zijn er kattenrassen die klein blijven en goed verkrijgbaar zijn?

Zelfs als je geen hond hebt, is het bekend dat een Duitse herder groot is
in vergelijking met een Chihuahua. Er zijn diverse chihuahua-fokkers. Met boomer hondjes weet je bv dat ze klein blijven.

Bij katten worden heel veel rassen uitgelicht, echter staat er nergens iets over kleine rassen die goed verkrijgbaar zijn. Zo zijn er de "dwergkatten" de munchkins met korte pootjes. Echter worden die zelden geboren vertelde mij iemand van een munchkin-cattery.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K
Rieneke1
10 jaar geleden
Vind je het karakter niet van groter belang?
Oosterse katten zijn rank en slank, maar wel zeer aanwezig. Een mutatieras zou ik sowieso niet overwegen, gezien dat soort katten vaak medische problemen met zich meebrengen. Bij de htk-tjes vind je ook ranke slanke exemplaren, en ze zijn uitstekend verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik bedoel bij honden heb je bv chihuahua,russische toyterrier etc. allemaal hele kleine hondjes met eigen karakters. Zo kan je makkelijk kijken welk ras bij je past als je persé een klein hondje wilt. (of wellicht past er niks dat kan ook waardoor je besluit geen hond te nemen). Bij katten is dat veel lastiger omdat er weinig over bekend is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke heeft gelijk. Bij honden is er op grootte gekruist, katten zijn grotendeels hetzelfde formaat, behalve bijvoorbeeld Noorse boskatten die veel groter zijn.
Bij een hond maakt de grootte ook uit: als je vrij klein woont en een Deense dog je hele kamer vult. Maar een Jack Russel is wel klein maar erg beweeglijk dus die hebben ook ruimte nodig.
Waarom zou je een kleinere kat willen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso kan het toch per ras ook nog verschillen hoe groot een kat is. Wij hebben op dit moment een heel klein (en inmiddels ook heel oud) Perzisch katje, maar onze vorige kat (wat een ongelukje was van een Perzische dame met een Europese heer) was gigantisch: ook moeder was uit de kluiten gewassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag was puur belangstellend bedoelt. Niet persé om een kat aan te schaffen. Mijn huis is vol genoeg met dieren. Ik vind katten geweldige dieren. Juist omdat je ze als loslopend binnenhuis-dier kan hebben (vergelijkend met een hond hoef je hem niet uit te laten). Als ik naar asielkatten (volwassen katten) kijk ben ik er nog nooit verliefd op geworden. Munchins met korte pootjes daarin tegen vind ik wel leuk. Ik hou van kleine formaat diersoorten. Dat heb ik ook met knagers. liever dwergkonijn/gerbils/dwerghamsters dan een vlaamse reus/ratten en syren. waarom? geen idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je aanvulling arielz.

Het beste antwoord

Het kleinste kattenras is de Singapura.
Er zijn slechts een handvol cattery's in nederland die dit ras fokken, dus het ras is op zich wel verkrijgbaar, maar je zal waarschijnlijk wel geduld moeten oefenen.

Verder zijn de verschillen in grootte tussen de diverse kattenrassen lang niet zo groot als bij de honden.
Als je eens gaat kijken bij de diverse oosterse rassen, dan denk ik dat er niet gek veel verschil zal zijn tussen een klein gebouwde poes en een Singapura.
Deze oosterlingen zijn minder exclusief, en makkelijker te verkrijgen.
Rieneke1
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een kleine kat wilt en zeker wilt zijn dat deze niet toch groter wordt dan jij hoopt/verwacht/wilt, kun je het beste naar het asiel gaan.
In het asiel zitten veel katten jonge/oude/dikke/dunne/grote en ja, we zijn er...: kleine!!

Ik heb het zelf gedaan een paar jaar geleden, een grote rode kater en een kleine zwarte met wat witte plekjes en en witte sokjes. Zo leuk om te zien en lief, natuurlijk ook belangrijk.

Antwoord:
Ja er zijn kleine katten, zoek ze bij voorkeur in het asiel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke plus!