Hoe kan het dat een aquarium binnen 1 dag troebel zijn en stinken?

Mijn zoon heeft woensdag een aquarium gekregen, incl pompje. We hebben woensdag het grind goed uitgespoeld, tot er helder water vanaf kwam. Dit in het aquarium gedaan, met de nodige waterverbeteraar. Zaterdag heeft hij er 2 sluierstaartjes in gekregen. Vandaag, zondag, is het water heel troebel en stinkt enorm. Plantjes zitten er nog niet in. Ornamentje komt er vanmiddag in. Is nu dus puur een aquarium met schoongespoeld grind, 2 visjes, een werkende pomp, thermometer en een lamp in de deksel. Wat is er aan de hand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
46.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag me af hoe het nu gaat met je bak

Antwoorden (8)

Zou misschien aan het voer kunnen liggen, dit heb ik ook met mijn schildpadden. Bij het ene merk voer is de aquarium na een dag al troebel en bij de ander gaat ie 2 weken mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schildpadden en vissen zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.
Als ik de foto goed bekijk, is het dezelfde aquarium die wij hebben, weet het niet zeker. Is het een 20 liter aquarium en zat het pompje, thermometertje en etc gratis in de verpakking? Zo ja, dan kan het aan het waterverbeteraar zitten of het pompje. Wij hadden de visjes ook één of twee dagen en toen werdt het water ook ontzettend troebel. Toen hebben we het verschoond en dat spul er niet ingedaan en toen grondig het pompje schoongemaakt, toen duurde het wel een aantal weken voordat we het weer moesten verschonen. Het pompje moet wel uitelkaar kunnen als het goed is, want het sponsje moet goed schoongemaakt worden. Misschien dat dit ook bij jullie helpt, anders toch even info aanvragen bij de dierenzaak waar je ze weg hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Ik zal het proberen zonder de verbeteraar. Dank voor je antwoord.
Sluierstaarten zijn erg vervuilende vissen. Ze kunnen ook best groot worden. Ze hebben daarom zeker 50 liter per vis nodig. Twee vissen moeten dus minimaal in een 100 liter aquarium, liefst meer.
Ook moet een aquarium een paar weken indraaien, voordat er vissen in komen. Op die manier kan zich in het filter en de bodem een bacteriecultuur ontwikkelen, die helpt bij het zuiveren van het water.

Toegevoegd na 3 minuten:
De troebelheid ontstaat dus doordat de bak te kort heeft ingedraaid en de capaciteit van het filter en de inhoud van de bak te laag zijn voor twee sluierstaarten.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de aquariumspecialist was het indraaien bij koudwatervissen niet nodig. Deze heeft zelf ook een bak staan, kleiner dan de onze, met 2 sluierstaarten er in. Bij de warmwaterbakken zat idd standaard bacterien, dit was bij onze bak niet nodig. Heb ik ook nooit in vissenkommen met goudvissen gedaan. Misschien dat de afwezigheid van plantjes meespeelt? Toch bedankt voor je antwoord.
bamibal
11 jaar geleden
De "aquariumspecialist" is ook degene die de spullen verkoopt, toch? Je bent echt niet de eerste die verkeerd advies krijgt om zo spullen te kunnen verkopen. En bacteriën en waterverbeteraars hoef je ook niet te kopen. De bacteriën ontwikkelen zichzelf. Maar je moet het dus wel de tijd geven, voordat je vissen koopt.
Water van je bak is duidelijk nog niet in balans je had moeten wachten met vissen erin zetten maar ja die heb je dus al.

zou het water er voor 3/4 eruit halen en bijvullen met gewoon koud water heb je er warm water in gedaan?
En filter schoonmaken dat herhalen zolang het troebel blijft nog een lange weg te gaan ben ik bang.
Zet er ook een bosje zuurstofplanten erin of er gewoon in gooien kan ook kan nooit kwaad,
En kijk op internet veel tips over verzorging en aanschaf vissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inlezen goed gedaan! Ook info ingewonnen bij aquariumspecialist. Deze wilde de vissen meteen meegeven, aangezien bij koudwstervissen de bak niet in hoeft te draaien. Bij warmwater wel! Desondanks toch nog paar dagen gewacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit dus gewoon kamertemperatuur water in. Koud ingedaan, op temp laten komen tussen woensdag en zaterdag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze wilden de vissen gelijk meegeven met de nieuwe bak?
als dat zo is geen aquarium specialist !!
Maar had nog wat langer gewacht en nu water verversen .
Ook bij koud water, moet je binnen 24 uur na het vullen met water zuurstofplanten er in zetten, en nog een week of meer wachten met vissen erin.
Alleen als je een kleine viskom hebt hoeft dat niet, want die moet je iedere week helemaal verschonen (dierenmishandeling voor de vissen die daar in zitten). Maar in een bak die te groot is om iedere week even naar de keuken te brengen en leeg te kiepen, moet je toch wel goed water willen hebben, en daar horen meer planten bij en minder vissen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Enne voor de vissen is een ornamentje of iets waardoor ze kunnen schuilen een goed idee. een lege bak met alleen maar water en grind is erg bedreigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik AquaSafe - Dit breekt veel slechte stoffen af, en verrijkt het water met stoffen die wel nodig zijn. Dit is om het probleem tijdelijk aan te pakken. Want...

Wat ik aan de foto ziet, is het een wittewaas probleem. Die krijg je door verkeerde bacterie in het water. Dit komt door een aantal zaken waar je even op moet letten.

1. Teveel voeren.
2. Te vaak schoonmaken.
3. Slecht filtersysteem.
4. Filter kan kleine deeltjes niet uit water nemen.

Het kan dus aan meer problemen liggen.
Buiten dat zijn aquariumplanten nuttig om waterkwaliteit te verbeteren. Kraanwater is nou eenmaal geen water waar vissen uit natuur in leven. In kraanwater zitten zelfs schadelijke stoffen. Daarom zie je vaak in winkels meetstripjes en druppels. Die zijn er om het water mee te testen. http://www.visaquarium.nl/a/Aquarium-waterwaardes

De punten even nalopen.

- Het schoonmaken, je hoort maar 10% van het water uit de bak elke week te verversen met schoon aangepast water (geen leidingwater). Het aanpassen kan met aquasafe.

- Teveel voeren, veel voeren geeft ongewenste bacterie de kans te vermenigvuldigen. Teveel voeren gebeurt snel als je pas een aquarium hebt, begrijpelijk, want voeren is leuk, en je wil dat de vis niet verhonger. Te veel voer tast dan wel het water aan.

- Het filter is te klein of werkt niet zoals het moet horen. Een filter met te laag capaciteit kan niet per uur het volledige water wegpompen naar het filter toe. Daardoor blijven delen in het water stilstaan, en daar komt bacterie groei van.

- Een filter met grof filtermateriaal kan de kleine deeltjes niet uit het water filteren. Die nodig zijn om de ongewenste bacterie eruit te filteren.

Als ik zo kijk doormiddel van de foto, dan denk ik als ik mag gokken, dat het gaat om:

Te vaak schoonmaken en te een te klein filtersysteem.

Zat het filter bij het aquarium inbegrepen? kijk even op internet of je iets over de filtercapaciteit kan vinden. Daarbij staat vaak vermeld voor hoeveel liter aquarium de filtersysteem geschikt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het water makkelijk verversen door te hevelen heet dat zo.
in elk geval een stuk slang nemen die even aanzuigen en water loopt in emmer ook handig voor smerigheid eruit te halen van de bodem.
denk wel om de vissen die moeten niet meegenomen worden maar die van jou zijn daar waarschijnlijk te groot voor maar de kop /staart kan wel vastkomen te zitten dus wel om denken.
al wat verbetering in bak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ene geen leidingwater?
Doe het jaren ermee en nog nooit een probleem
maar ja als je te vroeg met vissen begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan doe je dat al jaren fout
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, mhofman doet het al jaren goed en heeft zich niets laten aanpraten door een of andere verkoper! Goedzo! In meer dan 99% van de gevallen is het leidingwater in onze landen van dermate goede kwaliteit dat waterverbeteraars overbodig en dus uit den boze zijn. Want waterverbeteraars zijn als medicatie: je hebt ze enkel nodig als je ziek bent. Ben je niet ziek neem je ze beter niet om ook geen hinder te ondervinden van de nevenwerkingen. Met waterverbeteraars à la aquasafe is het net zo. In onze landen quasi altijd overbodig. Gebruik je ze wel haal je enkel neveneffecten in huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn jullie nu echt zo eenvoudig? zie je niet dat hij een waterwaas in zijn bak heeft? als hij daarvan af wil, dan moet hij zeker geen kraanwater op dat moment gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vooral niet, als hij niet eens zijn bak heeft ingedraaid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor water zet jij er dan in ben maar eenvoudig. Heb ik nog niet van je gezien gelezen geen kraanwater wat dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kraanwater of niet heeft niets met die waas te maken. Als hij daar vanaf wil moet hij beginnen met het filter te controleren (draait deze wel 24u per dag? Zou de eerste nieuweling van de hobby niet zijn die dat 'per ongeluk' mee in het schakelklokje van de verlichting steekt) en zo spoedig mogelijk echte planten in het aquarium zetten. Waarschijnlijk krijgen echte planten dat aquarium in enkele uren helder. Zo eenvoudig is dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou hij Spa erin hebben denk je Daki
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het goed lees, wil ik die meneer helpen met zijn probleem. je kan hem niet daarmee laten zitten, door te zeggen dat hij kraanwater moet gebruiken, terwijl hij een probleem heeft met het water, omdat hij het niet heeft ingedraaid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is zo vandaar de andere antwoorden maar noem ons niet eenvoudig wij willen hem ook helpen.
Ene wat voor water dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net omdat hij het niet heeft ingedraaid is het verversen van het water nu het veiligst voor zijn vissen. En dat kan prima met kraanwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja vind ik ook!,
maar wij zijn eenvoudig niet erg aardig en als je alles van internet afhaalt.
Ja praktijk ervaring daar gaat het om.
ben trouwens wel benieuwt hoe het nu is met de vissen daar gaat het toch om en de bak van de vragensteller.
hoop op reactie van hem/haar..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik alles van internet afhalen? www.visaquarium.nl is van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is wat voor water moeten we erin zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.
We hebben de avond van mijn vraag de helft van het water uit de bak gehaald, en er schoon leidingwater in gedaan.
Zag er meteen een stuk beter uit.
De volgende dag 2 setjes waterplanten erin, en het was direct mooi!
De visjes zwemmen nu vrolijk rond.
Nog even over de reactie van Ruud26: te vaak schoonmaken lijkt mij niet, als je goed had gelezen kon je zien dat we de vissen nog geen 24 uur hadden.
Maar goed, we zijn blij, alles doet het. Groeten, moeder van Thijs (dus een zij en geen hij ;-) )
Enkele zaken om op te letten:

1. Laat voortaan je aquarium indraaien. Nooit binnen de week er vissen inzetten! (koudwatervissen of niet)
2. Verifieer de goede werking van de filterpomp. Deze moet 24u per dag draaien.
3. Plaats zo snel mogelijk levende planten in het aquarium.
4. Laat je niet vangen door aquariumwinkels of dierenwinkels! Geen bacteriën in een potje! Die doen meer kwaad dan goed. De echte goede bacteriën groeien uit zichzelf in het aquarium. Ook geen waterverbeteraar gebruiken. Kans dat je water dat nodig heeft is erg klein. En als je water reeds goed is (kans is écht >99%) zijn zaken als aquasafe uit den boze. Leidingwater is helemaal niet slecht. Afhankelijk van de vissen die je hebt zal misschien alleen de pH wat te hoog zijn. Die kan je wat verlagen met pH-verlager (veel nuttiger om aan je vers leidingwater toe te voegen dan zogenaamde 'waterverbeteraar')
5. Filter niet proper maken ofzo. Bacteriën moeten hierin kunnen groeien. Niet meer dan 50% verversen per dag. (+ alleen verversen als het nodig is. Test op ammoniak en nitriet om dit na te gaan.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar is het filter? Pompje zegt niets. Vissen poepen en plassen ook.
Het filter gaat dat met bacterie opruimen.
Dat heeft 3 weken nodig van Nitriet naar Nitraat om te zetten.
Nu moet hij elke dag schoonwater geven. dat helpt niet echt.
Dit bakje had eerst in moeten draaien, zonder vis..