hoe goed is het geheugen van een kat?

Ik heb het nu niet over het herkennen van bepaalde dingen zoals het geluid van een etensbakje ofzo, ik zal het uitleggen met een voorbeeld. Als het nogal hard regent en ik doe de deur voor mijn kat open wil hij net naar buiten, maar als ik de deur dan dichtdoe, wil hij echt een minuut later weer naar buiten. Of net toen ik de deur open deed voor mijn kat had hij geen interesse om naar buiten te gaan, Maar zodra ik hem daarna dicht deed, ging hij na 10 seconden mauwen omdat hij naar buiten wou.

Ik hoop dat dit voldoende duidelijkheid brengt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Er is niets mis met het geheugen van katten, dat is zelfs uitstekend te noemen.
Het gedrag wat je beschrijft heeft er meer mee te maken dat een kat ten alle tijde controle over zijn territorium en leefgebied wil houden.
Hij laat je niet steeds naar de deur lopen omdat hij naar buiten wil, maar omdat hij zeker wil zijn dat hij naar buiten kan, mocht hij het willen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Een kat is een zelfstandig dier die ons uitstekend naar zijn hand weet te zetten. Jou kat weet precies wat ze moet doen om mensen die dingen te laten doen die haar iets opleveren. Ook als het jou lijkt dat je kat niet weet wat ze wil doe jij iets voor haar.
Je kunt een kat trainen met zgn. targets. Voordat ze een brokje krijgt moet ze een beweging uitvoeren (bijv. een draai of ergens op springen), haar neus tegen een stokje duwen, en dan krijgt ze een brokje. Onze kat beheerst deze vorm van training ook.
Als ik een bepaalde oefening 1 jaar niet heb gedaan, weet ze nog exact wat ze moet uitvoeren om de beloning te krijgen.
Voor jou kat is de beloning dat je de deur open doet. Dit is geconditioneerd gedrag. Het zegt niet echt iets over het geheugen van een kat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aantal recente onderzoeken leren ons dat eigenlijk alle zoogdieren een vrij slecht geheugen hebben, en jawel, daaronder ook de mens.

De functie van de hersenen bestaat voor het grootste deel als sturing van de grove en fijne motoriek, en enkel voor een heel klein stukje om te overleven en van daaruit bepaalde blunders niet tweemaal of driemaal tegen te komen. De mensen hebben vooral zo'n grote hersenpan omdat wij zowel in de mond (inclusief taal!) als in onze vingers een zeer fijne motoriek hebben, die bij andere diersoorten ontbreekt.

Jij hebt het enkel over het erg kleine deel van het registreren van zintuiglijke waarnemingen en de wijze waarop dit primitief in biochemische geheugencellen (neuronen) wordt opgenomen.

Hoewel het niet duidelijk is, weet men wel al heel lang dat zowel honden als katten eigenlijk voor elke persoon die ze leren kennen registreert wat ze van die kunnen verwachten en daardoor een soort houding per verzorger ontwikkelen, maar ook per ander dier en zelfs per voorwerp (zoals de deur hier).

De functie van deur is, simplistisch uitgedrukt, gewoon een impuls die in het hoofd van de kat zowel de weg naar vrijheid en vrienden is, als omgekeerd de belemmering daartoe. Ze connecteert dan ook zowel haar basisbehoeften (honger, beweging, seks en alle zin of zin in zintuiglijke prikkels) aan de deur en de deur aan gelijk wie die ze open doet. Zo leerde ze eigenlijk hoe ze jou moet 'manipuleren' om buiten te raken of heeft ze een minieme vorm van taal met jou over die deur en wat die deur kan.

Dat is zowel statisch (uit het verleden) als, moeilijker, ook een leerprocesmogelijkheid.

Nu concreet een poging: De kat connecteer dus de overgang van een gesloten deur naar een open deur via jou. Als je daarna naar je kamer gaat, en de kat ziet jou gemiddeld een uur niet meer, leerde ze dat ze moet reageren voor het te laat is.
Na het openen van de deur, kan een tegenimpuls komen die soms gelijk, soms ook niet gelijk is aan de onze: "het regent, dus nee niet naar buiten. Oh, maar mijn kater of katinnetje zit dan buiten, dus toch maar anders zien we elkaar niet." Als je je kat zou volgen als ze effectief naar buiten gaat, kom je het soms te weten.

Vraag is dus: wie begrijpt wie het meest: de kat jou, of jij je kat? Ik vrees jammer genoeg altijd het eerste...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: Wat ik nooit leerde in boekjes, maar pas de laatste jaren leerde met een vrij intense relatie met een eigen hond (van jongsaf) en een jaar een eigen paard (een oud maar zeer wijs paard), is dat zij bijv. aan onze lichaamshouding beter weten dan wijzelf hoe we ons voelen. En, frustrerend wellicht, maar dieren zijn niet echt geïnteresseerd in mensen, dus ze houden is altijd een lichte vorm van mishandelen (meer bij honden dan katten, denk ik). Het territoriumgedrag is het belangrijkste aspect, want dieren hebben zeer veel angsten, en leunen (zoals het paard) daarvoor graag bij hun zelfbeheerste baasje aan. Maar de huidige mens heeft ook weer veel meer angsten dan onze voorouders, denk ik. Dus het blijft altijd gissen wat we nu in ons verstand hebben: biochemische geheugens zien enkel in 'elektropotentiaalweerstand' en slaan zo heftige gevoelens (trauma's), smaken, visuele zaken op. Maar bijv. een visuele herinnering is 100 X zo vaag als we zelf denken. Probeer maar eens een van je beste herinneringen voor het hoofd te halen en letterlijk of visueel gedetailleerd te hertekenen. Je zult echt niet ver raken. Je zult veel meer herinneren als je je gevoelens koppelt aan je bewegingen. Zo vind je sleutels gemakkelijker terug, als je - zoals boeddhisten zich uitermate intens moeten trainen - terug kunt keren en al je bewegingen herdoen zodat je uitkomt bij je sleutels (een hogere Dalai Lama die ik kende, was ooit 'gebuisd' op vrij hoog niveau nadat hij de vraag kreeg of hij nog wist waar hij zijn schoeisel juist had gezet of afgedaan en het onvoldoende kon beschrijven). Als lesgever aan ook kinderen, weet ik nu hoe belangrijk het soms is in lesbegeleiding om zoveel mogelijk zintuiglijke prikkels te koppelen aan moeilijke leerinhouden en die onderwerpen altijd in de leefwereld van elk kind te projecteren. Het geheugen van de kat is ongeveer even goed als dat van de mens, maar dan proportioneel. Een kat overleeft bijvoorbeeld zelfs veel beter in de brousse dan wij als enkeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien nog een kleine aanvulling over conditionering versus geheugen. Conditionering gaat eerst via het korte termijn geheugen, maar eigenlijk gaat bijna alles over het korte termijngeheugen. Als je als kind gestraft wordt na een bepaalde gedraging, dan is ons korte termijngeheugen een soort 'buffer' die de herinnering zowel remt als omzet naar biochemische toestanden. Als het heel erg is, kan het zelfs meteen een restspanning 'doorbranden' in ons hoofd en zo ontstaat dikwijls een trauma (een van de technieken daartegen is hetzelfde gebeuren heroproepen maar met een ander gevolg eraan te geven: deur die open gaat, en niet de verkrachter, maar je vertrouwenspersoon komt die deur binnen en doet dat steeds opnieuw tot je weer zelf kunt kiezen of je opgaat in angst, dan wel die impuls leer beheersen). Langzaam gaat dit echter naar het onbewuste en daar weten we heel wat minder over, maar wordt het een gewoonte. De bijbelse 40 dagen zou in die context de 'modale' en geraamde duur zijn om bijv. verslavingen af te leren of ook herinneringen of leerstof levenslang te kunnen opslaan (dikwijls na 3 X vergeten weer). Een kat kan dus ook aan hetzelfde gegeven (deur) zelfs meerdere betekenissen geven naargelang het tijdstip en vooral de persoon die de deur opendoet. Ik testte dit net nog met de hond van een vriendin: die weet dat ik niet zwicht in de werkuren om haar binnen te laten, maar die wordt wel gek als ik mijn trainingsschoenen aan doe 's avonds of in het weekend (willekeurige momenten) om ermee te gaan lopen en dan zelfs op de ruit zou krassen om die immer voor beiden plezierige looptocht toch maar niet te missen. Die hond is overigens, in totale tegenstelling met mijn eigen Tervuerense Herder, jaloers als ik andere honden knuffel. Dus ook intrinsiek is elk hond, paard, mens dikwijls anders, vanuit vele jeugdervaringen die elk van ons conditioneerden op een andere wijze (vooral opvoeding telt, genetisch is er volgens mij veel minder verschil; want ik kan van alle kinderen ADHD-kinderen maken die zich dan weer leren beheersen zodat ze dan toch geen stempel ADHD meer krijgen na een tijdje; ook evenwicht verbaal en performaal IQ is heel belangrijk voor ouders die dit lezen - te testen via een professionele IQ-test zoals die van mijn zoon op http://florisvanbelle.be/iq.pdf).