wat moet je doen als een dier in levensgevaar is ?

bijv. een hond.

ook 112 bellen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrees dat zo lang een dier in Nederland als een ding/bezit wordt beschouwd, ze niet erg blij zijn als je 112.
Een ding heeft geen leven en kan dus niet in levensgevaar zijn. En dat is niet wat ik er zelf over denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dette: een dier is geen ding!
het leeft dus kan het ook in levensgevaar zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dette: een dier heeft uiteraard wel een leven en kan dus ook net als een mens in levensgevaar zijn. Wiens standpunt geef je nu trouwens aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dette noemt de wet, niet har eigen mening.
en ze heeft gelijk, met een "ding" zoals ene dier mag je doen wat je wilt, valt niet onder moord of mishandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dierenmishandeling bestaat niet pokemon? Maar de vraag was eigenlijk richting Dette.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nummer van de dierenambulance in mijn mobiele telefoon opgeslagen, je weet tenslotte maar nooit.

Antwoorden (10)

dan zou ik de dierenambulance bellen
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje, maar alleen als je geen eigen vervoer hebt.
anders ben je er sneller als je zelf even belt en rijdt.
rebecca
14 jaar geleden
ja daar heb je gelijk in rieneke
nee, de dierenambulance bellen!!

Hier staan alle nummers: http://www.fdn.nl/index.php?op=viewpage&page=10

112 zal niet happy zijn als je belt voor een hond..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...dat kan...Er is eens sprake geweest om een landelijk alarmnummer voor dieren te starten 113,maar ik weet niet of dat wat word...

Ik denk dat Rieneke jou vraag weer uitstekend zal beantwoorden.Ik wacht haar antwoord ook af...
Goeie vraag trouwens+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+ muts, er is een landelijk nummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch wel? even jou antwoord lezen..
Nee bel de dierenambulance!
Zie site voor nummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is de dierenambulance voor en niet 112.Als ze moeten uitrukken voor een dier in nood kunnen ze niet naar een mens in nood dus niet 112 bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan 0900-0245 bellen, dan wordt je doorverbonden met de dichtsbijzijnde dierenambu.

Toegevoegd na 4 minuten:
als toevoeging: doe een cursus dieren-ehbo, dan ben je al op veel dingen voorbereid.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk een nummer daar kunnen we iets mee :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik noteer het nummer...bedankt voor de tip+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig dit nummer, ik schrijf hem ook op. Off-topic: rieneke wat een top avatar!
Rieneke1
14 jaar geleden
dank je biertje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad hele goede tip van je, vooral die laatste: zeker als je een huisdier hebt! Net als bij mensen is de kans op genezing vaak zó veel malen groter als je snel handelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is het goede nummer, en in het adressenboek schrijven en inprogrammeren in je 06 +
Je belt de dierenambulance of amiverde uit je regio,ook als je n dier vind en nt weet wie t baasje is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amivedi. Heeft voor mij al veel goeds gedaan, maar is inderdaad voor zoekgeraakte dieren.
Ja hoor, via 112 gaan ze dan de hulp verlening op gang brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kennis van de medewerkers van de Dierenambulance is behoorlijk beperkt. Deze mensen bedoelen het hartstikke goed, maar hebben, behalve misschien een korte interne cursus, bijna geen opleiding gehad op het gebied van diergeneeskunde.

Wat denk ik beter is, is om direct zelf naar de dichtstbijzijnde dierenarts te rijden. Zet standaard het nummer van uw dierenarts in uw mobiele telefoon, zodat u in geval van nood, altijd snel kan bellen.

Als de dierenarts niet in dienst is, dan krijgt u vanzelf zijn voicemail te horen, met hierop het nummer van de collega, die wel dienst heeft op dat moment.

Trouwens, levensgevaar is een ruim begrip. In situaties als bijv, dat uw hond door het ijs gezakt is en u hem zelf er niet uit kan trekken ( neem nooit zoveel risico's, dat u zelf gevaar gaat lopen), dan kunt u wel gewoon het alarmnummer 112 bellen, zodat bijv de brandweer ingeschakeld kan worden. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, dat 112 gerust gebeld kan worden.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt helemaal, +1
wij rijden vnl als er geen vervoer is, of als de eigenaar niet bekend is.
zo nodig passen we ehbo toe, maar meestal is het een kwestie van zo snel mogelijk naar de dierenarts sjezen.
Bel niet 112 maar BEL 0900-0245, alarmnummer