als een zwaarddrager baby's heeft hoelang duurt dan het voor de volgende?

als een zwaarddrager baby's heeft hoelang duurt het dan voordat hij er weer heeft

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Ga er maar vanuit dat je over een maand een nieuwe lading kleintjes hebt. De zwangerschap van een zwaarddraagster duurt ongeveer een maand en aangezien ze het sperma op kan slaan en kan gebruiken voor meerdere bevruchtingen kun je er vanuit gaan dat ze direct na de bevalling al weer zwanger is.

Ik adviseer je om maar vast een middeltje tegen witte stip in huis te halen want met zoveel kleintjes breekt die ziekte gauw uit (is bij mij ook gebeurt en heeft me toen de tijd mijn halve aquarium de das om gedaan).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zwaarddragers (al mijn levendbarende tandkarpers trouwens) kweken hier als gekken en ze hebben nog nooit de witte stip gehad. Misschien toch eerder zorgen voor goede omstandigheden ipv het op de vissoort te steken ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tja... ik had toen der tijd een prachtig groot aquarium met tientallen soorten vissen en planten die t allemaal erg goed deden. Tot ik een paartje zwaarddragers erbij nam en die drie of vier keer jongen kregen... ik vermoed toch dat de overbevolking een rol gespeeld heeft in het uitbreken van de witte stip.
Heb nu een klein aquariumpje met 1 koppeltje guppen, die kregen na 1 worp al witte stip, maar ik geef eerlijk toe dat ze ook een beetje krap behuisd zijn... gelukkig maken ze het nu weer goed :) Ik steek het dus niet op de vissensoort maar op de overbevolking die je al gauw krijgt als ze zich constant voortplanten. En ja, goede omstandigheden spelen natuurlijk wel mee, maar als je die goed zou willen houden betekent dat dus dat je er telkens een aquarium bij moet nemen om je vissen goed te kunnen behuizen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De schuld wordt nogal snel gestoken op overbevolking terwijl overbevolking naar mijn mening een verkeerd woord is aangezien een aquarium best wel druk bevolkt mag zijn en dat kan hebben. Uiteraard zal dit zijn consequenties hebben voor het evenwicht in het aquarium en zal dit in de gaten moeten gehouden worden. Misschien dat het hier vaak misgaat en er daarom zo'n taboe rust op overbevolking? Als ik anderen mag geloven is mijn aquarium ook overbevolkt, maar naar mijn mening is het eigenlijk half leeg en ik ondervind ook geen problemen. Maar ik volg de toestand wel steeds grondig op. In theorie zou je dit kunnen doortrekken tot het oneindige en wel overbevolking kunnen krijgen, maar in praktijk valt dit best mee, ttz, mits goede opvolging. Dus telkens een aquarium erbij nemen? Nee hoor, gewoon durven actie nemen wanneer er iets in het aquarium veranderd moet worden om de bevolkingstoename het hoofd te kunnen bieden zoals meer beplanting, wijziging van filtersamenstelling, minder CO2-bemesting o.i.d. ...
4 à 6 weken. Als ze geen sperma meer heeft opgeslagen en er zijn weinig mannetjes kan het uiteraard langer duren.