Mijn pup is nog niet zindelijk, wat kan ik doen?

Mijn hondje van 14 weken ( een nova scotia duck tolling retriever) weet dat hij buiten zijn behoefte moet doen. Maar toch doet hij het ook nog in huis. Hij heeft gisteren 4 keer achter elkaar binnen geplast, en niet naar buiten willen. Hij geeft normaal gesproken aan dat hij naar buiten wilt als hij wat moet doen.
We belonen hem als hij het wel goed gedaan heeft met brokjes en veel positieve aandacht. Hij poept wel in de tuin maar als ik hem uitlaat in het bos dan wil hij niet poepen, hoe leer ik dit hem?
We kunnen uren met hem buiten lopen en dan plast hij niet, en als we thuis zijn gaat hij gelijk plassen.

Ook eet hij zijn uitwerpsels op de laatste tijd, hoe leer ik dit af?

Kan het zijn dat hij een blaasontsteking heeft aangezien hij zo veel en ongecontroleerd plast? Soms piep hij ook namelijk.
Ook drink hij heel veel. Als je een waterbak neer zet dan drinkt hij de bak in 1 x leeg.

We hebben al veel honden gehad maar nooit zo moeilijk zindelijk te krijgen zoals hij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe vaak per dag gaat hij uit?
Ritsuka
11 jaar geleden
En ik zou eens naar dierenarts gaan, dat piepen kan wel duiden op iets
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij gaat in de ochtend, middag en avond (2x) uit. Dus standaard al 4 x. Daarnaast gaat hij altijd mee als ik mijn broertje van school haal en weer wegbreng. En ja, dat piepen leek me dus ook al niet goed.
Ivana
11 jaar geleden
Een pup van die leeftijd moet veel vaker worden uitgelaten. Op deze leeftijd zeker 6-7 maal. Direct 's morgens om 7 uur. Dan om tien uur en om een uur of een, vier, zes en 9 uur. Dat is minimaal. Iedere keer dus na het slapen en na het spelen/eten.
Ook moet de hond op deze leeftijd minimaal 4 keer te eten krijgen.
Je mag tegen het 's nachts plassen de waterbak om 8 uur in de avond weghalen.

Antwoorden (4)

Neem een soeplepel, de grote opscheplepel en houdt die onder de hond voor het opvangen van zijn/haar urine. Dat is de meest simpele manier van opvangen. Dat breng je naar de dierenarts in een flesje. Die kan dan controleren of de hond een blaasontsteking heeft. Kost je ongeveer 15 euro.
Je kan meteen melden dat hij/zij zoveel drinkt, maar een gemiddelde van twee liter per dag mag, als je brokken voert.
Het poep eten van eigen ontlasting komt voor bij honden die bij een verkeerde fokker of fokfabriek vandaan komen. Dat kan veroorzaakt zijn door het voorbeeld van het moederdier, die de kans niet heeft gehad om het nest schoon te houden. In een fokfabriek en bij slechte fokkers worden de hondjes nooit buiten de nestruimte gebracht en krijgt het hondje niet de behoefte om het eigen nest schoon te houden.

Het niet buiten willen plassen kan een oorzaak hebben. Is het hondje ooit buiten geschrokken? Heb je van meet af aan buiten dezelfde plek aangewezen als ontlastingsplaats? Het is voor een pup fijn om niet de ruimte te krijgen in een groot bos, maar direct in de buurt van het huis een plaatsje waar hij aangelijnd heen wordt gebracht om zich te ontlasten. Pas daarna maak je hem los om te spelen, wat dan een soort beloning is.

14 weken is voor sommige hondjes ook wel vroeg om zindelijk te zijn. Er zijn honden die maar een paar dagen nodig hebben om te weten waar de 'losplaats' is, andere hondjes doen daar langer over. Iets ophouden heeft ook te maken met de aansturing van de sluitspieren door de hersenen.

Reinig de vieze plaats binnen niet waar de pup bij is. Wordt niet boos, de pup kan het niet helpen. Probeer te ontdekken waar de moeilijkheid zit en heb geduld.
Ivana
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Gemiddeld is een hond pas echt goed zindelijk als hij 6 a 7 maanden is.
Het kan even goed gaan dat je denkt,hè hè hij is eindelijk zindelijk en dan na een paar weken toch weer iets in huis doen,het zal niet de eerste hond zijn die dit doet dus dan ga je weer.

Plas laten nakijken door de da zoals al hierboven staat en het afleren van ontlasting eten,kun je doen door een leeg miniblikje van bijvoorbeeld cola te vullen met wat steentjes,dit dicht plakken en zodra je ziet dat je hond een hap wil nemen het blikje tegen hem aan gooien,wel op die manier zodat hij niet ziet dat het van jou komt.

Als het goed is moet dit werken,ik heb het bij mijn hond maar één keer hoeven te doen en toen hij het nog een keer wilde doen,hoefde ik alleen maar met het blikje in mijn zak te rammelen en bleef hij er vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Het is bij een pup beter het blikje niet tegen hem aan te gooien, maar naast hem. Bovendien ben ik van mening, dat je eerst het karakter van het hondje moet hebben doorgrond voor je dit soort maatregelen neemt. Een zeer gevoelige hond kan hier op deze leeftijd angst van krijgen. Schrikken is goed, maar angst is een stapje te ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook niet de bedoeling dat je het blikje hard tegen hem aan gooit,maar net zo dat het even raak is.
Mijn hond was ook heel gevoelig en heeft er geen angst aan over gehouden,wel schrikken toen ik het blikje gooide en bij de tweede keer alleen maar schrok toen ik het blikje in mijn zak liet rammelen.
Bij veel drinken denk ik eerder aan problemen met de nieren.

Ik vind niet dat dit hondje er erg fris uitziet. Heb je nog een foto waarop hij staat of loopt.

Je zou eens kunnen proberen om hem uit te laten samen met een wat oudere hond, honden leren ook van elkaar.

Belonen doe ik nooit en toch doen en laten mijn honden wat ik wil. Belonen is ons aangepraat door de puppy trainers.
Straffen doe ik ook nooit, ik praat wel veel tegen ze, net als tegen kinderen, soms vriendelijk en als het nodig is zet ik een luide stem op. Nee is meestal voldoende.

Toen ik mijn jongste hond vond (later bleek dat hij 4 maanden was), was hij niet zindelijk. Hij was een uur in huis en poepte. De deur van de WC stond op een kier en meneer had achter die deur een drol neergelegd.
Een dag later vond ik zijn baasje, ze vertelde dat de hond niet zindelijk was. Deze hond is bij ons gebleven en heeft daarna nog 1 keer in huis geplast. Ik wandel veel met mijn honden, 3 tot 4 uur per dag. De oudste hond heeft 2 vaste plekken om te poepen, afhankelijk van de route die we lopen. De jongste doet waar het hem uitkomt.

Mijn honden doen en laten wat ik wil, er is 1 uitzondering: ze eten paardepoep. Vooral als er ergens een verse hoop ligt, nog warm, dan is dat een lekkernij waar ze niet van af kunnen blijven. Mijn oudste hond weet dat het niet mag, maar is slim. Hij loopt eerst een stukje met me mee, negeert de hoop en loopt na een meter of 50 terug om zich alsnog tegoed te doen aan dat snoepgoed. Tussen struiken en bladeren zoeken ze ook vaak naar kattepoep. Ze mogen het niet van mij, maar toch. Ziek zijn ze er nooit van geworden.

Toegevoegd na 4 dagen:
Er is een eenvoudige manier om te voorkomen dat je hond poep uit:
Je doet hem een snuitje om als je hem mee naar buiten neemt.

En als je echt twijfelt aan de gezondheid van je puppy, dan is er maar 1 weg en die leidt naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uren lopen met een pup van 14 weken is veel te veel! Sowieso voor zijn lichaam maar ook veel te veel afleiding om rustig uit te plassen, alles is leuk op deze leeftijd.

Meet een dag af wat hij precies drinkt, dan kan je goed beoordelen of dit teveel is of niet. Is hij met de 9 weken enting gezond verklaard?
Een hond heeft tussen de 30 en 60 ml per kg lichaamsgewicht aan water nodig. Een pup zit hier vaak iets boven.

Zorg dat je na het slapen, na het spelen, na het eten, na het knuffelen, elke keer weer naar buiten gaat om hem te laten plassen. Zorg dat hij een rustige plek heeft en maak er geen wandeling van. Als je een koekje geeft na het plassen, loop je het risico dat je hond niet goed uitplast, want als hij klaar is krijgt hij immers een koekje.
Als je hond niet naar buiten wil om te plassen, is het heel simpel dan til je hem op. Ook tijdens het plassen kan je dit doen, want een pup heeft een plasstop.
Een hond heeft tegen een jaar pas de volledig controle over zijn blaasspieren.

Met het poep eten moet je eerst weten wat de oorzaak is voor je er goed wat aan kan doen, is het kopie gedrag van de moeder, heeft het een lichamelijke oorzaak, heeft hij een tekort in zijn voeding(komt niet vaak voor)

Het is belangrijk dat er altijd water staat, sommige honden drinken nl in één keer de bak leeg omdat ze er in het nest om hebben moeten vechten en nu hun kans pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zoek een goede puppytraining, als ik het zo lees kan je nog wel wat hulp gebruiken met de opvoeding van je puppy.