kun je een vliegende vis in een aquarium houden en als huisdier en kan dat .....waar kan ik het dan kopen?

ik ben er erg benieuwd naar

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het hierboven staande antwoord is 100% juist daarom ook een +je van mij.

Echter denk ik dat je een Vlindervis (Pantodon buchholzi) bedoelt, die ook wel eens vliegende vis word genoemd.
Deze vis is prima in een paludarium te houden, een laag water van ongeveer 20 cm is voldoende, echter moet de vis wel lekker kunnen springen, wat hij tot een meter hoog kan! Dus dat word een duur terrarium.
Een terrarium van 120*40*120 (L*B*H) is dan ook aan te raden.

Mocht je toch een echte vliegende vis bedoelen dan heb ik niks gezegd en voldoet het antwoord hierboven van Eddijs!!
Zout watervissen zijn altijd al ontzettend lastig en al helemaal vissen die er om bekend staan dat ze grote afstanden overbruggen, Voor zover ik weet zijn ze ook niet in dierentuinen in leven gebleven, wel weet ik dat het meer dan eens geprobeerd is, maar helaas te vergeefs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb het even opgezocht, is echt wel iets heel bijzonders.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is inderdaad een bijzonder visje. echter is de behuizing van dit visje zo duur dat ze vaak niet worden gehouden of een tragische dood sterven door een foute huisvesting.
Op veel internet sites staat dat een deksel al voldoenden is om het visje het springen af te leren, echter sterven ze dan aan de kopstoten, ze zullen niet erg oud worden en dit rovertje is ook zeker geen gezelschapsvisje zoals hij vaak wel word verkocht. Ook wat voedsel betreft een extreem lastig visje om te houden, maar zeker niet onmogelijk.
Al raad ik het ten zeerste af aan een beginnend aquariaan, zelfs ervaren vissen kwekers vinden in dit diertje nog een uitdaging.
Al wordt er in Nederland met enige regelmaat mee gekweekt, is het gros dat aangeboden word in de dierenwinkels wildvang, iets waar ik persoonlijk sterk op tegen ben bij dit visje dat ook nog eens op de rode lijst staat! Wat mij betreft nog een rede om er geen te kopen.
De dieren die legaal naar Nederland zijn gekomen worden waarschijnlijk ofwel gekweekt ofwel gevangen uit privé vijvers, maar zijn vaak een aantal dagen van tevoren in het wild gevangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, wat een triest verhaal.
Maar zo zijn er zo veel trieste verhalen.
maar hij blijft heel bijzonder, is denk ik nog over uit de oertijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb niet een filmpje gezien op internet, wat een byzarre vis is dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de + niet dik maken, maar is dik verdiend zijn met dit antwoord. Helaas gaat het wildvang verhaal niet alleen op voor de Pantodon buchholzi maar voor heel veel beschermde diersoorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja denk maar aan al die waterschildpadjes.
99 van de 100 zullen nooit volwassen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jammer, maar helaas, alles waar vraag naar is wordt geleverd, of ze nu wel of niet gekweekt kunnen worden, wel of niet beschermd zijn dat maakt niemand iets uit.
Het is triest, maar er valt denk ik weinig aan te doen. Toch probeer ik dat op mijn manier ook wat zoden aan de dijk te zetten door ook hier in mijn berichtje duidelijk te zeggen dat het geen dieren zijn om thuis te houden, al helemaal niet als je een beginner bent in de hobby, wat je volgens mij altijd bent als je zo'n open vraag stelt als Myface910 hier. Niet geheel onbegrijpelijk, maar stel deze vraag aan iemand die er iets aan kan verdienen (dierenwinkels) en hij komt thuis met een vliegendvisje......

Andere antwoorden (2)

Nee deze vissen hebben veel ruimte nodig om te kunnen zwemmen, dat zou in een huis tuin en keuken aquarium nooit genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk zit je zelf te denken aan een flink aquarium met daar boven een voliere, waar de vissen even op een stokje kunnen zitten.
Dan moet ik je toch teleurstellen, vliegende vissen zijn zoutwatervissen, die in grote scholen in warme zeeën leven.
Zo ver ik weet, is er zelfs geen dierentuin, die het ooit gelukt is, deze vissen in leven te houden.
Dus voor de huiskamer ongeschikt en dus ook niet te koop.