Ik heb sinds kort een aquarium van 60L met tot nu toe nog maar één goudvis. gister zwom hij nog vrolijk rond,nu ligt hij op grond (soms zwemt hij wel)

Ik heb pas een aquarium, het water is getest (Test 6 in 1, Tetra) alles was perfect. Gisteren zwom hij, na in tijdje in het water te zitten, vrolijk rond, nu ligt hij tussen de plantjes (beweegt wel met de staart en soms zwemt hij maar steeds op de zelfde plek) In zijn oude kom kwam hij altijd kijken als je voor het raam zat, nu is hij bang. Wat moet ik doen? is hij ziek??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Ik denk dat hij gewoon even tijd nodig heeft. Zal een vis ook niet moeten wennen aan een nieuwe omgeving?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is je water te warm, of is de temperatuurwisseling te heftig geweest. Een tropisch aquarium is meestal rond de 24 graden. Een goudvis heeft het lieft 18-22 graden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zie op je foto trouwens dat je de loodjes om de planten hebt laten zitten. Dat kan giftig zijn voor je vissen. Je kunt de loodjes er beter afhalen, en de plantjes in het grind steken.
bamibal
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik eens de temeratuur gaan opmeten.
een koud water vis kan leven in koud water, maar dat moet je niet te letterlijk nemen...

Als de temperatuur echt te laag is gaat ie voor dood op de bodem liggen..
Ook kan de plotselinge wisseling van omgeving te veel stress hebben gegeven..
Kraanwater is beter om dat ff een dag of 2 te laten rusten alvorens er vis in te gooien...

natuurlijk kan ie ook gewoon moeten wennen, maar normaal gesproken zou een vis gewoon moeten zwemmen, en niet continue op 1 plek blijven liggen...

Als het water te koud is (echt onder de 15c ofzo) dan ff iets eruit halen en warm water erbij doen zodat het sneller op kamer temperatuur is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij moet duidelijk nog wennen aan de zee van ruimte en als ik je was zou ik er nog een paar bij zetten want alleen is maar alleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de vele reacties, maar ik heb er een temperatuurmeter in hangen het is constant iets boven de 20 C (krijg het niet lager(hoeft ook niet)) en ik heb heb genoeg eten gegeven, water gecontroleerd. soms zwemt hij wel rond, maar gaat weer terug liggen na een tijdje. Ben inderdaad ook van plan om nog 2 goudvissen erbij te kopen (er zouden morgen (donderdag) weer nieuwe vissen binnen komen bij de dieren winkel. ( ben alleen bang dat de andere vissen het aquarium als het waren 'overnemen' en hij er maar bij ligt. (ik zie het wel)
Hij is wel heel gevoelig voor verandering van licht en van mensen in de buurt, terwijl hij dit eerst niet was...
Hij hapt ook niet naar eten dat op de oppervlakte drijft.
Ik denk dat hij gewoon nog moet wennen.

Bedankt voor de reacties!!

Mvg,

steller van deze vraag :)