Hoeveel spruiten mag een volwassen mannetjes cavia ?

Mijn cavia reageert heel erg als ik spruiten schoonmaak. Ze hebben er duidelijk trek in. Nu las ik ergens op het internet dat ze deze met mate mogen hebben maar hoeveel is dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html

Antwoorden (3)

Met mate is ook niet te vaak. Maar als je spruiten eet ( ik neem aan dat dat niet meerdere malen per week is) kan je best een handje afval geven of 3 hele spruiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spruiten behoren tot de koolsoorten en die willen nog weleens leiden tot darmprobleempjes als winderigheid, opgeblazen gevoel en dunne ontlasting. Niet alleen bij cavia's overigens!

Ik heb een cavia die bijna niets anders wil dan koolsoorten en er ook geen darmprobleempjes van krijgt. Net als mensen reageren cavia's dus heel verschillend op het eten van koolsoorten.

Ik raad je aan je cavia een paar spruitjes te geven (een stuk of 3) en daarna goed op te letten hoe haar ontlasting wordt. Als zijn/haar ontlasting minder vast wordt kan je het beter maar niet geven of alleen af en toe en met mate.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, is vrij afhankelijk van je cavia. Wat betreft die darmprobleempjes moet je er iig voor zorgen dat je cavia genoeg hooi ter beschikking heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html#groenvoer
Probeer het eens met één spruitje de 1e keer, als dat geen problemen oplevert, kun je
het aantal spruitjes langzaam opvoeren.
Maar vergeet niet hoe de afmetingen van jouw cavia zich verhouden tot die van een spruitje. De kans dat je hem overvoert is dus volop aanwezig!