Moet ik bij de waterverversing van het nano aquarium het water eerst verwarmen?

Ik kan het 24 uur vantevoren klaar zetten maar dan is het nog te koud voor de bak ( 25 graden). En hoe kan ik het beste stofzuigen zonder dat er teveel water weg stroomt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik gebruik voor mijn kleine bak een emmertje met een klein luchtslangetje (heel dun). Ik zuig het water daarmee aan, om het waterhevelen te starten. Door gebruik van dun slangetje stroomt het niet zo hard weg en heb ik tijd genoeg om de bodem ermee op te ruimen.

Van te voren heb ik een ander emmertje volgedaan met kraanwater. Ik geef dit een uur om op kamertemperatuur te laten komen. Het water is dan ongeveer 22 graden.

Tijdens het vullen van mijn nano bak gooi ik het water voorzichtig in de ruimte van mijn filter. Dan vermengt het water zich lekker snel met bestaande aquariumwater en krijgen de vissen niet direct het iets koudere water over zich heen.

Omdat je toch maar 20% van het aquariumwater per week hoef te vervangen zullen ze dan weinig verschil merken in temperatuur.

Nog een tip:
Ik gebruik een schoon tandenborsteltje om de ruiten mee schoon te maken, algen verwijderen. Omdat de bak klein is werkt dit voor mij prettig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus voor het water eerst in het filter laten stromen
en voor het 20% verschonen. De hele bak verwisselen geeft de vissen ook een te grote schok, ook al is het water op temperatuur en inderdaad niet te veel hevelen. maar dat is bij een nanobak lastig: die is veel sneller leeg

Andere antwoorden (2)

Best wel eerst op dezelfde temperatuur brengen want een temperatuur shock is nefast voor uw vissen.
Voor het stofzuigen bestaan er speciale toestelletjes die het water terug in het aquarium pompen en het vuil in het zakje houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lauw water uit de kraan in de gieter doen.
Hiervan kan de de temperatuur meten. 25 graden voelt voor de mens nog wel fris aan, dus pas op.
Watervoorbereider van Tetra of Sera (mijn favoriet) toevoegen en dan korte tijd laten staan voorafgaand aan het toevoegen is voldoende. pH aanpassen met eikenextract is een optie en kan ook vóórafgaand aan het toevoegen in de bak.

Over die watervoorbereiders:
In sommige plaatsen is kraanwater bijna prima om direct toe te voegen zonder het water te bereiden. In Tilburg bijvoorbeeld zijn geen chemicaliën nodig omdat het kraanwater er schoner is dan het Spa-water. Een beetje aquariumspeciaalzaak weet wel aan welke waarden het kraanwater in je plaats voldoet.