Waarom kijkt mijn kat geshockeerd als hij bepaalde geurtjes ruikt?

Mijn kat ruikt wel eens aan de hond als die van buiten komt, of (echt waar) aan mijn vriend zijn voeten en kijkt er dan een beetje geshockeerd bij. Ogen wijf en bek open met soms de tong eruit. Ik vind het nogal lachwekkend maar vroeg mij toch af waarom ze dit doen. Vinden ze het dan vies ruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

je kat vindt de betreffende geur bijzonder interessant, en wil er meer van weten.
nu wil het geval dat katten geuren niet alleen kunnen ruiken, maar ook "proeven".
achter het verhemelte bevindt zich namelijk een vomeronasaal orgaan, ook wel het orgaan van jacobson genoemd.
door de bek te openen en de bovenlip wat op te krullen, kan de geur dit orgaan beter bereiken.
dit gedrag wordt flemen genoemd.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord! Onbetaalbaar trouwens de blik van katten als ze iets niet lekker vinden ruiken... ;-)
Rieneke1
11 jaar geleden
oa bij tinley :)