Gaat een kater op den duur altijd 'sproeien' als je hem niet laat castreren?

Mijn zusje en ik hebben allebei een vrij jonge kater uit hetzelfde nest. Nu vertelde mijn zusje dat die van haar sinds kort in huis piest/sproeit. Met die van ons heb ik (nog) nergens last van.

Nu hebben wij echter 2 jonge katers van dezelfde leeftijd maar uit een verschillend nest terwijl mijn zusje alleen dat katertje en een hond heeft. Kan het daar mee te maken hebben of kan ik er binnenkort ook op rekenen dat die van ons het ook gaat/gaan doen, en kan dit alleen voorkomen worden door hem te laten castreren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19K

Antwoorden (5)

Een kater is geslachtsrijp rond de 6-7 maanden. Ook met een individuele variatie. U merkt dit vaak aan de typische katergeur die een geslachtsrijpe kater krijgt. Tevens zie je vaak dat ze op verschillende plaatsen in huis gaan sproeien. Een speciaal plas gedrag waarbij de kater, zoals een hond buiten tegen elke boom, op verschillende plaatsen in huis (dus buiten de kattebak) een klein plasje pleegt. Dit is zeker een teken dat hij geslachtsrijp is en gecastreerd kan (moet) worden.Castratie bij de kater is een kleinere ingreep als castratie bij de poes. Hierbij hoeft de buik niet geopend te worden. Het gebeurt uiteraard wel onder narcose. De testikels worden weggehaald. Over het algemeen worden de snee waar de testikels zijn uitgehaald niet gehecht. Deze wondjes zij na een paar dagen dicht. Wel is het van belang de kater een aantal dagen binnen te houden na zo’n ingreep.Overigens kan een kater nog tot een paar weken na de castratie een vruchtbare dekking veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet per defenitie, de kans is aanwezig, maar gebeurd lang niet in alle gevallen. Castratie is inderdaad wel de oplossing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het merendeel van de ongecastreerde katers zal gaan sproeien als ze geslachtsrijp worden.
helaas bied castreren geen waterdichte garantie, ook gecastreerde katers en poezen kunnen gaan sproeien.
het beste is het de kater met een maand of 5 te laten castreren, en zo de eerste sproei voor te zijn.
je zus kan het best zo snel mogelijk een afspraak maken, want als een katertje eenmaal sproeit, is de kans groter dat hij er na castratie mee door zal gaan.
voorkomen is dus het beste.

castreren heeft trouwens meerdere voordelen.
een ongecastreerde kater gaat vaak zwerven, en loopt daarbij vele gevaren.
hij zal ook vechtlustig zijn naar andere katers, en zo risico lopen op fiv (kattenaids) en andere akelige ziektes.
Rieneke1
14 jaar geleden
Zowel katers als poezen kunnen gaan sproeien en ook gecastreerde katers kunnen dit doen.Het stinkt enorm dus dit kan niet.Als hij geslachtsrijp wordt kan het vooral in het voorjaar sexuele lust zijn.Het schijnt ook of ze er kort een aangenaam gevoel bij krijgen.Het is natuurlijk gedrag.Ze sproeien om hun territorium af te bakenen of hun gemoedstoestand te tonen.Hierdoor kan het ook stress zijn doordat er een baby of logee in hun huis is of door een andere kat of hond.De kat kan ook een blaasontsteking hebben of nierprobleem.De dierenarts zal daarom ook (meestal bij een oudere kat)de urine testen.Ga in elk geval naar de dierenarts,want anders is je huis vergeven!
amc
14 jaar geleden
zodra ze boven de 5 a 6 maanden komen bestaat de kans dat ze gaan sproeien. maar ook dat ze weglopen door geslachtdrift, de weg kwijtraken, gaan vechten (en kattenaids oplopen), kortom: altijd snel laten helpen; zo help je ook de overpopulatie tegen te gaan.