Waar komt het verhaal vandaan dat katten absoluut DAGELIJKS moeten eten ?

...terwijl het toch roofdieren / vleeseters zijn, die in de natuur soms dagenlang niks te eten te pakken kunnen krijgen. En daar gaan ze echt niet dood aan, sterker nog, ze zijn er juist op gebouwd.

Juist de honger zorgt ervoor, dat ze hun prooi met huid en haar verslinden en zo alle voedingsstoffen binnenkrijgen, in plaats van alleen maar 'verwend' de uitgelezen hapjes er uit te kiezen.

Echter, op alle kattensites / fora waar je kijkt, krijg je enge verhalen om je oren van katten die 'doodziek' (of erger) kunnen worden als ze een (half) dagje, laat staan twee, geen eten krijgen.

Waarin verschilt de kat medisch / genetisch op dit gebied met alle andere katachtigen, die uitstekend een dagje of wat zonder eten kunnen en daar zelfs op gebouwd zijn ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, een mens gaat toch ook niet dood van een dagje geen eten? Drinken daarentegen....
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Drinken is 3 dagen bij een mens...zeggen de Mythbusters...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toen ? Na drie dagen ging Buster dood ? :lol:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee, waar is Jelle zijn antwoord ? Dat kwam veel meer in de buurt van wat ik er over kan uitvinden / ontdekken.......

Het beste antwoord

het is geen verhaal, maar realiteit, zoals iedere dierenarts zal beamen.
wat is leververvetting?
bij dieren die geen voedsel binnenkrijgen, wordt het lichaamsvet afgebroken om energie te krijgen.
bij de kat gaat er iets mis; het afgebroken vet wordt niet gebruikt, maar afgezet op de lever, waar het de leverwerking belemmert.
levervevetting is meestal onomkeerbaar.

een magere zwerfkat zal minder last hebben van dit fenomeen dan een dikke huispoes, simpelweg omdat de eerste geen of weinig vet ter beschikking heeft.

Toegevoegd na 2 uur:
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliotheek/tabid/69/ItemID/351/Default.aspx?Word=Leververvetting+bij+de+kat
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag in mijn mail dat je iets had gezegd over "15 tot 0 x een kleine maaltijd".
Dat is geen eten, dat is grazen ; koeien enzo doen dat, maar katten ?? Ja, als je ze (teveel/voortdurend) eten geeft wellicht, dan komen ze steeds een klein hapje halen, maar normaal kattengedrag lijkt het me verre van. De mijne krijgt - voor het gemak van het baasje wegens regelmaat - 's morgens een bak brokjes en 's avonds vlees (meestal vers, soms blik, bij voorkeur barf) en de brokjes raakt hij eigenlijk nauwelijks aan; hij wil liever meteen naar buiten, waar hij wegens touwtje alleen insecten kan vangen (maar zonder touwtje vangt-ie ook weinig anders). Het avondeten eet hij met smaak en plezier, en dan soms nog wat brokjes van 's morgens dáár achteraan. Plus de insecten die hij vangt. Dierenarts -wel een Duitse , dat geef ik toe - heeft daar geen enkel commentaar op. De bak met harde brokjes gaat overigens vrijwel nooit leeg ; ook niet als hij ze de hele nacht tot zijn beschikking heeft. Ik vermoed dus zelf dat hij aan de barf / het vlees voldoende heeft. Bij alleen blikvoer eet hij wel (meer) brokjes. Toch is het een bijzonder gezond katertje ; niet te dun, niet te dik. Zou hij risico lopen op leververvetting dan ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of lees ik goed in de laatste regel van je antwoord dat het eigenlijk een door een verkeerd voedingspatroon veroorzaakt probleem is dat bij 'wilde' katten niet voorkomt ? Soort 'welvaartsziekte' voor katten als het ware ?
Rieneke1
11 jaar geleden
toch is het normaal natuurlijk kattengedrag zo'n 15 tot 20 x per dag te eten marleen. jouw katje loopt minder risico op leververvetting dan een rolmops, maar waarom zou je risico lopen?
als een van mijn katten niet eet, ook al is hij dun, dan ga ik na een dag of 2 toch hard denken over spuitvoeding.
ook omdat katten hardnekkig kunnen zijn in het niet willen eten, en ze soms even een duwtje nodig hebben. het is geen welvaartsziekte, in die zin dat de welvaart het probleem veroorzaakt.
wel is het zo dat deze eigenaardigheid bij katten de kans krijgt op te spelen bij onze, vaak te dikke, huiskatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom moet je je huiskat perse vetmesten dan, als dat ook nog zuke nadelen heeft ? Blijkbaar is het de hele dag door voeren dus toch niet zo'n heel goed plan, als dat betekent dat je na een halve dag al over moet op marteling nummer één ; dwangvoeding. Dat is wel degelijk een welvaartziekte in de zin dat het uitsluitend wordt veroorzaakt door (over)voeding ; bij uitstek een welvaartsprobleem waar mensen zelf ook niet makkelijk aan ontkomen. En dat ze het net zo makkelijk hun katten aandoen, uit liefde, geloof ik onmiddellijk.
Rieneke1
11 jaar geleden
je moet een huiskat niet vermesten, waar hoor je mij dat zeggen?
lees mijn antwoord: een kat, zeker een dikke kat, mag niet vasten.
na een halve dag niet eten spuitvoeding gaan geven is natuurlijk onzin, ook dat hoor je me nergens zeggen.
na een dag of twee niet eten moet je je bij een mollige kat echter wel zorgen gaan maken. de hele dag voer ter beschikking stellen is juist prima; de meeste katten kunnen hier uitstekend mee omgaan.
is dat niet het geval, dan zijn er andere oplossingen, zoals voedselverrijking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat ook niet zozeer om dingen die jij zegt hoor, maar vooral wat ik op kattenfora - vaak tot mijn verbazing - lees. Aan jouw kattenkennis twijfel ik al helemaal niet ;) Waar het mij om gaat is of het een natuurlijke situatie is om een kitten van jongs af aan te voeren alsof het een geitje is - namelijk de hele dag voedsel tot beschikking te stellen, en vooral of dat noodzakelijk vanwege de aangeboren genetische aanleg van katten in het algemeen. Dat blijkt nergens uit. In je link lees ik over een WEEK of langer ; DAAR kan ik me wel iets bij voorstellen, dat het lichaam dan op zichzelf gaat interen als overlevingsmechanisme. En dat daar bij katten om welke (onbekende) reden dan ook iets misgaat. Nog niet duidelijk is me of dit ook voor andere katachtigen geldt. Wel wordt ook in dat artikel nadrukkelijk gesproken over katten met overgewicht, dat uiteraard geen natuurlijke situatie is. Ook komt er in het artikel niet duidelijk naar voren waardoor de anorexie ontstaat ; maakt het nog verschil of het baasje gewoon vergeet te voeren of dat er een ander onderliggend probleem is waardoor de kat aangeboden voedsel niet eet. Maar mijn vraag is in principe wel beantwoord : het verhaal komt vanwege katten die vooral door hun overgewicht leverproblemen kunnen krijgen bij vasten. De kat fit en slank houden lijkt me dan ook de meest voor de hand liggende manier om leververvetting bij in principe kortdurende ziektes / aandoeningen te voorkomen. Maar geldt dat eigenlijk ook niet voor mensen ? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, je geeft je katten gewone droge minder lekkere brokjes en heel lekker vlees/blikvoer.
Bij onze kat die altijd brokjes krijgt en super slank en gezond is, gaf ik hem wat maanden geleden, zo af en toe blikvoer.
Hij vond dit zo verschrikkelijk lekker ( logisch hoor) dat hij per direct stopte met het eten van droge brokjes.
We hadden hem dus onbewust de keus gegeven tussen twee soorten kattenvoer.
Nu eet hij weer gewoon de brokjes, de hele dag door een beetje.
Maar zou ik de hele dag blikvoer geven, dan is hij zo rond als een tonnetje + alle ongezonde gevolgen.
Ga je daarna over op een maal eten per dag, dan zal de kat vetten gaan opslaan in de lever.
Dus moet je kiezen uit de minst slechte oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is wel een valkuil natuurlijk, Hij krijgt echter in totaal precies de hoeveelheid afgepast op zijn gewicht, ongeveer 1/3-1/2 blikje en een koffiekopje brokjes per dag.
Hij eet de brokjes (grootdeels) ook wel, alleen hij heeft er geen haast mee, zeg maar. Verder vangt hij aan insecten ook niet genoeg om zijn buik extra te vullen denk ik. Hij wil gewoon overdag liever naar buiten dan brokjes eten.
Rieneke1
11 jaar geleden
ed, op zich is blikvoer gezonder dan brokjes geven, omdat de kat zo voldoende vocht binnenkrijgt, en minder snel blaasgruis zal ontwikkelen.
ook hoeft de kat van blikvoer niet dik te worden.
je moet hem natuurlijk geen whiskas of andere rommel uit de supermarkt geven waar hooguit 4% vlees in zit, en verder alleen dikmakende vulmiddelen.
ik geef bijvoorbeeld almo nature; 75% kippenvlees, 24% water, en 1% rijst.
of snoezepoes, puur vis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rieneke,vraagje,geef jij je kat alleen blikvoer of combineer je ook met brokjes? Ik vraag dit omdat brokjes goed zijn om het gebit schoon te houden of heb je daar iets anders voor? Groetjes vlindertje
Rieneke1
11 jaar geleden
dat brokjes goed zijn om het gebit schoon te houden is helaas een sprookje.
het zetmeel uit de brokjes blijft aan de tanden plakken, en katten missen een bepaald enzym in hun speeksel om dat tegen te gaan.
brokjes zorgen voor plaque.
als je de gebitjes schoon wil houden, geef je kat dan een rauw kippennekje oid. ik voer zelf een combi van brok, blik en rauw.
ze ontbijten met kuiken, en verder krijgen ze vlees, vis, of hoogwaardig blikvoer.
daarnaast hebben ze de hele dag brok ter beschikking.
Rieneke1
11 jaar geleden
marleen, de natuurlijke situatie in het wild is dat veel kittens ontberingen moeten doorstaan, en sterven, maar dat wil je niet voor je kat.
onbeperkt hoogwaardig eten is het beste voor een kitten, dus dat probeer je ook te geven.
de natuurlijke situatie is niet altijd de beste. in de link wordt idd een week genoemd, maar in de praktijk blijkt dat toch ietwat optimistisch te zijn.
hoe dan ook kan je beter geen risico nemen, en liever te vroeg beginnen met spuitvoeren, al is het minimaal bijvoeren, dan te laat. leververvetting ontstaat door vasten, ongeacht de oorzaak.
uiteraard is er meestal een onderliggend probleem wat aandacht behoeft.
daarom is het van belang de voeding in de gaten te houden, zodat je je op het oorspronkelijke probleem kan concentreren.