Hoe moet je met een IJslander tölten?

Ik ben al erg lang opzoek naar een verzorgpony (3-4 jaar ervaring) en deze week heeft de moeder van mijn vriendin 3 IJslanders gevonden, woensdag is er een ''kennismaking''. Ze hebben geen problemen met dingen, en daarom zou ik graag willen weten hoe je op IJslanders moet tölten (natuurlijk ben ik dit heus niet meteen van plan om uit te proberen of zo, maar na een poosje zou het leuk zijn om te weten hoe het moet.)

Iemand ervaring?

Groetjes!! :)

Toegevoegd na 43 minuten:
Misschien is de vraag een beetje onduidelijk.

Ik wil graag weten, hoe IK dit moet leren, wat zijn de hulpen die de ruiter moet geven waardoor de IJslander weet dat hij moet gaan tölten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Tölten zit bij IJslanders er al van nature in. Dit hoef je ze dus niet aan tel leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan te leren *
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar ik wil graag weten, hoe IK dit moet leren :) wat zijn de hulpen die de ruiter moet geven waardoor de IJslander weet dat hij moet gaan tölten.
Lang niet alle IJslanders kunnen tolten. (de puntjes op de o doen het bij mij niet) De tolt is wel een natuurlijke gang, net als telgang overigens. Die moet je ze ook vaak leren. Zie je ze het wel eens doen in het weiland?
In de tolt zit je ver naar achteren, met je kuiten naast het schouderblad, en het paard loopt hoog met zijn hoofd en met een iets weggedrukte rug. Je kunt op een niet te grote volte proberen de stap te overhaasten. Als-tie in draf valt dit vriendelijk corrigeren, om te zeggen dat dat niet de bedoeling is. Zodra er een paar passen goed gaan de volte vergroten en het tempo verhogen. Na 10 of 20 passen weer terugnemen en belonen. Even later weer herhalen, en als het goed is begrijpt je paard snel wat de bedoeling is.
Je kunt eens zoeken op internet, er bestaan manegebedrijven speciaal met IJslanders.