De hond kon eerst doorslapen en nu piept en jankt ze weer. zou het een aankomende (eerste) loopsheid kunnen zijn?

Ik heb een vraagje over mijn 6 maanden oude puber Zaza.

Wij hebben haar nu 3 weken en de eerste week begon ik al gelijk met benchtraining, dit verliep eigenlijk beter dan verwacht want mevrouwtje vond de bench heerlijk.. Nou een ideale eerste week om zo maar te zeggen, geen gepiep of gejank en ik hoefde niet eens op de bank!

Echter begint zij sinds 1,5 week elke keer te janken en te piepen.. Ik wou angst uitsluiten dus ik sliep een week op de bank, wederom geen piepende nachten. Na deze week besloot ik om haar geleidelijk aan alleen te leren slapen, stapsgewijs met een trommeltrucje. Trommeltje laten staan en elke keer als zij rustig in de bench lag een koekje geven. En dit elke keer verlengen met een minuutje. Dit werkte perfect en ze kon doorslapen, de hele nacht! Dit ging goed voor 3 nachten en ik sliep weer heerlijk in mijn bed.

Alleen sinds afgelopen nacht is het weer raak, hele nacht gepiep en gejank, ik heb de hele avond met haar geoefend zoals de avonden ervoor. Ze is ook een beetje humeurig, zou het een aankomende (eerste) loopsheid kunnen zijn?

Of hoor dit gewoon bij het puberende gedrag? Aandacht vragen continu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Ik begrijp dat je de hond op latere leeftijd hebt gekregen. Honden uit het asiel of herplaatsers in welke leeftijd dan ook, zullen de eerste twee-drie weken gezeglijk zijn. Dan, als ze weten hoe de vork in de steel zit, gaan ze de grenzen opzoeken en laten ze hun ongenoegen blijken als ze de regels willen veranderen.
Als het een kleine hond is (maat jack rusell) dan kan het zijn dat loopsheid in aantocht is, maar dat betekent niet dat een hond niet kan doorslapen. Als het dier al zindelijk is hoef je er ook 's nachts niet uit.
Als de bench niet te groot is zou je hem een week naast je bed kunnen zetten en langzaam naar de gang kunnen verhuizen tot hij weer terug staat op z'n oude plek, dit is een systeem wat veel bij pups van 7 weken wordt gehanteerd.
Maar ik denk eerder, dat je gewoon regels moet stellen en als de hond voelt dat je er onzeker van wordt, zal hij het ofwel uitbuiten, ofwel zal hij er zelf onzeker van worden en niet weten waar hij aan toe is.
Denk dus goed na over wat je regels zijn gedurende de dag, avond en nacht en wees consequent. Dan krijg je een rustige hond die gewoon mee gaat draaien in jullie routine. Maar wordt niet boos, ga nooit schreeuwen en afdekken van de kooi als het slaaptijd is, is echt geen slecht idee. Een hond die niets kan zien, hoeft op niets te beschermen of te verdedigen en voelt zich veiliger.
Ivana
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dat koekjes geven is dus juist wat je niet moet doen. Ik weet dat het ergens op internet staat als trainingsmethode, maar sommige honden zijn zo slim, dat het averechts werkt.
Juist het aandacht geven wordt op deze manier uitgebuit. Als honden elkaar verlaten, nemen ze nooit afscheid van elkaar. ( Bij terugkomst begroeten ze elkaar.) Ga jij de hond nou 's avonds alle aandacht geven, dan is hij opgewonden als je naar boven gaat en die opwinding duurt gewoon de hele nacht. Dus iedere keer als hij wakker wordt of in een lichte slaap komt, 'herinnert' hij zich de plaats waar hij zich bevindt en de afwezigheid van de baas. Diezelfde baas geeft koekjes en aaitjes en misschien een boos woord, maar ook dat is aandacht. Zorg dat de hond (een kwartier zeker) ontspannen op zijn plaats ligt voordat je hem verlaat. Praat niet meer tegen hem, kijk hem niet meer aan, geef geen afscheids-aai/snoepje.
Ga de kamer uit met het gevoel: zo moet het, dit gaat goedkomen. Hierboven lees ik in een antwoord dat de hond, na een nachtelijke plas, een beloning of snoepje krijgt. Als dat 's nachts moet gebeuren, dan nooit tegen de hond praten en hem woordeloos weer in de bench legen en zonder plichtplegingen weggaan. Anders maken ze er een spelletje van. Belonen kan dus ongewild ook op verkeerde tijden gebeuren. Tot slot: ik kan me voorstellen dat tentamens voorrang hebben op het opvoeden van een hond. Blijf in noodgevallen dus beneden slapen, maar onder dezelfde condities als hierboven beschreven. Een consequent NEE mag in noodgevallen, maar zonder naar de hond toe te gaan en zonder op te staan of de hond aan te kijken. Hij mag geen voordeel halen uit jouw aanwezigheid en jij moet het vanzelfsprekend vinden dat honden rustig zijn gedurende de nacht en zolang als jij dat wilt.
Ivana
10 jaar geleden
Achterlaten overdag gaat dus op dezelfde manier. Een kwartier niet mee praten, kijken of de hond ontspannen op zijn plaats ligt. Als hij in een dichte bench ligt moet hij eveneens ontspannen zijn. Dan zonder plichtplegingen gewoon het pand verlaten. In het begin kort, kan je uitbouwen. Bij binnenkomst eerst je jas ophangen, de boodschappen wegzetten, kopje thee maken. Dan de bench openen en rustig de hond naar je toe roepen voor een korte aai. Wind hem ook hierbij niet op. Zacht tegen hem spreken, maakt niet uit wat je zegt, maar maak er geen circus van. Klaar. Over tot de orde van de dag waarbij de hond je niet voor de voeten mag lopen om aandacht te krijgen. DAT negeer je gewoon.

Andere antwoorden (3)

Bij mijn pup hielp het om een T-shirt met mijn geur in de bench bij hem te leggen. Even een wat ouder shirt dragen onder je kleren die dag en 's avonds inde bench leggen. Toen was het over!!!
Of het de loopsheid kan zin weet ik niet, ik heb een reu :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eond deze leeftijd is het nog echt een pup, geen puber. Ze maakt veel veranderingen door, mijn pup heeft het ook gehad. Hier had ze ineens een periode dat ze snachts moest plassen, dus uit de bench, plassen buiten, belonen, in de bench en dan weer velonen, en volgend gejank negeren. Gewoon doorbijten, is een puppyfase :) groeien ze wel overheen, mijn hond had het tot Ze 8 maanden was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Mogelijk heb je het zelf in stand gehouden omdat je haar 's nachts hebt beloond. Plassen in de nacht is een woordeloos gebeuren. Uit de bench, plassen, in de bench en deur dicht. Zwijgend, dan is er ook geen reden om de baas te roepen als je niet hoeft te plassen, het levert niets op, zelfs geen aandacht.
Ze is je aan het uitproberen. Heeft niks met aankomende loopsheid te maken.
Met 6 maanden is het nog erg jong om al loops te worden en al zou dit er aankomen, dan nog hoeven ze hierdoor niet de hele nacht te piepen.
Gezien het feit dat het verder niet zo is, zou ik ook niet snel aan een ziek zijn denken, maar hou haar wel in de gaten.

Het koektrommeltje noem je een truc en dat is het zeker ook. Want als je dit ´s nachts doet en je hond heeft deze truc in de gaten, zal hij blijven piepen, want dan krijg je beloning, dmv een koekje, een baas op de bank, dus aandacht.

Zorg dat ze goed is uitgelaten, heeft geplast en gepoept, zorg dat ze lichamelijk maar vooral ook geestelijk moe is. En doe haar dan in de bench. Waarschuw de buren even...
Geen aandacht meer geven en zelf naar bed gaan. Als ze zindelijk is, haar er niet uithalen. Anders kan je haar er ´s nachts nog een keer uithalen. Niks zeggen, naar buiten om te plassen, zonder praten weer in de bench en weer naar bed.

Dit kan even zwaar zijn, maar dan heb je wel snel resultaat.
Goed dat je een bench gebruikt, dit is niet zielig, maar gaan ze beschouwen als hun veilige plek en zullen er ook in gaan liggen met het deurtje open.

Koop het boekje ´hij wil dat´ eens, dat zal je helpen.