Hoe oud worden raskatten gemiddeld en zijn er nog verschillen qua te bereiken leeftijd tussen de rassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Antwoorden (5)

raskatten hebben de naam iets minder sterk te zijn dan doorsnee 'straat' katten. heb zelf brits korthaar katten gehad (4 stuks) en die werden 10-12 jaar oud. er zal ook wel verschil zijn onder de verschillende raskatten. belangrijk bij raskatten is of ze alleen worden gehouden of met meerdere katten. katten in een groep voelen zich beter en (kunnen) daardoor langer leven.

Toegevoegd na 3 uur:
google felikat en/of mundikat en zoek ingeschreven fokkers bij jou in de buurt
ook kun je bij deze verenigingen betrouwbaar advies inwinnen.

zie je een advertentie waar raskatten worden aangeboden ga er dan altijd zelf langs
vraag of je de moederkat mag zien. mag dat niet ga dan weg, dan heb je te maken met een 'broodfokker' die wat te verbergen heeft.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een groot deel hangt het van het ras van de kat af. Pers achtige en kortharige katten worden over het algemeen minder oud (12-14 jaar gemiddeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is best wel moeilijk daar in z'n algemeenheid iets over te zeggen.
bepaalde afwijkingen komen vaker voor bij raskatten dan bij een htk (huis- tuin- en keukenkat).
verantwoorde fokkers ondervangen dit probleem, door zorgvuldig te testen voor ze gaan fokken.
maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
als je voor weinig een raskatje van marktplaats haalt, zonder stamboom, dan loop je dus het risico een kat in huis te halen die niet oud gaat worden.

koop je echter een kat die geboren is uit ouders die grondig getest zijn, dan zal de gemiddelde leeftijd ongeveer gelijk zijn aan die van een htk, dus een jaar of 15.

uiteraard gelden bovengenoemde problemen vooral voor rassen die erg populair zijn.
er zijn altijd gewetenloze broodfokkers die daar bovenop duiken.
Rieneke1
13 jaar geleden
13 tot 15 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kat is 17 jaar maar ik denk dat je gewoon geluk moet hebben de ene mens word ook ouder dan de ander