Wat moet ik doen nu mijn aquariumgrind zich vermengt met de plantensubstraatbodem?

Ik heb een superfish qubie 25, maar als ik het grind reinig met een aqua siphon vermengt zich het grind met de voedingsbodem voor de planten.Moet ik nu de hele bodem eruit halen ?

Er zit al een aardige laag grind in.Op de foto zijn de kleine bruine bolletjes de voedingsbodem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan helemaal geen kwaad als die twee zich mengen. Hooguit is het een minder mooi gezicht.

Het beste antwoord

Daar ontkom je niet aan. Door een dikke laag grind erover heen te leggen kan je het tijdelijk oplossen. Op een gegeven moment zal het toch mengen.

Ik zat met hetzelfde probleem. Wat ik heb gedaan is de onderlaag eruit hevelen. Met een emmer en tuinslang. De tuinslang heb ik diep in de bodem gestoken zodat ik daar de bodem eruit kan halen.

Er zijn voor en nadelen van een voedingsbodem.

- De voedingsbodem geeft voeding aan planten, meeste planten hebben dit niet nodig.
- Voedingsbodem kan gaan rotten.
- Voedingsbodem gaat een aantal jaar mee.

Gericht planten voeden die voeding uit de bodem halen kan met kleibolletjes of met voedingspillen. Rode planten hebben doorgaans wat extra voeding uit de bodem nodig de rest haal zijn voeding uit het water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan het misschien oplossen door voorzichtig een nieuwe laag grind op het huidige grind-substraatmengsel te strooien.

Daarna is het eigenlijk gewoon belangrijk om vooral te voorkomen dat dit opnieuw gebeurt. Dat kan door volgende aandachtspunten in acht te nemen:
1. Gebruik de aqua siphon niet op de bodem. Als het evenwicht in je aquarium goed is reinigt de bodem zichzelf. Af en toe de waterwaarden meten kan hierbij helpen. Een nitraatgehalte van 15 ppm en fosfaatgehalte van 1 ppm is het best. Voeg indien nodig dagelijks nitraat en fosfaat toe.
2. Gebruik klein grind, max 2 mm in doorsnede.
3. (minder belangrijk om een grind substraat mengsel te voorkomen maar wel bevorderlijk voor de gezondheid van je aquariumbewoners) gebruik donker grind!

Alles meteen vervangen lijkt mij geen goed idee aangezien het aquarium ondertussen waarschijnlijk is ingedraaid. Moest je dit (of een ander) aquarium ooit (opnieuw) inrichten: enkele tips die je dan kan toepassen:
1. Gebruik geen voedingsbodem: eigenlijk is deze helemaal niet nodig aangezien de planten zich onder water aanpassen en veel voeding via de bladeren opneemt. Vloeibare plantenvoeding is dus veel efficiënter en bovendien veel veiliger aangezien je enkel toevoegt wat je planten nodig hebben. Bij een voedingssubstraat is de afgifte afhankelijk van het milieu in het aquarium en het is niet ondenkbaar dat dit teveel is en er schadelijk hoge concentraties worden bereikt.
2. Als je dan toch liever 'iets' onder je grind hebt kies dan voor een turfmengsel of een op turf gebaseerde voedingsbodem. Geen schadelijke stoffen. En als deze boven komen liggen kan dit geen kwaad (vele van deze bodems zijn namelijk gemaakt om niet met grind bedenkt te worden, dat wel doen lijkt mij echter meer aangewezen, maar als er af en toe een hoopje boven het grind uitkomt is dat niet erg). Bovendien storen ze ook visueel niet op een donkere bodem.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bak is opgestart en staat nu 2 weken , er zitten nog geen vissen in, en de planten ga ik vervangen want ze zijn van een slechte kwaliteit. Zal ik de hele bak nu opnieuw opstarten? Dan bewaar ik natuurlijk het water en ga met een zeef de plantenbodem eruit halen.Is dit een goede optie of zeg je nu erin houden? Had ik verdorie nou meteen voor kleibollen gekozen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er nog geen vissen inzitten is het op zich jou eigen keuze. Waarom denk je dat de planten van slechte kwaliteit zijn? Lijken ze af te sterven? Hou er rekening mee dat planten vaak emers gekweekt worden en hun submerse vorm aannemen wanneer ze in het aquarium worden geplant door hun bladeren te wisselen (wacht in de regel dus nog even af of er nieuwe bladeren groeien). Een gezonde plantengroei vereist natuurlijk wel wat aandacht, niet alleen plantenvoeding op zich moet aanwezig zijn maar ook voldoende licht, CO2 en nitraat en fosfaat. Op zich laten planten bij een tekort wel deficiëntieverschijnselen zien en sterven ze niet meteen af. De enige keren dat ik planten heb weten afsterven was dat oftewel te wijten aan een CO2-tekort oftewel aan te weinig licht. Kleibollen is eigenlijk ook geen goede optie. Dat klei houdt bepaalde voedingsstoffen vast en geeft ze af naarmate ze nodig zijn. Het probleem is dat het watermilieu wel een invloed heeft op hoe gemakkelijk die klei zijn voedingsstoffen afgeeft. Ik heb jammer genoeg al vaak gezien hoe de voedinggstoffen uit deze klei gevaarlijk hoge (schadelijke) concentraties bereiken. Bij mij zitten ze ook in de bodem hoor, maar achteraf bekeken zou ik het dus nooit meer opnieuw doen.