Hoe groot moet mijn tuin zijn voor 2 kippen?

Ik zou graag 2 hennen willen hebben alleen hoeveel plek hebben ze dan nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippen los in de tuin gaat prima, maar van je tuin zelf, blijft niet veel over, of je moet alleen maar struiken en bomen hebben.

Antwoorden (5)

als je kipvriendelijk wil "boeren"dan vinden kippen het fijn om zoveel mogelijk grond tot hun beschikking te hebben en minimaal 1m2 per kip.
Ook zitten kippen graag op een stok van de grond af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ze wilt laten scharrelen voor hun voer, moet je rekening houden met 20-40m2 per kip. Dan hoef je alleen in de winter bij te voeren.
Als je bijvoeren niet erg vindt (kippen komen graag voer uit je hand pikken) dan is minder voor beide dames voldoende.
Een leuke site met veel info staat hier onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de hennen biologisch wilt houden per hen 4m2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wel belangrijk is dat je je realiseert dat daar waar kippen lopen bijna elke vorm van planten en gras langzaam maar zeker verdwijnt. Ze pikken er aan en schoffelen met hun poten jong groen onder.
Met twee loslopende kippen in een grote tuin merk je daar weinig van, maar hoe kleiner de tuin (of hoe groter de hoeveelheid kippen) des te duidelijker de aanwezigheid van deze kippen wordt.
Kippen los in de tuin zijn wel het leukst om naar te kijken, maar als je een leuk tuintje hebt aangelegd en onderhoudt zou ik een rennetje maken.
Twee vierkante meter is prima, groter is natuurlijk altijd beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou nogal van mijn kippen dus voor 4 kippen en 9 kuikentjes had ik 250 m². Maar de meeste zijn gestorven dus had ik nog 2 kippen in zo'n groot terrein.
Dat is natuurlijk veel te groot. Ze vernielden wel veel planten, kakten heel de tijd dus nu hebben we achteraan een ren gemaakt van ongeveer 12 m². Voor 2 kippen is dat echt genoeg. Voor hun was het wat moeite om te wennen. Maar als ze rechtstreeks uit een winkel komen is dat wel genoeg plaats. Ik persoonlijk vind dat het minimum 4 m² per kip maar mensen houden soms keiveel kippen op 8 m². Of in een klein kippenhok. Het hangt er vanaf hoeveel je van u dieren houd. Hoemeer plaats hoemeer eieren denk ik. Want mijn ene kip legt al eieren vanaf in juni zonder te stoppen elke dag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel, ik vind per kip minimum 2 m².

Toegevoegd na 7 minuten:
Ah, ja. En mijn 2 kippen hebben 20 m² in de tuin plaats gekregen.