Kun je kippen houden wanneer je wel eens een dag niet thuis bent? Zie omschrijving

Ik zou graag een paar kipjes willen houden. Het idee is om ze een hok te geven, maar ze alle vrijheid te geven om los door de tuin te scharrelen.
Nu komt het wel eens voor dat ik een dag en nacht van huis ben.

Mijn vraag is: Kan ik ze af en toe voor 2 dagen van voedsel en water voorzien, of voer door de tuin verspreiden, zodat ze zich een dagje zelf kunnen redden?

Alvast bedankt!!

Toegevoegd na 51 minuten:
Subvraagje: Voor welk ras kan ik het beste kiezen? Graag een niet al te groot type, omdat ik in een woonwijk woon met een tuin van ong 24 M2. Thanx!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Dit kan gemakkelijk, er zijn voederbakken te koop die je geheel vult waar ze bijna een week op kunnen teren, dit geld hetzelfde voor water.

Het is natuurlijk wel goed om dit zo vaak mogelijk te verversen, maar een dag of twee moet makkelijk kunnen. Ook handig als je op vakantie bent, dan hoeven bijv. je buren niet elke dag de kippen te verzorgen.

Toegevoegd na 1 uur:
De Friese Hoen is relatief klein en heeft niet superveel ruimte nodig. De leg is ´s zomers zeer goed en ze maken (belangrijk in een woonwijk) niet heel veel lawaai.

Een haan in een woonwijk is een minder goed idee, deze beginnen zoals bekend bij zonsopgang. Dit kan 's zomers al rond 4:30 uur zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nadeel van het friese hoen is dat ze erg goed kunnen vliegen. Ik heb ze ook en moet ze eigenlijk kortwieken omdat ze anders steeds naar de buren vliegen en daar de planten vernielen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!

Andere antwoorden (2)

Dat is geen probleem zeker niet als ze los kunnen lopen.Ze zoeken in de avond dan weer het hok op.Als je dan ook nog buren hebt die even het water en een beetje voer geven is het helemaal perfect.Zo leuk kippen!!

Toegevoegd na 2 minuten:
En de eitjes zo lekker van eigen kippen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx! Het heeft wel mijn voorkeur om niet steeds de buren te vragen.. Van welk ras zijn deze knappe chickies?
jodyenboyke
11 jaar geleden
Even een opmerking: vaak zijn grote kippenrassen wel wat rustiger, tammer. Veel plezier met de kippen!
Ivana
11 jaar geleden
Ik zou ze in het hok houden als je weg bent. Er kunnen katten zijn, die ze opjagen en aanvallen. Verder kan je rustig een paar daagjes weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana heeft helemaal gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze knapperds zijn krielkippen erg mooi Sebright .Zoek het maar eens op erg mooie actieve kippen en worden niet groot.Eitjes ook niet maar wel erg lekker!, En katten ik heb er 2 de kippen herkennen ze de andere katten in de buurt en die in de tuin komen heb ik nog niet gezien dat ze erachteraan gingen. Wel maken ze dan een hoop lawaai en weg zijn de katten.Dus ik denk dat dat wel wat meevalt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En geen haan erbij nergens voor nodig en een stuk rustiger voor jou en de buren!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal een groter ras ook overwegen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de katten een probleem zullen zijn.. De meeste die in mijn achtertuin komen kijken, zijn al bang voor vogeltjes.. Zal wel loslopen vermoed ik;) Ik houd er niet van om diertjes in hokjes te houden. Als het hoort te vliegen, dan moet het dat maar doen. (Zal de buren nog even inlichten) Een haan is idd geen goed idee, ik slaap ook graag uit. Thanx voor jullie reacties, wordt op prijs gesteld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hou er wel rekening mee dat er niet veel van je plantjes overblijft en dat ze behoorlijk je tuin kunnen omspitten zeg maar(kuilen graven ed)ookal voer je ze bij.Weet niet of je een mooie grote tuin hebt of een kleintje.En zeker de buren vertellen wat je gaat doen betrek ze er een beetje bij .Met het vooruitzicht lekker verse eitjes .En ik zou ze toch kortwieken want ze kunnen echt wel vliegen en bij de buren is het gras altijd groener zeg maar.Wens je in elk geval een hoop plezier en wijsheid want komt wel wat bij kijken en zijn dieren wie ze heeft moet er op passen.Kijk op internet veel info over houden van kippen ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Esthetische plantjes vind ik niet zo belangrijk. Over de buren maak ik me geen zorgen, we wonen in een dorp in de klei van omringende boerderijen. Heb mijn hele leven diertjes gehad, konijnen, honden, katten, pony's, paarden ect, dus ik weet dat het tijd en toewijding behoeft.
...Helaas hebben veel mensen niet dat besef, dus goed dat je dat benadrukt. Je moet van dieren houden om ze te kunnen houden. Thanx!
Geen probleem; er zijn voersilo`s voor kippenvoer te koop.
En ook voor water kun je voldoende waterschalen neerzetten.
(Het is nu winter, en bevroren water hebben de kippen niets aan...)

Zo kunnen je kippen moeiteloos meerdere dagen eten en drinken, zonder dat jij daar bij aanwezig hoeft te zijn.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat kippen kunnen vliegen.
Niet zo goed als eenden, maar een schutting van twee meter hoog is geen probleem voor ze.

Dus als het gras bij de buren groener is...
Dan ben je ze kwijt, en zitten ze wellicht bij de buurman in de pan.

Of je krijgt een kwade buurman aan de deur, die er niet van gediend is dat jouw kippen zijn tuin ruïneren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Ik heb fijne buren, dus ga er niet van uit dat dergelijke taferelen plaats zullen vinden. Maar ja, als ze denken het ergens anders beter te hebben.. ;)