Mijn hond loopt weg als ik haar uitlaat. Wat moet ik doen?

Op een soort van berg kan ze heerlijk loslopen, ik weet dat ik even door moet lopen voordat ik haar loslaat omdat ze er anders vandoor gaat (terug naar huis)
Dit keer liep ik ver door, maakte haar los en deed mijn jas goed dicht. Ik draai me om en ze is weg. Nergens kon ik haar vinden, ik ren weer terug naar huis toe. Andere mensen roepen naar me dat ze terug naar huis is gerend. Zit ze daar voor de deur te piepen en te janken. En dat is nu iedere keer zo! Ik kan gewoon niet normaal met haar lopen, voor eeuwig aan de riem laten is geen oplossing (voor de sterilisatie kon ze ook gewoon los lopen zonder problemen) Maar ze moet wel een gevaarlijke weg over met veel auto's en daar rent ze blind over heen.
Zolang mijn vader erbij is, is er niets aan de hand, dan loopt ze wel gewoon mee. Maar hij kan ook niet altijd mee.
Voor de sterilisatie waren er geen problemen, rustig meelopen en niet wegrennen. Ze was niet bang voor andere honden of alleen zijn.
We hebben haar moeten steriliseren want iedere keer dat ze loops werd, kreeg ze last van ontstoken oogjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van: OPvoeden??!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???? het lijkt me wel duidelijk dat het niet aan de hond ligt maar aan de vraagsteller. de hond is opgevoed want bij haar vader luistert de hond wel. ik denk dat de vraagsteller wat bij moet leren en niet de hond. overigens is dit geen schande want het zijn vreselijk uitgekookte wezentjes die honden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond ziet je vader als leider, en jou niet. Hij voelt zich bij jou niet veilig, als hij weer naar huis rent en daar zit te janken voor de deur om binnen te worden gelaten.

Het beste antwoord

ik denk niet dat het probleem aan de sterilisatie ligt al veranderd er soms veel voor een hond.

feit dat ze het bij je vader niet doet toont aan dat het probleem te maken heeft met jou icm met de hond.
dit kunnen hele kleine signalen zijn waardoor de hond zich niet veillig voelt en liever thuis is (al is het je onzekere houding omdat de hond misschien weg kan lopen, dit kan al genoeg zijn om de hond daadwerkelijk richt huis te laten gaan)

jij moet dus zekerder zijn van jezelf, en de hond ervan overtuigen dat een wandeling met jou niet eng is en er geen reden is om naar huis te gaan. als jij de hond dan zal roepen zal deze (eerder) naar je toekomen.

elke keer als de hond wegloopt is het spanning. de hond loopt van je weg om een kleine reden, maar bouwt op weg naar huis heel veel stress op
bv...iedereen roept, de hond is alleen, rent de benen onder zijn lijf vandaan, moet een drukke weg over en komt uiteindelijk nog banger thuis dan dat ze was op het moment dat ze wegliep. het thuiskomen zal dus steeds veiliger voelen voor de hond, en het uitje met jouw zal steeds meer spanning veroorzaken.

NIET meer loslaten dus voorlopig. neem een lange lijn en doe leuke dingen met de hond (bal gooien of wat anders wat ie leuk vind) lekker blij doen en tussendoor de hond laten zitten voor ie de bal mag pakken, en wat andere oefeningen (hond wil wat jou, jij wil wat van de hond, dus zo leer je de hond dat ie jou moet gehoorzamen)

laat je hem een keer los dan neem je je vader mee. je vader mag zich er niet mee bemoeien, en als de hond naar hem toegaat (dit is veiliger) moet deze hem wegsturen. hij mag enkel ingrijpen als de hond de benen wil nemen maar ik schat die kans heel klein.

jij kan zo zekerder worden (vertouwen dat de hond niet wegloopt) en zo je overwicht krijgen op de hond. de hond zal zich veiliger bij je voelen hierdoor en niet meer de neiging hebben om weg te lopen.

tref je haar de volgende keer thuis op eigen houtje laat haar dan NIET naar binnen. aanlijnen en weer terug naar de plek waar ze de benen nam. daar ga je spelen, en als ze er schik in heeft is DAT het moment waarop JIJ beslist dat je naar huis gaat.

ook bij het oefenen is dit belangrijk. aanlijnen en naar huis gaan als de hond al een tijdje enorm veel plezier heeft. (dus niet uit angst)

kom je er niet zelf uit vraag dan iemand met ervaring om even mee te kijken wat precies fout gaat/de reden is om de benen te nemen.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het vandaag nog proberen

Andere antwoorden (9)

vastzetten aan een lijn enstreng zijn laten zien dat jij de baas bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je weer moet gaan proberen om een tijd je hond alleen uitgelijnd uit te laten totdat ze perfekt luistert en niet meer weg loopt d.m.v. oefeningen enz....

Wat je ook kunt doen om je hond wat meer vrijheid te geven is een uitrollijn gebruiken.

Als je hond echt eigenwijs is en weg loopt dan kun je ook met een lange lijn gaan werken,maar dit komt in principe op hetzelfde neer als een uitrollijn.

Ze zal het gevoel krijgen dat ze vrij is en een poging wagen om weer weg te lopen,alleen ze zal dan merken dat dit niet verder gaat als de uitrollijn gestopt is.
Zo zou je het weg lopen af kunnen leren.

Succes ermee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een uitrollijn is iets totaal anders als een lange lijn. Omdat de uitrollijn altijd strak staat, heeft de hond het gevoel dat ze aan de uiteinden van een territorium loopt en zal dat eventueel verdedigen. Bovendien is de hond dan de leider en omdat ze voor je uit loopt, of jou meetrekt, zijn de verhoudingen zoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had misschien iets duidelijker moeten zijn want ik heb het over een poging dat de hond weg wil lopen,als hij dan niet luistert dan kun je hem van die afstand corrigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitrol lijn hoeft helemaal niet strak te staan als je er goed mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de hond weet wanneer het aan de lijn zit.
het gaat om het gevoel wat de hond heeft. ze moet zich veilig genoeg voelen om niet weg te lopen, en niet omdat de riem niet langer is. creëer je geen gevoel van veiligheid zou je altijd afhankelijk zijn van de lange lijn of welk hulpmiddel dan ook. het kan helpen om de hond even op weg te helpen, maar ze zal het zonder moeten kunnen op een gegeven moment. een onzekere hond mag vaker voorop lopen, want dit duid niet op dominantie. juist bij onzekere honden gebruikt met een rolriem. zo kan de hond ervaren dat deze initiatief kan nemen zonder er wat engs gebeurd. ga je wandelen met een hond zorg dan dat er wat te spelen is (bal iod) de hond moet jou en de wandeling associëren met iets leuks, en voor je uit lopen is dan natuurlijk geoorloofd. een hond die niet bang is rent niet naar huis, maar die loopt gewoon op zijn dooie gemak want niemand kan hem wat maken (dit is dominantie!) zo'n hond zal dan ook niet bibberend voor de deur zitten want hier is een dominante hond veel te zeker voor. ;-)
Beginnen met kleine stukjes loslaten (misschien op veiligere plek) en als ze bij je terugkomt belonen met een snoepje. Dit steeds verder oprekken tot ze jou ook als baas accepteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op andere plekken loopt ze wel braaf mee maar bij de berg rent ze echt hysterisch weg. Echt doodsbang lijkt ze
Als je niet het risico wilt lopen dat je hond wordt overreden is het toch noodzakelijk dat je haar voorlopig aangelijnd houdt. Laat haar dan lekker vrij rondrennen al je vader erbij is maar niet als je met haar alleen bent.
Ook aangelijnd of eventueel aan een lange lijn kan een hond heerlijk meelopen hoor.
Geef haar veel aandacht aan de lijn. Ren stukjes met haar. Ga met haar fietsen. Dan kan ze heerlijk haar energie kwijt.

Is er wat gebeurt toen ze met jou alleen was waardoor ze het vertrouwen kwijt is dat alles veilig is? B.v. een vechtpartij met een andere hond?

Je zou ook naar een hondenschool kunnen gaan en eens kunnen kijken hoe je met trainen gaat en daar loslaten. Dan gebeurt het met behulp van een goede hondentrainer.
Aponi
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel een aantal aanvallen van Duitse herders op haar geweest maar ik heb ze altijd weggejaagd voordat ze bij haar waren (op niet al te softe manier, maar die herders zijn echt vals opgevoed).
Maar mijn vader heeft ook op dezelfde manier met die herders afgerekend.
Ze is een beetje te klein om mee te rennen aan de fiets (kleine kooiker) maar een lange lijn zou miss wel helpen.
Het is alleen op die berg dat ze zo hysterisch is.
Al wil ze ook niet meer achter een bal aanrennen sinds ze gesteriliseerd is. Dan begint ze ook te piepen en te janken bij de deur. Behalve in de tuin, dan vind ze het weer fantastisch om erachteraan te rennen.
Aponi
12 jaar geleden
Je hondje vertoont duidelijk angst gedrag. Waardoor is vaak moeilijk te achterhalen. Soms zijn dat dingen die wij niet eens opmerken.
Of dat met de sterilisatie te maken heeft? Waar ik dan nog aan zou kunnen denken is dat na de sterilisatie haar hechtingen zeer deden terwijl je op de berg liep, misschien omdat ze een bepaalde beweging maakte en dat ze die pijn gekoppeld heeft aan de plek waar ze toen was en het feit dat ze met jou alleen was? Maar dit is maar een van de vele mogelijkheden.
Het belangrijkste is dat ze er nu weer vertrouwen in krijgt dat die plek leuk en gezellig is. Ik zou met een lange lijn beginnen en dan voorzichtig beginnen met belonen en spelen.
Ik zou tijdens die wandeling snoepjes meenemen en haar "daar" af en toe wat geven als ze gewoon aangelijnd is.
Ze weet dan na een paar keer dat als ze daar komt,een snoepje krijgt.
Dit kun je doen in combi met wat bovenstaande zegt,neem een uitloopriem van 5m en roep haar een aantal keer en geef een snoepje of een stukje kaas.
Ze zal dan haar vrijheid gaan associëren met een snoepje en dus iets positiefs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek naar een omheinde plek en oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Eerst aangelijnd totdat ze goed luistert en daarna langzamerhand los.
Misschien is het nog handiger om een kynologenclub in de buurt te zoeken omdat die al vaak zijn voorzien van omheinde terreinen en bovendien zorgt de trainer voor die juiste timing om te belonen als het goed gaat.

Eerlijk gezegd vrees ik een beetje voor een gecompliceerder probleem als ze als een speer naar huis gaat.
Een gedragstherapeut (wellicht ook op een kynologenclub)
zou met je moeten bekijken wat de reden is waarom ze zo onzeker is dat ze er tegenwoordig vandoor gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is alleen zo hysterisch op die berg, voor de rest luisterd ze perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dan klinkt het niet als een opvoedingsprobleem maar als "angst bepaalde plekken".
Ik heb goede ervaringen met Arnoud Busscher als gedragstherapeut.
http://www.hondenspecialist.nl/index.html
Misschien wil je eens contact met hem opnemen ?
Ik ben erg benieuwd wat hij ervan vindt.
Succes
Zo'n sterilisatie is toch een grote ingreep voor de hond, mijn hond is daar ook door veranderd. Voor de ster. was ze nog een beetje kind, maar nu is ze ineens volwassen hond door de hormoonverandering.
Ik weet niet hoe oud/jong je bent, maar je vader is de baas over je hond. Nu moet de hond jou als baas gaan accepteren. Dit niet enkel met wandelen, maar altijd. Dus je moet aan de slag met consequent zijn voor haar en bezig blijven met opvoeding. (ook als je niet wandelt). Niet alles goed vinden, want dan is de hond de baas. Je kan ook kijken naar de dogwhisperer/hondenfluisteraar. Hier haal je toch waardevolle tips vandaan. Je begrijpt beter waarom de hond bepaalde dingen doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het handig dat je een blikje koopt waar snoepjes in zitten als ze te vergaat rammel je er mee, als ze netjes terug komt geef je haar een beloning. Als ze niet terug komt moet laten zien dat je de baas bent en dan roep je hard haar naam zodat ze weet dat je het meent

veel suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet hou oud je hond is maar misschien is een hondengehoorzaamheidscursus iets.
(jammer dat die hondenmeneer, ceasar ofzoiets hier niet woont, maar ook in Nederland hebben we zo iemand....zie bron)

je kan ook vanalles gaan experimenteren met beloningssystemen maar wanneer je hiervoor kiest weet dan dat het een lange weg is en dat je (welk systeem je ook kiest) voor langere tijd door moet gaan omdat de hond niet gelijk begrijpt wat je aan het doen bent dus je denkt misschien na een week: het werkt niet, maar een week is lang niet lang genoeg.

en anders aan de riem houden en zelf hard meerennen:)