Als een pup in het nest te enthousiast bijt, bijt de moeder terug. Ik heb wel eens mijn tanden in een honden-oor gezet, om te zien of dat inderdaad hielp. Gaat prima. Het was gelijk over.

Je moet je wel realiseren dat pups moeten bijten omdat ze, net als baby's met een bijtring, alles leren kennen door er hun tanden in te zetten. Ook voor het doorkomen van de tanden en kiezen is het van het grootste belang dat er gebeten wordt.
Maar....ze moeten leren waarop ze mogen bijten en waarop niet. Niet in jouw handen en jouw trui. Niet in je schoenen en je tafelpoot. Noem nog maar een tig aantal zaken op.

Je geeft hem dus als hij in een verkeerd voorwerp bijt, een vervangend ding tussen de tanden waarop gebeten mag worden en wat van de pup is. Dat zeg je er dan bij. Je zegt dus "nee......, kijk hier, dit is van jou" Als hij het dan aanpakt, zeg je "goed zo, dat is braaf".

Dit soort lessen moet je herhalen en herhalen. Sommige honden leren snel. Andere honden zijn wat langzamer, dat vraagt meer tijd. Je kan pas boos worden op een pup, als je er zeker van bent dat hij weet wat hij fout doet en dat duurt echt wel even.
Wordt je boos zonder dat het voor het dier duidelijk is, dan raakt hij in verwarring en wordt hij onzeker. Pas daarvoor op!
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Een pup van 9 weken bijt, elke pup. Over het algemeen gaat dit vanzelf wel over. Natuurlijk moet je het niet accepteren, maar straffen heeft dan niet zo heel veel zin. Ik zou jullie willen adviseren om naar een hondenschool te gaan. Hier kunnen jullie veel leren over hoe honden de dingen ervaren en hoe jullie met bepaalde dingen moeten omgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals de moederhond dat doet als ze het zat is: een duw, een grom, en zachte bijt in de nek.
Als mens: een duwtje en gelijktijdig nee of "UH" zeggen met verheffende stem. Gaat je pup door, dan even zacht in het nekvel pakken. Dat alles rustig en zachtjes.
Gaat-ie dan nog door: spel beëindigen en weglopen. Dat laatste kan je ook al eerder doen.