Onze hond heeft 1 bruin en 1 blauw oog. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
odd eyed heet dat.
mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor hond heb je? bij bepaalde rassen komt het vaker voor, dus ben nu een beetje nieuwsgierig geworden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een Beagle

Het beste antwoord

dit verschijnsel wordt odd eyed genoemd.
in onderstaande link wordt het uitgelegd.

http://www.vangolu.vankedi.nl/tab%203%20turkse%20katten/subs/sub4%20odd%20eyed.html
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Dat komt heel soms voor!
Een wonder van moeder natuur,
David bowie heeft dat ook en die is erg rijk en beroemt, hopelijk heeft jullie hond ook aanleg om rijk en beroemt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een speling der natuur. We noemen het heterochromia iridis. (Meerkleurigheid van de iris).

Eigenlijk te vergelijken met dieren met een meerkleurige vacht van twee verschillend gekleurde egale ouders. De oorzaak is vaak een beschadiging aan het oog of de pigmentvorming in het oog, en kan aangeboren zijn.
Het is echter wel vrij zeldzaam.

Daarnaast kan ook fysieke schade aan het oog de kleur veranderen of lijken te veranderen ; zo beschadigde één van de blauwe ogen van David Bowie toen hij 15 was, en sindsdien lijkt het oog bruin of donkerder. Het is zelfs een soort handelsmerk van hem geworden.
(Feitelijk wil gewoon de pupil in dat oog niet meer ‘dicht’, waardoor er voortdurend een grote opening inzit die het oog donkerder doet lijken).

Zie ook de link ; daar staat nog veel meer interessants.

Met dank aan Marleen.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-dieren-verschillende-kleuren-ogen.117981