Waarom legt mijn hond, als ik haar aan het aaien ben, haar poot op mijn arm, en gaat ze mijn hand likken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
77.7K

Antwoorden (7)

Dat is haar manier van terug aaien,.ze laat je merken dat ze je lief vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben 4 honden en 1 hond van ons doet dat ook! Wij denken zelf dat het een manier is om aandacht te krijgen maar ook een teken van liefde. Net als mensen is ieder dier anders, wij hebben ook een hond die geeft net als onze katten kopjes om aandacht en liefde te krijgen. Ik geef toe t klinkt wat apart maar t is wel heel schattig vooral als je bedenkt dat t een joekel van een hond is. Kortom ik denk dat het een vorm van pure en eerlijke liefde is, heerlijk toch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een overblijfsel uit de puppytijd : als pups wat groter worden, zitten ze op hun achterpoten terwijl de moederhond blijft staan, als de pups gezoogd worden. Met de voorpootjes drukken de pups tegen de borsten van de moederhond om de melkafgifte te stimuleren.

Je hand is voor een hond een 'vervangende' bek, die aait, verzorgt, straft (knijpen in het nekvel) en eten geeft. Pups van wilde honden likken de mondhoeken van de volwassen honden om tot braken te stimuleren, waarna het al voorverteerde vlees van de prooi door de pups opgegeten wordt, als ze overgaan van alleen moedermelk op vast voedsel.

Dit hele theoretische verhaal om aan te geven, dat je hond dus weet, dat er van jou veel goeds komt, en dat hij je vertrouwt als een surrogaat 'moeder', die bescherming en veiligheid biedt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dominantie. Op deze manier is zij / hij de baas over JOU, ipv jij over haar / hem. Dit mag je niet goedkeuren. Ook al lijkt het zo lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft niet, die dominantie ideeen zijn soms echt overtrokken. Als het nu een dominante hond is, die dat doet oke. Mijn hond doet dit ook zie je, ik aai haar en ze legt beide poten op mijn armen. Ze likt en haar kop ligt bij mij op schoot. Dit zou dominantie zijn als mijn hond met regelmaat dominantie vertoont en het niet toelaat dat ik mijn hond op haar kop aai. Het zou dominantie zijn als de hond hierna half op schoot springt en jouw plek opeist. Maar als je na het aaien gewoon de poten weer op de grond kan zetten en de hond vind dat prima, niks aan de hand.
Als je een hond hebt die verder nooit probeert jou te domineren, dan is dit gewoon 'terugknuffelen' en geeen dominantie:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het likken is trouwens juist een teken van acceptatie en onderdanigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid.
Het likken is een teken van genegenheid. Maar mij is (als honden en dierenliefhebber in het algemeen)bij 2 cursussen geleerd , dat wanneer een hond zijn poot over of op je arm legt, hij / zij de baas over je wil zijn. Mijn Cocker Spaniël doet het op z'n tijd ook, maar ik laat dit niet toe.
Dit is wat mij verteld is tijdens de cursus. Niet dat ik in alles zo strikt ben hoor.
Ivana
12 jaar geleden
Ik ben het met Mila eens, dat je het allemaal in samenhang moet zien. Dat likken is een soort terug-nibbelen, zoals honden elkaar heel zachtjes bijten met mini-beetjes of likken als ze geaaid worden Die poot is echt wel een vasthouden. Is dus een soort claimen, maar dat kan je rustig toelaten als het van de hond uit puur genieten is en duidt op saamhorigheid. @Babbink Dat op cursus gewaarschuwd wordt voor dit gedrag is begrijpelijk. Ze brengen echter in mijn gevoel te weinig nuances aan, zodat mensen die voor het eerst een pup hebben alles letterlijk nemen. Je moet echter veel meer het karakter van het dier in ogenschouw nemen voordat je alle regels zonder zelf nadenken hanteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom gaf ik ook al aan dat wij niet alles heel strikt nemen. Maar aangezien wij ook kleine kinderen hebben, hebben wij besloten DIT niet te accepteren.
Maar dat is onze keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cursus die dit gedrag als dominantie vertaald is m.i. hoognodig aan een herscholing toe, op z'n minst een nuance inschatting er bij moeten proberen uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Babbink, daar is ook niets mis mee om strikt te zijn. Een hond heeft duidelijke leiding nodig. De ene wat meer dan de andere :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh je zegt dat je er juist niet altijd strikt in bent hihi! Ik bedoelde, omdat jij dit absoluut niet toelaat dat daar niets mis mee is. Beter een beetje duidelijkheid dan dat de hond zelf aan de haal gaat met de rangorde:)
Dit betekent dat de hond het fijn vindt dat hij wordt geaaid, dat je veel zout op je handen hebt door bijv. sporten of dat hij de onderdanige hond is, en jij de
"dominate hond" bent want in zo'n geval likt de onderdanige hond de dominante.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is pas met zekerheid te zeggen als het duidelijk is in welke gemoedstoestand de hond is.

een hond die enthousiast word kan door zijn poot op je arm te doen controle willen over de situatie (zoals met de poot ergens overheen gaan staan als dominant signaal)

een hond die niet dominant is moet het likken van een andere hond gewoon toestaan.

als je hond op zijn rug ligt en/of ontspannen is is het een teken van onderwerping hij vertrouwt je, laat zien het het okay en heerlijk is om geaait te worden.
het likken is in dat geval terugaaien, en de poot is een overblijfsel uit de puppy tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn twee honden is het simpel.... Als ik mijn ene hond over zijn buik aai en ik stop ineens dan gaat ze miepen. Teken dat ze wil dat je doorgaat. Met de andere hond is het zoals jij zegt. Ik stop met aaien en dan komt het pootje op mijn arm en de likjes. Wellicht willen ze gewoon even lekker knuffelen en aandacht vragen. Het zijn en blijven gezelschap dieren.