Klopt het dat je een tam wildkleur konijn minder tam krijgt dan een konijn met een andere kleur?

Dus een gefokt wildkleur konijn, niet een uit het wild. De wildheid zou er in blijven zitten. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet overstuur worden, daar is het een vraag voor.
Ivana
12 jaar geleden
Als je graag een tam konijn wilt, raad ik je een hangoortje aan. Die worden zóóó tam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, die vind ik niet mooi. Ik wil een standaard konijn met standaard oren.

Het beste antwoord

Op je vraag weet ik geen direct antwoord, maar ik heb bij mijn eigen konijnen wel een verschil gemerkt tussen mijn wildkleurig adoptiekonijntje en mijn tam, bij de dierenwinkel gekochte konijntje. Het wildkleurig konijntje is inderdaad minder tam, maar is ook minder zwak en resistenter tegen ziektes. Het andere konijntje is veel sneller ziek, maar ook socialer. Ik vermoed dat dit door inteelt komt, doordat konijntjes werden gefokt op schattigheid en niet op overlevingskansen zoals in de natuur. Bovendien zijn tamme konijntjes het resultaat van fokken met konijnen die al generaties onder mensen zijn. Bij wildkleurige konijntjes zal dit minder het geval zijn, zij zullen nog recente, echt wilde konijnen in hun stamboom hebben. De stambomen van de meeste wildkleurige en de meeste tamme konijntjes verschillen dus danig, en misschien wel in zo'n mate dat er een evolutionair verschil in hun gedrag tegenover mensen is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is tam? Mijn konijn hoeft niet op schoot te zitten, als hij maar een blij en gehoorzaam huiskamerkonijn is. Snap je, ik weet niet wat mensen tam noemen.

Andere antwoorden (1)

De kans lijkt mij erg groot, omdat al de gefokte konijnen ooit wel wilde konijnen geweest zijn maar om alle verschillende kleuren konijnen te krijgen er steeds de beste, meest tamme of mooiste konijnen uitgezocht zijn en het zou dus zomaar kunnen dat wilde konijnen die gefokt zijn, daarmee bedoel ik konijnen waarvan bv de ouders uit het wild komen en die nog nooit ergens op geselecteerd zijn. het is namelijk zo dat de overlevingskans van konijnen in de natuur gebaseerd is op het vermogen om hard weg te rennen en om heel schuw tezijn en voor alle beesten die geen konijn zijn weg te rennen omdat ze anders opgegeten worden. terwijl gefokte konijnen in een kooi die niet opgegeten worden door wilde beesten geen nadeel ondervinden als ze tammer zijn.
Bronnen: