mama van het nest af en eten met de kuikens en zal niet weer op de eieren gaan zitten.
Heb nog eventjes geduld. Als ze bijvoorbeeld drie weken geleden is begonnen met het leggen van eieren en de laatste heeft ze twee weken geleden gelegd, dan moet je de broedtijd pas vanaf die twee weken rekenen (op de een of andere manier zorgt de kip ervoor dat alle eieren tegelijk 'beginnen met ontwikkelen'.

Als je toch wilt weten of de eieren bevrucht zijn, kun je ook met een heel sterke lamp (wij hebben een soort schijnwerper voor buiten aangezien we achteraf wonen) de eieren apart een keertje 'doorlichten'. Je ziet het vanzelf of er een kuikentje inzit.

Wij hebben het overigens met ganzen gehad dat de broedtijd veel langer duurde dan normaal het geval was. We waren al bang dat de gans zich dood zou broeden, maar op het moment dat we haar van de eieren af wilde halen, kwamen er drie eieren uit. Je hebt op zich redelijk snel in de gaten wanneer jouw kip zich dood zou broeden (overigens doen krielen dat niet zo snel, dat zijn zowat een van de sterkste kippen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En graag een fotootje van de kuikentjes als die er tenminste zijn!