is er verschil tussen een man en een vrouw bij het omgaan met honden?

Gaan mannen anders met hun hond om dan vrouwen?
en andersom gedragen honden zich ook ander bij mannen dan bij vrouwen?

3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Het verschil zit niet in de sekse. Het verschil tussen mannen en vrouwen in het omgaan met honden zit in het karakter van de man of vrouw. Ik ken mannen die zeer toegeeflijk zijn ten opzichte van honden en vrouwen die bikkelhard zijn en absolute gehoorzaamheid eisen.
Je moet bij hondenopvoeding consequent zijn, doe je dat niet, dan weet de hond niet waar hij zich aan te houden heeft en gaat het gedrag invullen naar het voor hem het beste uitkomt. Je hoeft dus tegen een hond niet hard te zijn, maar duidelijk en niet iedereen is dat, of je nou man of vrouw bent maakt niet uit.
Ivana
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Misschien zit er verschil in dat een man een hond met kracht kan beteugelen terwijl een vrouw dat met stemverheffing moet doen omdat zij fysiek minder sterk is?
Z512099
3 jaar geleden
Er lijkt toch wel een verschil te zijn en is wetenschappelijk bewezen: ze gehoorzamen beter vrouwen, daar zij een groter empatisch vermogen hebben dan mannen: https://www.onzehond.nl/gedrag-en-opvoeding/waarom-luisteren-honden-beter-naar-vrouwen-dan-naar-mannen/
jodyenboyke
3 jaar geleden
Als instructeur merk ik geen verschil in man/vrouw. Het zit veel meer in de verwachtingen die iemand heeft. Dus inderdaad empatisch vermogen en verwachtingen willen en kunnen bijstellen. Ik verbaas mij soms hoe goed iemand is voorbereid en de moeite wilt doen om er het beste uit te halen versus het heel gewoon vinden dat een hond maar moet luisteren omdat wij dat nu eenmaal willen, of de hond zich maar moet aanpassen aan hun drukke schema enz. Tevens is dat natuurlijk ook het leukste dat je als instructeur mag doen, de mensen laten inzien hoe het voor de hond is en voelt!
Sommige honden luisteren beter naar mannen omdat hun stem dominanter klinkt