Mijn konijn heeft een bobbel bij zijn kont hangen, wie weet wat het is?

Mijn konijn is zo'n 8 jaar oud en is een mannetje.
Maar hij heeft al een tijdje een bobbel (bult) bij zijn kont hangen. De bult is roze van kleur. Wie weet wat dit voor iets is? Is het gevaarlijk? En wat kan ik er tegen doen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Het konijn is zoals je zegt 8 jaar oud. 8 is best een hoge leeftijd voor een konijn, niet niet heel oud, niet jong maar ergens gemiddeld.

Konijnen zijn erg gevoelig voor kankergezwellen en het beestje heeft wel de leeftijd om deze te ontwikkelen (vaak na het 4e á 5e levensjaar) dit zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Ook kunnen konijnen vanwege minder goede hygiene (Konijn kan zichzelf slecht wassen bijvoorbeeld, of de kooi moet vaker schoon) ontstekingen ontwikkelen. Is het mannetje gecastreerd? Zo nee dan kan het best een ontstoken bal(zak) zijn.
Een ontsteking kan ook ontstaan uit een wondje natuurlijk.

Zit het konijn buiten dan bestaat de kans dat hij geprikt is door een vlieg/mug/ neefje (Afhankelijk van in welke streek je woont) Er kunnen dan eitjes gelegd zijn en als deze uitkomen dan kruipen hier maden uit die je konijntje opeten. (in vroeg stadium zeer goed te behandelen)

Er zijn nog meer oorzaken te noemen maar ik wil hiermee maar aangeven dat het via dit forum niet mogelijk is om een diagnose te stellen.

Het is erg belangrijk om morgen een afspraak te maken bij de dierenarts. Als het iets onschuldigs is dan is er niks aan de hand, maar is het serieuzer dan zou de dierenarts er maar zo eens een middeltje voor kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u :-)