Komt deze witte stip uit de winkel of ligt de oorzaak in mijn bak?

Heb gisteren een school van tien roodkopzalmpjes gekocht. Na ze ( op de juiste manier ) in het aquarium gelaten te hebben viel mij na een kwartiertje op dat zo'n beetje de hele school te kampen had met witte stip, vooral op de vinnen. Dit aquarium heb ik anderhave week geleden nieuw geinstalleerd. Dit zijn dus de eerste vissen die er in zitten.
Heb wat water uit mn bak meegenomen naar de winkel om de waarden te controleren, en deze zijn goed bevonden.

Kan de stip in zo'n korte tijd in mijn bak of tijdens vervoer zijn veroorzaakt of moet dit in de winkel al zo zijn geweest?

Ik heb in mijn enthousiasme voor het kopen van de eerste vissen niet goed in de winkel op de vissen gecontroleerd.

De winkelier van de aquarium-speciaalzaak gaf mij wel een zakje mee met een blauw vloeibaar goedje er in ( antibiotica ). Uit voorzorg omdat het de eerst geplaatste vissen waren, zo zei hij . Is dit gewoonlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (5)

Lijkt mij wat vreemd dat een hele school binnen kwartier ziek zou zijn, lijkt mij dan ook dat ze al besmet waren. kijk even naar onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de kans is zeer groot dat dat uit die winkel gratis meeverhuisd is... Antibiotica erbij doen, dat zal wel helpen en voortaan goed uitkijken... (Misschien zit er nog garantie op die visjes?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi Hans,
Roodkopzalmpjes zijn echt stressvissen, en door de stress komt ook de Witte stip helaas.
Ik heb laatst ook een schooltje gekocht, en binnen 1 week had ik ook Witte stip..

Het ligt niet aan de winkel, en ook niet aan jou, roodkopzalmpjes zijn heel moeilijk te houden.

Hier wat info :
Familie : Characidae
Herkomst : Colombia, Brazilië
Lengte vd vis : 4,5 cm
Min.lengte aquarium : 60 cm

Deze soort is niet zo eenvoudig te houden daar er hoge eisen aan de waterkwaliteit worden gesteld. Een veelvuldige waterverversing moet het nitraatgehalte laag houden. Water met een nitraatgehalte van meer dan 30 mg per liter is schadelijk. Deze vis moet in een schooltje gehouden worden.
Droogvoer en klein levend voer staat op het menu van deze vis.

De kweek is niet eenvoudig. Het water moet zuur en extreem zacht zijn. De vis zet het beste in een school af tussen fijnbladerige planten. De eieren worden gegeten, dus na het afzetten moeten de vissen verwijderd worden. De jongen komen na 36 uur uit en zwemmen na 4 dagen vrij. Ze zijn zeer klein en hebben dus het allerkleinste voer nodig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik hoef deze mooie vissen ieder geval nooit meer in mijn aquarium, want alles ging dood door de witte stip !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte stip zit op bijna alle vissen.
Normaal worden ze er niet ziek van.
Maar je hebt een heel grote fout gemaakt, er veel te snel vis in uit gezet!
De roodkopzalmpjes raken door het vervoer en het nog niet geschikte water in de stress en hebben ineens geen weerstand meer tegen de witte stip.
Een aquarium ga je eerst inplanten in een goede niet te dikke voedingsbodem.
Koop vooral echte zuurstofplanten, er worden veel planten verkocht die helemaal geen zuurstof planten zijn, maar gewone kamerplanten!!!
Hierna zeker 1 maand wachten, pas als alle planten voldoende groeien, test je het water op de p.h. waarde.
Zoek op, of vraag welke de optimale themperatuur is voor je soort vissen en ook de p.h.
Pas als dit allemaal goed is, zet je er een paar visjes in uit, geen 10!.
Gaat het na enkelen weken nog steeds goed, dan weer wat visjes, die in de zelfde themperatuur en p.h. kunnen leven.
Met antibiotoca in het water doodt je ook alle goede bacteriën, waardoor de waterkwaliteit nog slechter wordt.
Koop een goed boek hierover of wordt lid van een aquariumclub, hier op g.v. vragen kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal goed ! +1
Ivana
14 jaar geleden
Aan zo'n antwoord heeft een mens wat. +1
Ik ben het met Eddijst eens dat je beter wat langer had kunnen wachten met de vis kopen.
En na een verhuizing van winkel naar huis, temperatuurverschillen e.d. is het niet vreemd dat je vissen binnen een week witte stip krijgen. Zoals Eddijst al zegt, hebben ze het vrijwel altijd bij zich, net als mensen verkoudheid.

Maar.... binnen een kwartier witte stip, dan hadden ze het echt in de winkel al.

Antibiotica meegeven vanuit de winkel vind ik verdacht. Heb je normaal niet nodig.
Hooguit spuiten ze wat spul in de lucht in het vervoerzakje, wat de vissen wat rustiger maakt (minder stress)

Door witte stip gaan je vissen binnen 72 uur dood. En aangezien het zeer besmettelijk is, krijgen alle andere vissen in dezelfde bak het ook, als je al andere zou hebben gehad.
Meteen antibiotica halen, ik heb EXIT (E 3,95) gebruikt en dat hielp goed en snel. De winkel had me eerst ESHA 2000 meegegeven, dat helpt heel goed voor extra weerstand, en schimmel en vanalles maar dus niet tegen stip.

Bij mij kwam het doordat ik de bak helemaal leeggehaald had, om alle alg te verwijderen. Zowel temperatuursverschil als stress door vangen en terugzetten, en lang mistig water van nieuwe bodem.
Ik heb nog maar 5 van de 24 vissen over.
Ze waren gemiddeld 6 jaar oud.

@Eddijst: hoe lang kan ik het beste wachten met opnieuw bevolken van mijn bak? Tot de zomer, of eerder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Witte stip is een parasiet die in de huid leeft, zodra de vissen in de stress komen, steekt het de kop op.
Vooral het vervoer geeft veel problemen.
Maar de waterkwaliteit is toch wel de meest schuldige, nooit mag je alle water zomaar vervangen door nieuw, hooguit een derde.
Als je al last van algen in je bak had, dan was er al een probleem met je water, dus waren je vissen al verzwakt.
Regelmatig een derde van je water verversen, niet te veel voeren en een goede filter, houden de kwaliteit in orde.
Is je bak goed ingeplant en groeien je planten goed, test dan het water en begin met een paar visjes.